سیدعلی خمینی: برخی در داخل یا خارج دنبال رأی مردم نیستند

سیدعلی خمینی گفت: بدانیم که برخی در داخل یا خارج دنبال رأی مردم نیستند؛ کسانی که مسئولیت نظارت و برگزاری دارند باید مقدماتش را به نحو احسن فراهم کنند و کسانی که مسئولیت شرکت دارند، باید در مسأله شرکت کنند.

سیدعلی خمینی: برخی در داخل یا خارج دنبال رأی مردم نیستند

به گزارش منیبان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خمینی، در دیدار با رییس، مدیران و معاونان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، به ارائه ی تحلیلی از وظایف موسسه پرداخت و گفت: مرجعیت علمی مؤسسه در زمینه آثار امام، هم از حیث قانونی و هم از حیث عرفی، یک مرجعیت مسلّم است. وظیفه‌ اولیه‌ای که مرحوم ابوی ما در ذهن‌شان بود به نحو کامل انجام شد. هیچ کدام از آثار امام نیست که قابل انتشار بوده و مؤسسه کوتاهی کرده باشد. صحیفه امام، موسوعه علمی امام، اسناد ساواک و نرم‌افزارهای علمی و سایر امور مربوط به آثار امام به بهترین و مطمئن‌ترین نحو ممکن منتشر شده و امروز دیگر کسی نمی‌تواند جمله‌ای را که امام نگفته باشند به امام نسبت بدهد، یا جمله‌ای که امام گفته باشند را حذف کند. 

سید علی خمینی افزود: وظیفه دوم مؤسسه عبارت از «ترویج گفتمان امام»، «ترویج افکار  امام»، «تثبیت ایده‌های امام» و «پیگیری راه و خط امام» است. مؤسسه در این جهت موفق نبوده اما همین مسئولیت مؤسسه را وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صدا و سیمای ما هم دارد. اگر ما بخواهیم بگوییم چقدر موفق بوده، باید ببینیم چقدر بودجه گرفته؟ چقدر تولیدات داشته؟ و چقدر اقدام کرده است؟ سپس با سایر نهادها و ارگان‌های فرهنگی مقایسه کنیم که وظیفه آنها هم همین بوده است.

وی تأکید کرد: ما معتقد هستیم که در زمینه ترویج خط امام، راه امام و ایده‌های ناب جمهوری اسلامی، همه نهادهای فرهنگی ما کوتاهی‌ها، قصورها و تقصیرهایی داشته‌اند. و لذا نتیجه‌اش همین است که فی الجمله در جامعه خودمان می‌بینیم که در بخش‌هایی باعث ناراحتی است.

سیدعلی خمینی ادامه داد: من معتقد هستم که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام یک کارویژه دارد که از این مؤسسه بر می‌آید و شاید از بقیه بر نیاید یا کمتر بر بیاید؛ آن هم کار کردن روی مبانی اندیشه امام است. شما در مؤسسه شاید نسبت به کارهای فرهنگی، روبنایی و تبلیغی کارهایی انجام بدهید، اما توقع از مؤسسه این است که بنیان‌های اصلی اندیشه امام و انقلاب اسلامی را در زمینه فقهی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و تاریخی خط مشی اصلی خودش قرار بدهد.

وی اظهار داشت: من به جدّ معتقد هستم که اصلا مشکل کشور ما مشکل بودجه فرهنگی نیست. هزاران میلیارد بودجه فرهنگی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات مختلف کشور وجود دارد و خرج می‌شود. ما مشکل پول نداریم و مشکل ما این است که اصلا ایده‌ای نداریم برای پولی که در اختیار ما قرار می‌گیرد تا کاری انجام بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی افزود: مشکل اساسی که ما امروز در گفتمان جمهوری اسلامی با آن مواجه هستیم، مسأله «بنیان‌های فکری» است. با اینکه یک سری از منابع علمی و دینی در اختیار ما هست، اما متأسفانه در زمینه بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی ضعیف شده‌ایم. یک زمانی وقتی امام حرف می‌زدند، تمام بنیان‌های اندیشه شرق و غرب را متزلزل می‌کردند؛ حرف برای گفتن داشتند.

وی یادآور شد: مضامینی که امام تولید یا احیاء می کرد، جامعه را دگرگون می‌کرد. امام همیشه به معنای واقعی کلمه «رهبر» بود. امام جلودار بود، حرکت می‌کرد و همه دوستان و دشمنان می‌دویدند که به این شخصیت برسند. یک لحظه ایستایی در وجود ایشان نبود و دائما تولید مضمون و محتوا می‌کرد؛ و این طور هم نبود که اینها را از فقه رایج درآورده باشد. امام تولیدات محتوایی عمیقی دارد، مثل جایگاه یا نقشی که به حکومت اسلامی و حاکم اسلامی دادند، یا همین عنوان «جمهوری اسلامی».

منبع: جماران


ت ت
کدخبر: 197276 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها