موافقت شورای نگهبان با افزایش سن بازنشستگی/ واکنش طحان نظیف نسبت به شایعه جلوگیری از رای دادن افراد بی حجاب در انتخابات

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره نظر شورای نگهبان درخصوص افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

موافقت شورای نگهبان با افزایش سن بازنشستگی/ واکنش طحان نظیف نسبت به شایعه جلوگیری از رای دادن افراد بی حجاب در انتخابات

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری گفت: لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی، لایحه مفصلی بود و احکام متعددی هم در بر داشت. به لحاظ حجم نسبت به ادوار گذشته مفصل تر و حجیم تر بود و حدود ۲۸۰ صفحه بود و نسبت به برنامه قبلی ۱۰۰ صفحه بیشتر بود. به صورت فشرده و پیاپی سه نوبت جلسه داشتیم تا در زمان قانونی اظهارنظر کنیم. از دستگاههای مختلف در پژوهشکده شورای نگهبان دعوت به عمل آمد. میزبان رییس مجلس وزرا و کمیسیون تلفیق و اعضای حقوقی در صحن شورا بودیم. همه این بررسی ها باید به خلاف شرع منجر شود تا اظهارنظر کنیم. مصوبه به مجلس ارسال شد ابهامات ایرادات و تذکر نسبت به حجم وجود داشت. با اصل احکام مشکلی نداشتیم اما نسبت به اجزا، قیود و نکاتی در مصوبات باید پیش بینی می شد که انشاالله با اصلاحات، مصوبه را تکمیل می کنند و تبدیل به قانون می شود.

وی درباره لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی بیان کرد: نسبت به مولدسازی دارایی های دولت ایراداتی گرفته شد که باید اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف بیان کرد: در مرحله اول اشکالات و ابهامات متعددی وجود داشت. ابهامات متعدد بود اگر ابهامات برطرف شود مجددا در صحن شورا بررسی می شود. 

طحان نظیف درباره مصوبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: حکم برنامه هفتم در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ترتیباتی که در این قانون پیش‌بینی‌شده، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال یعنی تا پایان سال سوم، بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند.

طحان نظیف درباره مصوبه کاهش مدت سربازی اظهار کرد: باتوجه به ابهامات جهت رفع ایرادات به مجلس برگردانده شد. 

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و مخالفت شورای نگهبان بیان کرد: پیش گویی کردند.  جلسات متعدد کارشناسی در این باره داشتیم. ما خواهان پاسداری از رای مردم هستیم. وزارت کشور پیشنهاداتی داشت تا در برخی حوزه ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. شورای نگهبان در جلسه اخیر مبنی بر برگزاری انتخابات الکترونیک موافقت کرد. 

وی در ادامه تاکید کرد: سامانه مردم ناظر مربوط به انتخابات است و هنوز گزارشی دریافت نشده است. در سامانه داوطلب مبنا ارتباط با داوطلبین است. در این دوره ارتباط ما به هیچ وجه حضوری نبود و همه موارد حتی درخواست ملاقات از طریق سامانه داوطلب انجام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخی درباره طرح انتقاداتی درباره نحوه اجرای تحقیقات محلی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها اظهار کرد: اصل موضوع تحقیقات پیش‌بینی قانون است و پرسشهایی که در این پروسه پرسیده می‌شود بر اساس موازین قانونی است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند آموزش هایی در این زمینه می‌بینند. این تحقیقات درباره افراد شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که شناختی از آنها وجود ندارد.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تاکید قانون انتخابات مجلس بر استفاده عادلانه داوطلبان از امکانات دولتی گفت: همه دستگاه‌ها بر اساس قانون باید فهرست امکاناتی که می‌شود از آن استفاده کرد را اعلام کنند و هیئت‌های استانی در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت ها گفت: انتقاد از دولت، دستگاه ها و شورای نگهبان دلیل بر ردصلاحیت نیست.  ما در میان تایید صلاحیت شدگان افرادی را داریم که مکرراً به شورای نگهبان انتقاداتی را وارد می‌کردند. الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تایید صلاحیت شدگان بالاست. در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده که فردی انتقاد کند و ردصلاحیت شود. اگر چنین ادعایی دارند با سند بگویند من براساس این نقد رد صلاحیت شدم. هنوز کار تمام نشده است. با بررسی انجام شده ممکن است به تعداد صلاحیت ها اضافه شود. این حرف ها در انتخابات هست و شب انتخابات می شنویم که افرادی را نداریم که لیست بدهیم. تا الان دو مرحله را پست سر گذاشتیم و مرحله شورای نگهبان هنوز باقی مانده است.  

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار نفر در هیات نظارت مورد تایید قرار گرفتند. به ازای هر کرسی ۳۸ نفر می توانند رقابت کنند و نسبت به قبل تعداد افزایش یافته است. تعداد عدم احرازها کاهش محسوسی داشته است. اجازه بدهید نظرات شورای نگهبان اعلام شود سپس بهتر می شود، اظهارنظر کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه، وزیر کشور گفته حدود ۳۰ درصد از  صلاحیت افراد‌ از سوی هیات‌های اجرایی به دلیل کمبود وقت احراز نشده، گفت: صحبت های وزیر کشور درباره هیات های اجرایی بود و ارتباطی به شورای نگهبان نداشت. به خاطر فرصت بیشتر در این انتخابات، عدم احرازها کاهش محسوسی را در پی داشته است. تعداد عدم احرازها به زیر ۲ هزار نفر و حدود ۱۰ درصد رسید و ۳۰ درصد اعلامی وزیر کشور ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. در مرحله بررسی در شورای نگهبان این عدد کاهش هم می یابد. 

طحان نظیف درباره تایید صلاحیت افرادی که اعتبارنامه آنها رد شده و رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات گفت: ما همیشه عرض کردیم براساس اسناد و ادله اظهارنظر می کنیم. من عضو هیئت مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیئت بررسی‌های دقیقی داشتند. بررسی ها دقیق و با کارشناسی فراوان صورت گرفته است. بیش از یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار سند بررسی شده و بیش از ۴۷۰۰ دیدار با کاندیداها داشتیم. فرصت شورای نگهبان تازه اغاز شده است. حدود ۵ روز از بررسی شورای نگهبان گذشته و بررسی این بار توسط اعضا انجام می شود. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره سن کاندیداها برای انتخابات مجلس گفت: قانون سن ۳۰ تا ۷۵ را برای نمایندگی مجلس تعیین کرده و‌ بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی داشتیم که ثبت نام کردند و تایید صلاحیت شدند. در سنین مختلف کاندیداها داریم. 

هادی طحان نظیف درباره اخرین وضعیت آزمون های کتبی و شفاهی خبرگان رهبری تاکید کرد: بررسی صلاحیت ها آغاز شده است. اعلام نتایج اولیه ۴ بهمن ماه خواهد بود و فرصت بررسی اعتراضات هم خواهیم داشت. 

هادی طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بر اساس قانون عفاف و حجاب فردی بی حجاب جهت رای دادن به صندوق های رای مراجعه کند، مانعی برای او ایجاد می‌شود؟گفت: سوال دقیق نیست. حق رای در هیچ قانونی سلب نشده است. رای دادن حق است. از موضوع حجاب دو قطبی کاذب نشود مردم به مسایل قانونی پایبند هستند. رهبری همه را به شرکت در انتخابات دعوت کردند. هرکس با هر تفکری حق شرکت در انتخابات را دارد.

هادی طحان نظیف درخصوص برگزاری الکترونیک مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در حوزه هایی که انتخابات مجلس الکترونیک باشد خبرگان هم به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد. نتایج اعلام شود بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مالیات محور بودن بودجه اظهار کرد: ما در ایام بیشتر درگیر برنامه هفتم بودیم و بودجه را ندیدیم. بین دولت و مجلس مباحث کارشناسی مطرح می شود. ما وارد بحث های شرعی و قانون اساسی می شویم و وارد بحث های کارشناسی نمی شویم. 

هادی طحان نظیف درباره اینکه برخی کاندیداها دور اول تایید و دور دوم ردصلاحیت شدند، گفت: مرحله شورای نگهبان تازه آغاز شده است. اصحاب رسانه این موضوع را بادقت تبیین کنند. مرحله نهایی شورای نگهبان است و ۳۰ روز فرصت دارد. بررسی ها در سه مرحله، مستقل و مجزا است. در هر سه مرحله باتوجه به مستندات بررسی ها را انجام می دهند. چیز جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب این سیر را داشتیم و فقط زمان بندی ها تغییر کرده است. تعدادی از عدم تاییدها و احرازها به تایید تبدیل شده و در موعد مشخص به افراد اعلام می شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره نظر شورای نگهبان درخصوص افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: مصوبه افزایش سن بازنشستگی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.


ت ت
کدخبر: 196538 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها