سخنگوی وزارت خارجه: نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دعوت نشدن امیرعبداللهیان به نشست امنیتی مونیخ گفت: نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و اهداف آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه: نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: در سایه ارشادهای حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش روابط با کشورهای جهان به ویژه با کشورهای منطقه، شاهد پویایی چشم گیری در روابط بودیم. ما شاهد روابط بسیار خوب و پویا با همسایگان مرزی و منطقه ای جمهوری اسلامی هستیم. همچنین شاهد گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای دوردست هم هستیم.

وی درباره احداث جاده در نوار غزه و حمله به رفح توسط اسراییل گفت: در ۱۳۶ مین روز از جنگ ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت آمریکا، علیه ساکنان مظلوم و بی دفاع فلسطین هستیم. کشورها موضوع حقوق بشر را با استفاده از امپراطوری رسانه تبلیغ میکنند و پرچم آن را در دست گرفتند که دروغی بیش نیست. این رژیم متهم به نسل کشی در نزد دیوان بین المللی دادگستری است. اقدامات دولت آمریکا در حمایت از رژیم اسراییل ادامه دارد. اگر حمایت دولت آمریکا نباشد این رژیم یک روز هم توانایی جنگ ندارد. در حال حاضر قطعنامه جدید پیشنهادی الجزایر مطرح است و پیشاپیش دولت آمریکا مخالفت خود را اعلام کرده و مایل است با استفاده از حق وتو مانع اقدامات شورای امنیت شود. باید ببینیم شورای امنیت چقدر می تواند از حوزه مسئولیت خود بر بیاید. ایران در ابتدای این بحران خواستار نشست شده بود. برای برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین در ایران اعلام آمادگی کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد. روابط دو کشور متنوع، گسترده و بشارت دهنده است. دو کشور ایران و عراق برای ارتقا مناسبات در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی برای تحکیم امنیت مرزها و مقابله با تروریسم، عزم و اراده داریم. گام های بزرگی در مسیر اجرای سند برداشته شده و اتمام گام های تکمیلی در حال انجام است. این موضوع در سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی مورد اهتمام قرار گرفت. تفاهم و توافق خوبی میان دو کشور وجود دارد. حضور نیروهای خارجی در عراق را کمک کننده به صلح و ثبات در این کشور نمی دانیم و حضور آنها را مخل ثبات در منطقه تلقی می کنیم. موضع دولت و ملت عراق مشخص است و مصوبه صراحت لازم را دارد و از خروج نیروهای بیگانه از عراق حمایت می کنیم. نیروهای نظامی و امنیتی عراق از توانایی برای برگزاری صلح، ثبات و امنیت در منطقه برخوردار هستند.

وی با اشاره به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته ای ایران بیان کرد: در ۱۵ گزارش بازرسان آژانس، فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر قوانین بین المللی و در چهاچوب موافقنامه پادمان بوده است. همواره موضع صریح و شفافی داشتیم. دستیابی به سلاح هسته ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبری واضح و روشن است. طبق چهارچوب از حقوق خود در استمرار استفاده از فعالیت هسته ای بهره خواهیم برد. توصیه می کنیم مدیرکل آژانس از اظهارنظر سیاسی خارج از وظایف، خو‌د‌داری کند و در آژانس مباحث سیاسی و غیر حرفه ای مطرح نشود. 

ناصر کنعانی درخصوص اظهارات مقامات کویتی درباره میدان آرش بیان کرد: ایران در حفاظت از حقوق ملی و حقوق ملت اهتمام و جدیت دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی توسط مقامات کویت هیچگونه حقی را برای طرف بیان کننده مواضع، ایجاد نخواهد کرد. ما راهکار را در استمرار مذاکرات حقوقی می دانیم و بیان رسانه ای آن را مفید تلقی نمی کنیم. 

ناصر کنعانی درباره حج عمره گفت: موضوع عمره منفرده شهروندان را در کنار بعثه و سازمان حج و زیارت ، با دوستان سعودی مطرح کردیم. توافق برای عمره وجود داشت و مقدمات کار هم فراهم آمده بود. مذاکرات و گفتگوهای خوبی با همتایان عربستانی داشتیم، ان طور که ما می دانیم و وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران با طرف های عربستان وجود دارد که متاسفانه مذاکرات طولانی شده است. انشاالله به موضوع طبق وعده ورود کنند تا حل و فصل شود.  این اتفاق به معنای لغو عمره مفرده در سال ۱۴۰۲ نیست و انشاالله مشکل فنی حل شود.

وی تاکید کرد: ورود کالای صهیونیستی به کشور ممنوع است. هیچ کالای شناخته شده صهیونیستی وارد جغرافیای ایران نخواهد شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دعوت نشدن امیرعبداللهیان به کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و اهداف آن هستیم. این اقدامات نشان می دهد مجریان و برگزارکنندگان برخلاف اهداف بنیان گذاران در مسیر غلط حرکت می کنند و سازوکار آن طوری شده که کشورها را از بیان دیدگاه ها محروم می کنند. دعوت از کشورها و مقامات جنایتکاری که سابقه مجرمانه آنها در مقابل دیدگان ملت های جهان است، نشان می دهد که مدیران و برگزار کنندگان نشست امنیتی مونیخ در مسیر اشتباه هستند. به جای دعوت از مقامات جنایتکار رژیم صهیونیستی از نمایندگان ملت فلسطین دعوت می کردند تا آنها هم دیدگاه های خود را مطرح کنند. نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.

ناصر کنعانی درخصوص مذاکرات برجام افزود: برجام همچنان در دستورکار ایران در عالی ترین سطح قرار دارد. به رغم اینکه خنثی شدن تحریم ها طبق فرمان رهبری پیگیری می شود و رفع تحریم ها هم طبق برجام همچنان مدنظر دستگاه دیپلماسی قرار دارد، بنابراین تلاش ها و گفتگوهای دیپلماتیک متوقف نشده است. گفتگوها انجام شده و ارتباط و تبادل پیام برقرار است. این مسیر از طریق کانال های دیپلماتیک پیگیری می شود.

ناصر کنعانی درباره انفجار لوله گاز و ورود تروریست ها از افغانستان اظهار کرد: چون این موضوع ماهیت امنیتی دارد صاحب صلاحیت نیستم و اطلاعی هم در اختیار من نیست و مراجع ذی صلاح در صورت لزوم اطلاع رسانی می کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه گروه هفت بیان کرد: طرح موضوعات سیاسی یکجانبه را با اهداف و انگیزه های سیاسی، تلقی می کنیم و این اظهارات را مردود تلقی می کنیم. این کشورها اغلب دارای فعالیت های هسته ای و زرادخانه های هسته ای که خارج از نظارت بین المللی و تهدید بین المللی هست، هستند. این کشورها در استفاده از سلاح های دارای مواد هسته ای هم ید طولانی دارند و در استفاده از این سلاح ها علیه جوامع مدنی هم ابایی ندارند. ایران را به صادرات سلاح و پهپاد به جنگ روسیه و اوکراین متهم میکنند که انگیزه سیاسی دارند. ما از راهکار سیاسی برای پایان دادن جنگ در اوکراین استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست دوحه که پیرامون مسائل افغانستان بوده است، گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان و تحکیم صلح و ثبات و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور تاکید دارد. ما در قالب‌های دو جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در مسیر کمک به این روند تلاش و مشارکت داشتیم و از مشارکت در ساز و کارهای چندجانبه برای تبیین مواضع سازنده خودمان در ارتباط با افغانستان استفاده کردیم. حضور ما در دوحه هم در راستای همین مساله و در جهت جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در این کشور است. ما معتقدیم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان برای اینکه ساز و کاری به اسم افغانستان شکل گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری را شاهد باشیم، کمک کنند. ما در این رابطه ابتکار عمل‌های خوبی را مطرح کردیم و در هر ابتکار عملی که مطرح شد و احساس کردیم به بهبود شرایط این کشور کمک می‌کند مشارکت داشته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات با طرف طالبان برای حق‌آبه رود هیرمند تصریح کرد: حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است و حقوق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه به حق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و می‌کنیم، معتقدیم در این رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهار نظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

ت ت
کدخبر: 201857 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها