این موشک‌ها آبروی اسرائیل را برد/میلیاردها دلار به آتش کشیده شد

به اعتقاد برخی ناظران عراقی موشک‌های ارزان قیمت فلسطینی که ارزش هر یک از آنها از دو هزار دلار تجاوز نمی‌کند، میلیاردها دلار طرح‌های سازشکارانه و پروژه‌های تجزیه‌طلبانه که سال‌های طولانی برای آنها هزینه شد را در منطقه به آتش کشانده است.

این موشک‌ها آبروی اسرائیل را برد/میلیاردها دلار به آتش کشیده شد

به گزارش منیبان، نگاه عراقی‌ها به موشک‌های مقاومت فلسطینی فراتر از ویرانی‌هایی است که در سرزمین‌های اشغالی برجای گذاشته و معتقدند که این حملات، میلیاردها دلار که در سال‌های اخیر برای تغییر نامانوس معیارهای منطقه برمبنای خواست مثلث آمریکایی، صهیونیستی و عرب‌های سازشکار هزینه شده بود را در کمتر از یک هفته نابود کرده است.

بر اساس این نگاه؛ اسطوره کاذب «شکست ناپذیر بودن رژیم صهیونیستی» که سازشکاران عرب برای آن در طول این همه سال بوق و کرنا می‌کردند، «معامله قرن» که «دونالد ترامپ» حیثیت و آینده سیاسی خود را برای آن به حراج گذاشت و بالاخره خنثی کردن پروژه «تغییر مسیرهای انرژی» بخشی از تبعات گران قیمت منطقه‌ای موشک‌های مقاومت فلسطینی عنوان شده است. 

عنوان «تار عنکبوت» و «خانه سست بنیان رژیم صهیونیستی» پس از رسیدن باران موشک‌های گروههای مقاومت تا عمق سرزمین‌های اشغالی و کنار رفتن نقاب پوسیدگی در داخل رژیم صهیونیستی، بیشترین تعبیر شنیدنی در توصیف این روزهای این رژیم است. 

فلسطین این بار از خاکستر خود با غرش موشک‌های «قسام» و «سرایا القدس» به پا خواسته تا به گفته ناظران عراقی، خط بطلانی بر همه سازش کاری‌های منطقه‌ای بکشد. 

«نعیم العبودی» نماینده پارلمان عراق این روزها و با مشاهده موشک باران مقاومت فلسطینی به یاد خاطرات دوران نوجوانی‌اش در اواخر دهه ۷۰ قرن گذشته افتاده است.

او در توئیتی نوشته است: در آن زمان وقتی «انور سادات» رییس جمهوری وقت مصر به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد، تصور می‌کردیم که قضیه فلسطین برای همیشه تمام شده است.

وی ادامه داد که تقدیر الهی چنین رقم خورد که تنها بعد از چند ماه از این سفر ذلت بار، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شود و سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به نام سفارت فلسطین تغییر کند.

به اعتقاد وی، از آن زمان که پرونده فلسطین از دستان ناامانتدار اعراب سازشکار به دست محور مقاومت افتاده، مبارزات ملت فلسطین لحظه‌ای آرام و قرار نداشته است.

مبارزات ملت فلسطین در طول ۴۰ سال گذشته شاهد تحول مهمی بوده که از نگاه «عباس العرداوی» کارشناس برجسته عراقی کودکان فلسطینی که تا دیروز با سنگ، با سربازان تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی می‌جنگیدند، امروز همان‌ها تبدیل به مجاهدانی شده‌اند که با موشک تا عمق سرزمین‌های اشغالی را می‌کوبند.

به تعبیر او، تا دیروز این کودکان فلسطینی مورد استهزاء قرار می‌گرفتند که تنها با استفاده سنگ علیه ماشین کشتار و تسلیحات پیشرفته رژیم صهیونیستی می‌جنگیدند، اما آنها امروز به پیکره این رژیم غاصب موشک می‌زنند.  

از این رو، صاحب نظران عراقی و عرب اتفاق نظر دارند که انتفاضه موشکی امروز فلسطین، نقشه منطقه را تغییر خواهد داد.

«اسامه الدلیل» روزنامه نگار معروف مصری معتقد است که قیام امروز فلسطین، بر همه جهان عرب اثر می‌گذارد و مصر در کانون این تحول است.

«عبدالباری عطوان» روزنامه نگار مشهور عرب نیز با اشاره به حملات موشکی به بندر مهم «عسقلان» در سرزمینهای اشغالی گفته است که هدف قرار دادن این بندر که قرار بود تبدیل به مرکز انتقال انرژی در منطقه از کشورهای حاشیه‌نشین خلیج فارس به اروپا شود، عملا به بن بست کشانده شده است.

«علی حکمت شعیب» کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در لبنان نیز هفت مورد را به عنوان تبعات منطقه‌ای انتفاضه موشکی مقاومت فلسطین بر شمرده که «توقف طرح عادی سازی»، «تثبیت اصل مقاومت به عنوان تنها راه آزادی فلسطین» و «ناکام گذاشتن طرح‌های فتنه انگیز آمریکایی با حمایت مالی شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس» بخشی از این تبعات مهم عنوان شده است.

به اعتقاد وی، «تضعیف نفوذ آمریکا در منطقه»، «ایجاد رعب در بین صهیونیست‌ها از آینده رژیم جعلی‌شان» و در مقابل «احیای روحیه امیدواری در ملت‌های منطقه از امکان پیروزی قریب الوقوع بر رژیم صهیونیستی» بخش دیگری از تبعات این انتفاضه جدید فلسطین عنوان شده است. 

بسیاری از صاحب نظران و حتی رهبران سیاسی نیز در عراق به صراحت گفته‌اند که موشک‌های امروز مقاومت فلسطین به اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم غاصب پایان داده و خواهان توقف پروسه عادی سازی شده‌اند.

«مقتدا صدر» رهبر «جریان صدر» در این راستا خواستار توقف طرح سازش اعراب و رژیم صهیونیستی شده و «نوری المالکی» رهبر «ائتلاف دولت قانون»در پارلمان عراق نیز تاکید کرده است که کشورش هرگز بخشی از طرح عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیستی نخواهد بود.

احیای پیوند ملت‌های منطقه با قضیه فلسطین و حمایت کم‌سابقه از ضربات موشکی مقاومت فلسطین که جهان اسلام این روزها شاهد آن است، بار دیگر قدس شریف را در کانون توجه‌ها قرار داده است. 

ناظران عراقی، با عبارت «خانه سست اسراییل» اعلام کردند که موشک‌های مقاومت سست بودن بنیان رژیم صهیونیستی را نشان داده است، از این رو «حسن سالم» نماینده پارلمان عراق از دولت کشورش خواست که روابطش را با عربستان سعودی، امارات و بحرین که به ذلت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن داده‌اند، قطع کند.

«ماجد الشویلی» کارشناس سیاسی عراقی در این راستا درباره ابعاد منطقه‌ای حملات موشکی مقاومت فلسطین به سرزمینهای اشغالی نوشته است که شلیک موشک‌های فلسطینی، کارایی معامله قرن را از بین برده است.

به گفته وی، «متوقف شدن پروژه جدید موسوم به ابراهیمی»، «فرو ریختن دیوارهای اسلو»، «رسیدن پس لرزه‌های موشک‌های فلسطین به ستون‌های پوسیده برخی از رژیم‌های عربی و کمپ دیوید» به علاوه «همه معاهدات ذلت بار نظام‌های عربی» از تبعات حملات موشکی مقاومت فلسطینی است.

وی در یادداشتی که در رسانه‌های عراق منتشر شد، ادامه داد: آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد، تنها شلیک چند فروند موشک نیست، بلکه نشانه‌هایی از موشک باران رژیم صهیونیستی توسط همه اعراب است، در صورتی که معاهدات سازش و عادی سازی را کنار بگذارند.

الشویلی تاکید کرد که حتی اگر شلیک موشک‌ها در نتیجه آتش بس متوقف شود، از نظر رژیم غاصب صهیونیستی، در پس این حملات موشکی، یک طرح جامع‌تر برای آزادی کل اراضی فلسطینی نهفته است.

به گفته وی، پس لرزه‌های موشک‌ها نه تنها بر موجودیت رژیم صهیونیستی بلکه بر رژیم‌های عربی که وجود آنها بستگی به حیات رژیم غاصب صهیونیستی دارد، رسیده است.

از طرفی «محمد صادق الهاشمی» رییس مرکز «العراق برای پژوهش‌های راهبردی» به ۱۲ مورد از تبعات مثبت موشک باران فلسطین بر تحولات داخلی عراق اشاره کرده است.

 وی در این یادداشت که در اختیار ایرنا قرار گرفت، نوشته است که از مواضع رسمی، مردمی، سیاسی و مرجعیت عالی دینی عراق مشخص شد که قضیه فلسطین همچنان در وجدان ملت ما و حوزه علمیه و مراجع عظام آن زنده است.

به گفته وی، این مواضع مثبت در قبال انتفاضه موشکی فلسطین نشان می‌دهد که آمریکا در تحت فشار گذاشتن عراق برای تن دادن به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ناکام مانده، بلکه عراق از حیث بنیادین و ایدئولوژیک متفاوت از دیگر کشورهای عربی به ویژه حاشیه نشین‌های حوزه خلیج فارس در تعامل با طرح‌های منطقه‌ای آمریکا است.

وی افزود که همه این مواضع اثبات کرد که عراق و جمهوری اسلامی ایران دارای یک دیدگاه و فرهنگ مشترک و مطابق هم در خصوص قضیه فلسطین هستند.

به گفته وی، شرایط به جایی رسیده که آمریکا به شدت در تنگنا قرار گرفته و نمی‌خواهد بیش از این در باتلاق حمایت از رژیم صهیونیستی فرو برود تا باعث تحریک احساسات مردمی و مقاومت عراق پس از صدور فتوای اخیر آیت الله «سید علی سیستانی» در حمایت از فلسطین نشود، برای همین سفیر آمریکا و همه سفرای خارجی در بغداد ترجیح داده‌اند، سکوت کنند.

الهاشمی افزود که نبرد «شمشیر قدس» (عنوان انتفاضه فعلی فلسطین) نشان داده است که دامنه جغرافیایی مقاومت توسعه یافته و تقریبا نیمی از خاورمیانه را فرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: آنچه بیش از همه مهم است، وزنه نظامی، امکانات، نیرو و منابع ثروت محور مقاومت است و هر کس که نقشه موشک‌هایی که سرزمین‌های اشغالی را کوبید، از نظر ساخت، پرتاب، آمادگی و پشتیبانی دنبال کند، می‌بیند که مساحت آن به حدی گسترده است که عراق و سوریه و جنوب لبنان را بر می‌گیرد و هرکس می‌خواهد اعتراض کند، سرش را به دیوار یاس و ذلت بکوبد.

ت ت
کدخبر: 21211 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها