کنعانی: با آمریکا مذاکرات با واسطه داریم/ در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده است

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

کنعانی: با آمریکا مذاکرات با واسطه داریم/ در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده است

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی گفت: خرسندم که امروز سهم ناچیز در رونق بخشیدن به یک رخداد بزرگ فرهنگی و سالیانه که هر سال در جمهوری اسلامی ایران برگزاری می شود، داریم.

ناصر کنعانی گفت: یکی از مفاد قانونی که مورد اشاره و تصریح قرار گرفت گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین بود. این سوال در ایامی مطرح شد که مسئله فلسطین، یکی از مهمترین و حساس ترین روزهای دردناک خود را تجربه می کند. دستگاه دیپلماسی درباره تاسیس سفارت مجازی اقدامات زیادی را در زمینه های سیاسی، حقوقی و فنی و اجرای آن انجام داده است. جلسات زیادی برگزار شده است. نظرات مشورتی سفارتخانه های جمهوری اسلامی اخذ شده است. همچنین نظر مشورتی سفارت فلسطین در تهران و نمایندگان گروه های مقاومت اخذ شده است، سازوکار برای گشایش سفارت خانه مجازی در صفحه خانگی وزارت خارجه به عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شد. مدتی است که گشایش صورت گرفته تا سازوکار فنی و اجرایی را بیشتر درک کنیم و سپس گام بعدی را برمی داریم.

وی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش گفت: مواضع اصولی خود را مکرر توضیح دادیم. تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین و تحدید حقوقی نشده و نمیتوان درباره مالکیت سخنی به میان آورد. ۹ دور مذاکره فنی و حقوقی برای حدود مرزی برگزار شده است. میخواهیم بدون توسل به جنجال های رسانه ای این موضوع پیگیری شود. بار دیگر از کشور کویت دعوت می کنیم به جای صدور بیانیه های غیرسازنده، غیر حقوقی و غیر کارشناسی برای دستیابی به توافق پایدار به میز مذاکرات فنی و کارشناسی برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای نیچروان بارزانی در سفر به تهران اعلام کردند امنیت ایران را امنیت عراق و اقلیم کردستان می دانند و به مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق پایبند هستند و اجازه نخواهند داد، خاک عراق و خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای جمهوری اسلامی و‌ مرزهای دو کشور باشد.

وی درباره سفر مدیرکل آژانس به تهران اظهار کرد: سفر گروسی به ایران به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان انجام شد. گروسی گفتگوی دوجانبه با اسلامی و امیرعبداللهیان داشت. در مجموع سفر گروسی را مثبت ارزیابی میکنیم. امور از طریق مجرای فنی با آژانس در حال پیگیری است. ایران همواره تلاش کرده براساس اصول حرفه‌ای ناظر بر رفتار آژانس از جمله اصل بی طرفی و عدم سیاسی کاری تعامل سازنده‌ای را با آژانس داشته باشد. تفاهم شد دو طرف به رایزنی های خود ادامه دهند. هرگاه رویکرد سیاسی درپیش گرفته شد و موضوعات فنی تحت تاثیر فشارهای طرفها قرار گرفت، موضوعات از مسیر خارج و در پاره ای از مواقع متوقف شد. سفر گروسی به ایران را من حیث المجموع مثبت ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره اظهارات اخیر کمال خرازی درباره تغییر دکترین جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران بارها موضع اصولی خود را مبنی بر مخالفت با تولید، نگهداری، انباشت و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر مبنای دکترین ایران و فتوای صریح و روشن مقام معظم رهبری تکرار کرده است. ایران معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و .... را تصویب کرده است. موضوعات مختلف از جمله سلاح‌های کشتار جمعی به صورت صریح و شفاف از طریق مقامات مختلف عالیه ایران به صورت مشخص بارها و به کرات بیان شده و در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد و حاصل نشده است.

ناصر کنعانی درخصوص تعداد اتباع افغانی در ایران گفت: من مرجع ذیربط برای اعلام آمار حضور اتباع افغانستان در ایران نیستم. مراجع ذیربط درباره ترددهای غیرمجاز به صورت قانونی برخورد خواهند کرد. همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم، سیاست اصولی ایران کمک به ایجاد سازوکارهای سیاسی برای تقویت توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار در افغانستان به منظور شکل‌گیری شرایط بهتری است که شهروندان افغانستانی با وضعیت بهتری در کشور خود زندگی و اقامت کنند و پدیده نادرست مهاجرت را کمتر در آینده شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح سدی از سوی طالبان بر رودخانه هریرود بیان کرد: مبنای دریافت حق‌آبه ایران و ملت ایران از افغانستان بر مبنای معاهده مشترک دو کشور است. انتظار ما از مقامات دولت سرپرستی افغانستان این است که علاوه بر اظهاراتی که در قول و گفتار دارند در عمل به حقوق آبی و حق‌آبه ایران از منابع آبی بالادست پایبند باشند و حقوق ملت ایران را رعایت کنند و هیچ اقدامی در حوزه‌های بالادستی نباید مانع دستیابی ایران به حقوق کامل خود در مبحث حق‌آبه باشد.

کنعانی تاکید کرد که ایران در چارچوب حقوق قانونی خود درباره مبحث هسته ای و غنی سازی اقدام و عمل می کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفتگوهای دیپلماتیک ما با طرف آمریکایی از طریق واسطه ها انجام می شود و گفتگو ها در چارچوب مذاکرات رفع تحریم ها و از طریق واسطه ها در حال انجام است.

وی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از ایران خواستند  که میزان غنی‌سازی خود را کاهش دهد؟ گفت:  اگر به درخواست آمریکایی‌ها باشد آن‌ها می‌خواستند هیچ غنی‌سازی در ایران صورت نگیرد و اگر یادتان باشد آنها می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنند.

کنعانی تصریح کرد: ایران تاکنون در چارچوب حقوق قانونی خود در این حوزه عمل کرده و به این روند ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با توافق اخیر ایران و هند در ارتباط با توسعه بندر چابهار و ایفای نقش بیشتر هند در این بندر گفت: همکاری ایران و کشور هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق بین دو کشور روند اجرایی خوبی را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه بندر چابهار و ارتقای جایگاه این بندر به عنوان مرکز ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های این بندر، از اولویت‌های ما است ، تصریح کرد: هند علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر است و همان طور که گفتم  ظرفیت‌های تجاری این بندر در خدمت کشورهایی است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ایران در این حوزه هستند. در این ارتباط خبرهای خوبی داریم که در آینده نزدیک به اطلاع شما می‌رسانیم‌.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها و مقامات  غربی در عین حال که در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه سکوت کرده‌اند و خیزش‌های دانشجویی در کشورهای خود علیه رژیم صهیونیستی را سرکوب کرده‌اند، در امور داخلی ایران از جمله احکام صادره در مورد برخی از افراد مانندخ نیکا شاکرمی اقدام به اخذ موضع کرده‌اند، نگاه جمهوری اسلامی ایران به این رفتار دوگانه مقامات غربی چیست، گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید، رفتار آن‌ها دوگانه و متناقض است، آن‌ها شعارهای رنگی در ارتباط با موضوع حقوق‌بشر سر می‌دهند ولی بدترین عملکرد را دارند. جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه این دست کشورها در امور داخلی خودش به ویژه در مورد مسائل قضایی و فرایندهای قضایی را مردود می‌شمارد و این‌گونه اظهارات را رد می‌کند.

ت ت
کدخبر: 214756 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها
      • ​پژو پارس در روزی که اغلب خودرو‌های داخلی بدون تغییر قیمت روانه بازار شده‌اند، ۲۰ میلیون گران شده است