الکاظمی و اردوغان پیامدهای شرایط جاری در فلسطین را بررسی کردند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، اوضاع کنونی فلسطین و پیامدهای آن را بررسی کرد.

الکاظمی و اردوغان پیامدهای شرایط جاری در فلسطین را بررسی کردند

به گزارش منیبان؛ این تماس درحالی صورت گرفت که پیشتر از این نیز مصطفی الکاظمی با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفتگوی تلفنی داشت.

خبرگزاری ملی عراق (نینا) به نقل از اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه درباره گفتگوی الکاظمی و اردوغان نوشت که روز پنجشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با نخست وزیر عراق تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر درباره حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی در بیت المقدس و نیز نوار غزه گفت وگو کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با انتشار این خبر نوشت که اطلاعات بیشتری از محتوای این گفتگو منتشر نشده است.

روز گذشته الکاظمی در گفتگو با محمود عباس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی تاکید داشت که حق تاریخی ملت فلسطین بر سرزمین خود که برای آن شهیدان زیادی تقدیم شده اند قابل نقض نیست.

نخست وزیر عراق روز گذشته با انتشار یک توییت با تبریک عید فطر به ملل مسلمان نوشت: "ما خواستار این هستیم که اعراب، مسلمانان و مردم صلح دوست در جهان گرد هم آیند تا از مردم فلسطین ما در برابر جنگ نسل کشی محافظت کنند."

این چندمین واکنش دولتمردان عراقی پس از درگیری های چند روز اخیر میان فلسطینیان و صهیونیست ها بود. پیش از این برهم صالح رییس جمهور عراق حملات رژیم اشغالگر قدس را غیر انسانی توصیف کرد.

سفیر عراق در مصر در اجلاس مجازی اتحادیه عرب خواستار "انجام تمام اقدامات لازم برای توقف حملات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین" از سوی این اتحادیه شد.

حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعه اولین شخصیتی بودند که در عراق به وقایع فلسطین در همان ساعات ابتدایی واکنش نشان دادند.

وی ضمن "وحشیانه و بیرحمانه" خواندن حملات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین بار دیگر حمایت خود را از ملت قدس اعلام داشته و ضمن آرزوی موفقیت برای "مقاومت شجاعانه ملت سربلند فلسطین"، ملت های آزاده را به حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین فراخواند.

همچنین نقاط مختلف عراق نیز علیرغم محدودیت های کرونایی اعمال شده از سوی دولت شاهد تجمعات و راهپیمایی هایی در محکومیت جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی صورت گرفت.

در درگیری های نظامی بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه، بیش از ۱۰۰ نفر در نوار غزه شهید شدند که ۲۸ کودک و ۱۵ زن درمیان شهدا هستند. همچنین بیش از ۶۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مقاومت فلسطین نخستین دسته راکت ها را روز دوشنبه ، چند روز پس از درگیری مردم روزه دار فلسطین با نظامیان صهیونیست در در مجاورت مسجد الاقصی و نیز تهدید چند خانواده فلسطینی به تخلیه خانه های خود در محله شیخ جراح در بیت المقدس به سود مهاجران و شهرک نشینان صهیونیستی پرتاب کرد.

درگیری ها و برخوردها تا قبل از پاسخ مقاومت به تجاوزات صهیونیستها در مسجدالاقصی منجر به زخمی شدن بیش از یک هزار نفر از مسلمانان روزه دار فلسطینی شد.


ت ت
کدخبر: 20309 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها