اتحادیه اروپا ناتوان تر از همیشه!

روزنامه گاردین گزارش داد: تنش های داخلی و اختلافات اتحادیه اروپا با واشنگتن، این اتحادیه را در اتخاذ موضعی روشن در درگیری های فلسطینی ها و اسرائیلی ها ناتوان کرده است.

اتحادیه اروپا ناتوان تر از همیشه!

به گزارش منیبان؛ این رسانه افزود: توانایی اتحادیه اروپا برای ایفای نقش میانجی در درگیری های اخیر محدود است زیرا این اتحادیه با خودداری از مذاکرات مستقیم با حماس و یا از طرف پیام رسان هایش، خود را منزوی کرده است.

گاردین نوشت: اگر آنتونی بلینکین وزیر خارجه آمریکا قصد داشته نشان دهد که دولت جو بایدن به درگیری های فلسطینی ها و اسرائیلی ها ورود نخواهد کرد، هیچ زمانی بهتر از سفر اخیرش به کشورهای دانمارک، ایسلند و گریلند وجود نداشت.

در این سفر مذاکرات مهمی درباره منطقه شمالگان و بحران آب و هوایی در برنامه است اما این کشورها بسیار از تونل ها، حملات موشکی و فریادهای افراد درد کشیده از جنگ خاورمیانه فاصله دارد که این امر باعث شده بسیار خونسرد عمل کند.

بلینکن در تماس های تلفنی با نقش افرینان کلیدی در منطقه در طول پرواز به دانمارک تلاش کرد به اسرائیل و حماس و آتش بسی نزدیک تر شود که دولت آمریکا تمایلی ندارد به صورت علنی مطرح کند.

اما بن بست در شورای امنیت سازمان ملل متحد- که آمریکا با هر اقدامی در درخواست قطعنامه ای برای آتش بس مخالفت کرده است- باعث شده اتحادیه اروپا به این موضوع فکر کند که دولت جدید آمریکا دستکم در موضع گیری در قبال اسرائیل تا چه اندازه به طور واقعی متفاوت از دولت قبلی امریکا به ریاست دونالد ترامپ است. این امر باعث شده اتحادیه اروپا از خود بپرسد که آمریکا در دولت بایدن تا چه اندازه جرات می کند برای دستیابی به صلح خاورمیانه سرمایه گذاری کند.

این درحالیست که رهبران سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اغلب خود در عمل کاری انجام نمی دهند. وزیران خارجه این اتحادیه برای مثال تاکنون از انتشار بیانیه ای جمعی در محکومیت اسرائیل از سال ۲۰۱۶ تاکنون خودداری کرده اند و به تازگی و در همین سال ۲۰۲۰ که آمریکای ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته، مجارستان و جمهوری چک و رومانی اجازه ندادند اتحادیه اروپا با صدور بیانیه این اقدام ترامپ را محکوم کند.

این امر به تنش های داخلی در اتحادیه و بین کشورهای عضو اشاره دارد. در آلمانی که از حامیان قوی اسرائیل است آنالنا باربوک نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سبز،از سوی سیاتمداران حزب حاکم تحت فشار بوده تا موضع روشنی را درباره اظهاراتش در سال ۲۰۱۸ در خصوص صادرات سلاح به المان اتخاذ کند.   

در اتریش سباستین کورتس صدر اعظم این کشور پرچم اسرائیل را بر فراز دفتر خود به اهتزاز درآورد؛ حرکتی که باعث شد وزیر خارجه ایران سفر به وین را متوقف کند.

دستگاه دیپلماتیک فرانسه در مقابل از ۶ آوریل تاکنون ۹ بیانیه صادر کرده و خواستار خویشتن داری شده است. کارگران ایتالیایی در بندر لیوارنو مانع انتقال سلاح به اسرائیل شده اند و وزیر خارجه ایتالیا از اتحادیه اروپا خواسته است موضعی روشن و متحد اتخاذ کند.

این رسانه افزود: توانایی اتحادیه اروپا برای ایفای نقش میانجی در درگیری های اخیر محدود است زیرا این اتحادیه با خودداری از مذاکرات مستقیم با حماس و یا از طرف پیام رسان هایش، خود را منزوی کرده است.

گاردین نوشت لحن اتحادیه اروپا در نشست روز یکشنبه شورای امنیت متفاوت از آمریکا بود. وزیرخارجه ایرلند که همیشه متحد بزرگ دولت بایدن قلمداد می شد موضع سرسختانه ای را علیه اسرائیل و آمریکا اتخاذ کرد و گفت لازم است که سازمان ملل موضع یکسانی را اتخاذ کند.

این در حالیست که آمریکا ترجیح می دهد خواستار حفظ آرامش پایدار باشد که مفری را برای اسرائیل برای تداوم بمباران ها ایجاد می کند.

گاردین نوشت ارزش وعده های ترانس آتلانتیک اکنون باید دوباره بررسی شود خودداری سه باره آمریکا از انتشار بیانیه ای در شورای امنیت تنها یک مثال در این زمینه است. خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در آمریکا اتخاذ شده است و بعد به ناتو منتقل شد.

همچنین پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تجارت ترانس آتلانتیک و شورای فناوری هنوز پاسخی نداشته است. تهدید تحریم خط لوله نورد استریم ۲ همچنان ادامه دارد.

به تازگی نوبرت روتگن رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان در سمینار شورای جهانی گفت اروپا نباید درباره آمریکا و تصمیم خود برای تمرکز بر اولویت اصلی خود یعنی رقابت با چین ساده لوح باشد.


ت ت
کدخبر: 21004 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها