یک حقوقدان نوشت؛

ایران نتوانست این دو موضوع مهم را به کرسی بنشاند

حقوقدان بین الملل با انتشار پیامی در ایکس نوشت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح شیمیایی هنوز نتوانسته به تناسب فاجعه صدایش را در صحنه بین‌المللی بلند کند.

ایران نتوانست این دو موضوع مهم را به کرسی بنشاند

به گزارش منیبان، رضا نصری، حقوقدان بین الملل، نوشت: به نظرم ایران دو موضوع بسیار مهم را هنوز نتوانسته در صحنه بین‌المللی به کرسی بنشاند:

اول اینکه به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح شیمیایی هنوز نتوانسته به تناسب فاجعه صدایش را در صحنه بین‌المللی بلند کند! جا داشت ایران - از جایگاه مدعی - پرچمدار مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در جهان می‌شد.

دوم اینکه ایران نتوانسته ویژگی‌های مثبت کارنامه خود را - که برخاسته از هویت ملی و باورهای ریشه‌دار در فرهنگ آن است - به جهان بشناساند. ایران مدرن - برخلاف اغلب کشورهای مدعی - نه نسل‌کشی کرده، نه از سلاح کشتارجمعی استفاده کرده، نه مرتکب گناه برده‌داری و اشغالگری شده و نه در قریب به سه قرن گذشته، آغازگر هیچ جنگی بوده است. 

به عنوان مثال، نتوانسته‌ایم بگوییم همینکه در ایران بیش از اینکه اسرائیل را «اشغالگر» بخوانیم آن را با لقب «غاصب» خطاب می‌کنیم، نشانگر این است که اِشغال را - نه فقط براساس ملاحظات روابط بین‌الملل بلکه - براساس آموزه‌ها و اعتقادات و باورهای‌ ریشه‌دارمان گناه و غلط می‌دانیم!

جا دارد این ضعف را جبران کنیم، نه اینکه با استناد به مفاهیم و مقولات برگرفته از برخی مکاتب روابط بین‌الملل، پا در زمین رقابتی بگذاریم که با هویت‌مان هیچ سنخیتی ندارد!

ت ت
کدخبر: 215583 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها