سخنگوی وزارت امور خارجه:

تروریست‌ها نیم ساعت تا حمله به ایران فاصله داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام ایران علیه موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده نه اقدام علیه دولت عراق و اقلیم عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق.

تروریست‌ها نیم ساعت تا حمله به ایران فاصله داشتند

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ابتدای نشست خبری خود شهادت پنج مستشار ایرانی در سوریه را تبریک و تسلیت گفت.

ناصر کنعانی گفت: امروز ۱۰۸ مین روز از جنایت رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه را پشت سر میگذاریم که نشانه اوج جنایت آمیز بودن اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان آن است. آمار تکان دهنده گویای اوج قصاوت آنها است. بیش از ۲۵ هزار شهید به صورت متوسط روزانه ۲۵۰ فلسطینی در این ۱۰۸ روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. در هر ساعت ۱۵ نفر که ۶ نفر کودک هستند شهید و ۳۵ نفر زخمی می‌شوند. بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح شده‌اند که بیش از ۶ هزار نفر زن و بیش از هشت هزار نفر کودک هستند. در این مدت حداقل ۱۱۹ خبرنگار شهید شدند. ۳۵۹ هزار واحد مسکونی تخریب شده است.

ناصر کنعانی درباره حمله سپاه به اربیل تاکید کرد: روابط ایران با عراق و دولت عراق قوی، مستحکم و دارای همکاری های همه جانبه در زمینه های مورد علاقه و اهتمام دو کشور است. در اقلیم به رغم همکاری خوبی که با این جغرافیا داریم اما متاسفانه از این جغرافیا شاهد تهدیدات عینی علیه شهروندان بودیم. ما نمی توانیم نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی تفاوت باشیم و این خط قرمز ما است و دست بسته نخواهیم بود. ایران بزرگترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت در این کشور بوده است.  ایران تعهد و صداقت خود را در سالهای متمادی به دولت و ملت عراق نشان داده و اثبات کرده است. اقدام ایران علیه موساد در راستای تنبیه متجاوزان علیه امنیت ایران بوده نه اقدام علیه دولت عراق و اقلیم عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق. برگزاری نشست و تجمیع نیروهای صهیونیستی و موساد در اربیل و اقدام علیه امنیت شهروندان ما، قابل تحمل نیست. در چهارچوب امنیت ملی عمل کردیم در عین حال به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و امنیت دولت و ملت این کشور احترام قائل هستیم، موضع ما تاکید بر توافق امنیتی با کشور عراق در راستای تامین منافع، رفع مشکلات و تهدیدات برای دو کشور خواهد بود.

ناصر کنعانی درخصوص روابط با پاکستان پس از حمله اخیر سپاه پاسداران اظهار کرد: حمله به پایگاه های تروریستی جیش الظلم در منطقه موسوم به کوه سبز ناشی از ضرورت آنی بود. تروریست ها، آماده عملیات بودند و نیم ساعت تا مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله به مرز و پایگاه ها و شهروندان کشور ما بودند. موضوع مقابله با گروه های تروریستی در دو سوی مرز مورد توافق نهادهای نظامی اطلاعاتی و امنیتی دو کشور است. ایجاد امنیت در مرزهای شرقی دو کشور هدف دراز مدت برای ارتقای همکاری های مشترک خواهد بود، رابطه ایران و پاکستان مستحکم است. اقدام سپاه پاسداران علیه یک گروهک تروریستی در چهارچوب حمایت از امنیت شهروندان و اماکن امنیتی ایران صورت گرفت که ناشی از ضرورت آنی از اقدام جدید امنیتی بود. امنیت دو کشور به هم وابسته است. دو کشور بر مبارزه با تهدید تروریسم تاکید دارند و این اتفاق چیزی از روابط دو کشور کم نخواهد کرد. کسی به سواستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و طمع هم نکند. دو وزیر خارجه تلفنی گفتگو کردند لذا بار دیگر تاکید میکنم، روابط ما دوستانه مستحکم و برادرانه است و دو طرف اجازه سواستفاده به هیچ طرفی نخواهد داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی مبنی بر این که واکنش تهران به جنایت اخیر رژیم  صهیونیستی علیه مستشاران ایرانی در سوریه چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: جنایات رژیم صهیونیستی علیه دولت و ملت ایران هرگز بی‌مکافات نمانده و نخواهد ماند و  ایران به روش خود پاسخ جنایات رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

وی بدون اشاره به زمان سفر امیرعبداللهیان به مصر بیان کرد: وضعیت روشن است شرایط خوبی داریم و پیشرفت خوبی در روابط داشتیم. در پی گفتگوهای حضوری و چند دور گفتگوی تلفنی، نقشه راه برای ادامه مذاکرات و حل و فصل اختلافات تعریف شده و مقامات دو کشور برای ادامه گفتگوها برای گام های جدید بر توسعه روابط تاکید دارند و در این مسیر پیش خواهیم رفت. موضوعات دوجانبه و منطقه ای مهمی با مصر داریم و گفتگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص وساطت عربستان بین ایران و آمریکا تاکید کرد: من لزوما این خبر را تایید نمی کنم. امریکایی ها از مسیرهای مختلفی برای ارسال پیام استفاده میکنند این امر مرسوم بوده است. روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوی باقری با مورا در ژنو گفت: گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقامات اروپایی برقرار است و بین وزیر خارجه ما با بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است. 

ناصر کنعانی درباره ترور مستشاران نظامی ایران و اینکه این اقدامات با هماهنگی آمریکا بوده است، گفت: انگیزه ها و دلایل اسراییل مشخص است و تلاش در مسیر بی حاصل می کند. دولت آمریکا هم در ۱۰۸ روز گذشته تمام عیار کنار رژیم صهیونیستی بوده و از اقدامات جنایت آمیز این رژیم حمایت کرده است.  این رژیم در حال غرق شدن است و میخواهد آمریکا را هم وارد باتلاق کند. اسراییل پیروز این جنگ نخواهد بود. 

وی درخصوص رزمایش ناتو بیان کرد: ما اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و گسترش ناتو در منطقه را، کمک کننده در راستای صلح و ثبات و امنیت تلقی نمی کنیم. این تحرکات خوشایند دولتها و ملت های منطقه نیست. ما سازوکار منطقه ای را بهترین راهکار برای امنیت دولتها و ملتهای منطقه ارزیابی می کنیم. 

ناصر کنعانی درباره بازداشت تبعه ایرانی توسط اقلیم کردستان گفت: اطلاعاتی ندارم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به احضار سفیر ایران در هلند گفت: در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه مطرح شد که ما تاکنون اطلاعات تایید شده ای که تبعه کشور هلند در حمله اخیر سپاه پاسداران جان خود را از دست داده نداریم و تا این لحظه خبر تایید نشده است. 

ناصر کنعانی درباره رایزنی با دولت عراق و اظهارات اخیر مقامات این کشور درباره حمله سپاه ‌پاسداران گفت: ما بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور و رفع نگرانی های امنیتی تاکید داریم و دیدگاه ما روشن است.

وی درخصوص زمان سفر امیرعبداللهیان به پاکستان بیان کرد: گفتگوهای خوب تلفنی وزرای خارجه دو کشور انجام شد. وزیر خارجه پاکستان از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد. تاریخ سفر هنوز تعیین نشده است.

ناصر کنعانی درباره اظهارات جنجالی گروسی درباره محدود شدن همکاری های ایران و آژانس گفت: همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها مبتنی بر چهارچوب‌های موجود بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. در مورد سفر هر زمان اقتضا کند در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوها و مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین سازمان انرژی اتمی و آژانس انجام سفرها می‌تواند، موضوعیت داشته باشد.

وی با اشاره به خط قرمز ایران و احتمال رویایی ایران و اسراییل گفت: اسراییل وارد رویارویی با ملت فلسطین و ملتهای منطقه شده است. تامین امنیت برعهده شورای امنیت است اما آمریکا به دلیل استفاده سوال برانگیز از حق وتو، باعث شده این شورا از انجام وظایف خود باز بماند. ایران هم از ظرفیت حقوقی و دیپلماتیک برای توقف جنگ استفاده خواهد کرد. 

ناصر کنعانی درباره اظهارات رییس جمهور آمریکا که گفته ایران در منطقه محبوب نیست گفت: این اظهارات بی ارزش است. آمریکا بهتر است به وضعیت نامناسب خود در افکار عمومی و شورای امنیت فکر کند و به صدا و ندای افکار عمومی در آمریکا توجه کند، آمریکا بر اندک اعتبار خود در ۱۰۸ روز گذشته پشت کرده و اعتبار خود را زیر سوال برده است، حرف هایی از این دست، بی ارزش است.

وی درخصوص اظهارات جوزپ بورل درخصوص راهکار دو دولتی برای فلسطین گفت: مسئله و بحران فلسطین نتیجه اشغال توسط یک رژیم غاصب است. حق تعیین سرنوشت را به ملت اصیل فلسطین به عنوان صاحبان اصلی بدهیم تا در یک رفراندوم سرنوشت خود را تعیین کنند.


ت ت
کدخبر: 197698 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها