رونمایی از کتاب خاطرات سال ۸۰ آیت الله هاشمی رفسنجانی

کتاب خاطرات سال ۸۰ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با سخنرانی قادر باستانی و در حضور حسن روحانی و محسن هاشمی رونمایی شد.

رونمایی از کتاب خاطرات سال ۸۰ آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش منیبان، حسن روحانی و محسن هاشمی از کتاب جدید کارنامه و خاطرات 1380، در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رونمایی کردند. این کتاب قرار است در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه عمومی شود.

قادر باستانی، ویراستار مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی، در این مراسم گفت: کتاب «افراط در اختلاف»، بیست و یکمین کتاب از مجموعه خاطرات است که به اهتمام یاسین هاشمی در دفترنشر معارف انقلاب آماده شده است و 15 دفتر دیگر از خاطرات برای انتشار باقی‌ مانده که به تدریج آماده‌سازی و منتشر خواهد شد.

وی افزود: نگارش خاطرات به مدت 35 سال- از اول فروردین 1360 تا یک روز پیش از درگذشت 18 دی 1395- بدون وقفه ادامه یافته و 35 دفتر ارزشمند، سند منحصر به فرد در تاریخ معاصر، حاوی ناگفته‌های فراوانی از کارنامه ایشان و انقلاب اسلامی است که نقاط قوت و ضعف نحوه مدیریت جامعه ایران را به خوبی مشخص می‌کند.

باستانی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در سال 1380 به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت، به دور از مسئولیت‌های مستقیم اجرایی، فرصت بیشتری برای پرداختن به ثبت جزییات در خاطرات روزانه داشتند و ویژگی خاطرات دوران پساریاست‌جمهوری، علاوه بر ثبت جزییات، تحلیلی‌شدن نسبی خاطرات است.

وی با اشاره به ویژگی های خاطرات رونمایی شده خاطرنشان کرد: خاطرات سال 1380 روایت دست اول از سالی پُرحادثه است که با وجود پیروزی مجدد و چشمگیر آقای خاتمی،کشورمان باز گرفتار بحران‌های پیاپی ناشی از تشدید اختلاف و درگیری‌های ناتمام میان کنشگران عرصه سیاسی، بین مسئولین انتخابی و انتصابی است که لاجرم تأثیر مخرب خود را در کُندسازی آهنگ توسعه و رشد اقتصادی و سازندگی برجای گذاشته است.

وی اضافه کرد: در این سال هم طبق رسم مألوف، آیت‌الله هاشمی نقش معتدل‌کننده را ایفا می‌کند. او در شرایط دشواری قرار دارد؛ از یک سو مواجه با اعتراض و نارضایتی کنشگران قدرتمند جناح راست است که از برنامه‌های اصلا‌ح‌طلبان واهمه دارند و آن را به ضرر کیان انقلاب تشخیص می‌دهند و از سوی دیگر تحت فشار جناح چپ، یاران قدیمی امام راحل و مطبوعات دوم خردادی است که هر روز با برنامه‌ای، انتظار همراهی دارند.

وی افزود: در خاطرات سال 1380 می‌خوانید که در اغلب ملاقات‌ها، جریان اصولگرا با نقد دولت، از تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی سخن می‌گویند و درخواست نقش‌آفرینی براى نجات کشور و انقلاب می‌کنند که دست به کار شود. آیت‌الله با خشکی‌‌های جناح راست و سیاست‌‌بازی‌هاى جناح چپ، مخالف بود و باور داشت که مشکلات اقتصادى را باید با ایجاد امنیت شغلى و دادن فضاى امید و شور به زندگى و پرهیز از شعارزدگی که باعث فرار یا رکود سرمایه‌هاست، با سازندگى و تولید حل‌کرد.

باستانی با بیان اینکه مشخصه سال 1380، افراط در اختلاف است، تصریح کرد: وضعیت درگیری‌هاى جناحى و سیاست‌زدگى، مدیریت ‌کشور را به جایى رسانده بود که شجاعت اتخاذ تصمیمات مهم، به‌خاطر نگرانى ازکارشکنى‌ها و مچ‌گیرى‌ها و دست‌گذاشتن روى جنبه‌هاى احتمالا منفى، از مسئولان اجرایی سلب شد و در نتیجه توسعه کشور، معاش مردم و آرامش جامعه دچار خدشه گردید.

وی افزود: در این سال، روابط قوای مقننه و مجریه با قوه قضاییه و امنیتی‌ها، با اوج‌گیری کشکمش بین دو جناح رقیب، تیره بود و نتیجه آن دستگیری‌ها، محاکمه‌ها، محکومیت‌ها و بحران‌هایی برای دولت و مجلس اصلاحات هست که آثار در این کتاب انعکاس دارد. وقایع دیگر از جمله، دستگیری نیروهای سیاسی ملی‌ مذهبی، تقاضای تحقیق و تفحص مجلس ششم از حوزه‌های تحت اختیار رهبری و تبعات آن، بازداشت تعدادی از نمایندگان و حواشی آنها و تخریب‌های دامنه‌دار مجلس ششم و قوه قضاییه، جنبش دانشجویی و تفرقه در دفتر تحکیم وحدت، پرونده فساد مالی و محاکمه شهرام جزایری در این کتاب بازتاب یافته است.

کتاب کارنامه و خاطرات 1380 هاشمی رفسنجانی در 700 صفحه با تصاویر و پانوشت‌ها و توضیحات و نمایه منتشر شده است.

ت ت
کدخبر: 196156 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها