جدیدترین تحولات در انتخابات ریاست جمهوری؛

احمدی نژاد می آید، اصلاحات در دوراهی اعتدال یا اختصاصی، اصولگرایان سردرگم

ثبت نام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی از روز پنجشنبه آغاز می شود که جناح های مختلف به نظر می رسد هنوز به اجماع در مورد کاندیداهای مورد نظر نرسیده اند.

احمدی نژاد می آید، اصلاحات در دوراهی اعتدال یا اختصاصی، اصولگرایان سردرگم

به گزارش منیبان، اصلاح طلبان که به نظر می رسد خود را مهیای انتخابات در سال 1404 می کردند برای انتخابات زودرس به اجماع نرسیده، اصولگرایان سردرگم هستند و تکلیف احمدی نژادی هم تا حدود زیادی روشن شده است.

احمدی نژاد می آید

فیلم هایی از طرف تیم رسانه ای احمدی نژاد منتشر شده که نشان می دهد رئیس دولت های نهم و دهم در پاسخ به طرفدارانش می گوید در حال بررسی شرایط است اما برخی منابع آگاه می گویند این ژست انتخاباتی است و محمود احمدی نژاد قطعا برای ثبت نام در انتخابات اقدام می کند. اگرچه، بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که امروز آخرین روز نمایندگیش را سپری می کند گفته است که "احمدی نژاد در صورتی کاندیدا خواهد شد مطمئن باشد تایید صلاحیت می شود" اما افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد چندان این موضوع را جدی نمی دانند و می گویند: "احتمالا، قطعا احمدی نژاد کاندیدا می شود!"

اصلاحات در دو راهی

جبهه اصلاحات امروز تشکیل جلسه می دهد و تکلیف آرایش سیاسی خود در انتخابات را مشخص می کند، در این جبهه طیفی اعتقاد دارند حتما کاندیدا باید اختصاصی باشد، این حرف را جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات دیروز در گفتگویی بیان کرده است، در مقابل طیف دیگری می گویند احتمالا اگر کاندیدای مورد نظر در دسترس نبود می شود از یک کاندیدای اعتدالگرا مثل علی لاریجانی حمایت کرد این را محمد قوچانی، دبیر کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی می گوید.

اسامی کاندیداهای احتمالی اصلاح طلب در گمانه زنی های رسانه ای در حال افزایش است، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد صدر، محمدجواد ظریف، محمد جواد آذری جهرمی، علی اکبر صالحی، عبدالناصر همتی،  مجید انصاری و رضا اردکانیان گزینه های مطرح شده در رسانه ها هستند. در این میان به نظر می رسد کاندیداتوری ظریف و آذری جهرمی منتفی است و برخی افراد نزدیک به جهانگیری هم می گویند قصدی برای کاندیداتوری ندارد. پزشکیان تنها کسی است که کاندیداتوریش را تایید کرده وبقیه در سکوت خبری هستند.

اصولگرایان در سردرگمی

وضعیت در طیف اصولگرا اما متفاوت است، از یک طرف طیف میانه رو اصولگرایی به شدت دنبال کاندیداتوری علی لاریجانی است و از او حمایت می کند، یک طیف دیگر از قالیباف حمایت می کند و تندروهای اصولگرایان که در بدنه دولت هم حضور داشتند  و در پی ادامه دولت سیزدهم هستند روی جلیلی، مخبر، بذرپاش، زاکانی و پرویز فتاح کار می کنند. نکته مهم در جناح اصولگرایی این است اگرچه ستادهای آنها پس از انتخابات مجلس آماده تر از ستادهای اصلاح طلبان و اعتدالگراهاست ولی اختلافات درونی آنها به دلیل مبارزه درون گروهی در انتخابات مجلس بالا گرفته و به سادگی پس از افشاگری های مهلک، این آتش سرد نخواهد شد به همین دلیل تقریبا اجماع بین اصولگرایان را امری محال می کند.

باید منتظر تحولات روزهای آینده ماند و تحریکات طرفین را رصد کرد اما به نظر می رسد انتخاباتی جذابی در پیش باشد.

ت ت
کدخبر: 217329 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها