پنجمین کنفرانس «آینده سوریه» فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری پنجمین کنفرانس دو روزه درباره آینده سوریه و منطقه خاورمیانه در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مارس ۲۰۲۱ (۹ و ۱۰ فروردین ۱۴۰۰) به میزبانی این اتحادیه خبر داد.

پنجمین کنفرانس «آینده سوریه» فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

به گزارش منیبان؛ «پیتر استانو» روز دوشنبه در نشست توجیهی با خبرنگاران بیان داشت که این نشست به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. وی افزود: به رغم گذشت ۱۰ سال از بحران سوریه شرایط این کشور بسیار حساس است. به ویژه اینکه همه گیری کرونا اوضاع را در داخل کشور و برای آوارگان در کشورهای همسایه تشدید کرده است.

سخنگوی جوسپ بورل افزود: این کنفرانس فرصتی خواهد بود تا جامعه جهانی حمایت خود را از مردم سوریه و تلاش‌های سازمان ملل متحد ابراز کند و راهی برای حل سیاسی این مساله پیدا شود.

او همچنین یکی از اهداف اصلی این کنفرانس را جمع‌اوری منابع مالی برای مردم سوریه و کشورهایی دانست که آوارگان سوری را اسکان داده‌اند.

استانو درباره دعوت از مقامات رسمی سوریه در این نشست سخنی نگفت. این درحالیست اتحادیه اروپا و کشورهای عضو در کنفرانس پناهجویان سوریه که آبان‌ماه گذشته در دمشق برگزار شد شرکت نکردند.

جوسپ بورل آن زمان در بیانیه‌ای تصریح کرد اتحادیه بر این باور است که اولویت در زمان حاضر با اقدام واقعی برای ایجاد شرایطی است که پناهجویان در فضایی ایمن و به صورت شرافتمندانه، داوطلبانه و پایدار بازگشته و آن‌هایی که آواره شده‌اند مطابق با موازین بین المللی به موطن اصلی خود رجعت کنند.

وی با بیان این ادعا که بازگشت محدود شهروندان سوری در گذشته نشان دهنده موانع متعدد و تهدیدهایی است که آوارگان و پناهجویان در داخل با آن مواجه هستند عنوان کرد که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد چارچوب جامع و پایداری را در خصوص راه حل سیاسی درگیری‌ها در سوریه و پرداختن به علل درگیری‌ها و موضوع پناهجویان و آوارگان داخلی ارائه می دهد.

به گزارش سازمان ملل تا کنون بیش از ۶ میلیون پناهنده سوری در کشورهای همسایه سوریه به‌ ویژه در اردن، ترکیه و عراق ثبت نام کرده اند و ده‌ها هزار پناهنده سوری نیز هستند که نام شان در جایی ثبت نشده ‌است .

پنجمین کنفرانس آینده سوریه و منطقه در حالی برگزار می شود که اتحادیه اروپا تاکنون شماری از مقام‌های بلند پایه دولت دمشق را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده تا به این ترتیب اموال آنها توقیف و از سفر به کشورهای عضو اتحادیه منع شوند.

اتحادیه اروپا از ۹ سال پیش تحریم‌های خود را علیه سوریه اعمال کرده و از آن زمان تاکنون هر ساله اقدام به تمدید این تحریم‌ها کرده است که شامل نفت سوریه، سرمایه‌گذاری در این کشور و توقیف اموال بانک مرکزی آن می‌شود.

دولت سوریه با محکوم کردن تحریم‌ها اعلام کرده که این اقدام بیانگر فقدان استقلال تصمیم‌گیری اتحادیه و دنباله‌روی حقیرانه از سیاست‌های آمریکا است.

ت ت
کدخبر: 2085 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها