علی باقری‌ کنی به نیژنی نووگرود روسیه رسید

سرپرست وزارت امورخارجه برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه بریکس وارد شهر نیژنی نووگرود روسیه شد.

علی باقری‌ کنی به نیژنی نووگرود روسیه رسید

به گزارش منیبان، علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه، برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه بریکس بامداد دوشنبه در راس هیات دیپلماتیک با استقبال سفیر کشورمان در روسیه و مقامات وزارت خارجه روسیه وارد شهر نیژنی نووگرود روسیه شد.

علی باقری کنی پیش‌تر در نشست بین‌المللی «روسیه و جهان اسلام» در شهر کازان روسیه ، گروه بریکس را هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل عنوان کرده بود.

با ورود هیات‌های دیپلماتیک و وزیران امورخارجه عضو گروه بریکس و کشورهای دوست روسیه به شهر نیژنی نووگرود ، شمارش معکوس برای آغاز رایزنی‌های فشرده سیاسی ، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شد.

نشست وزیران امور خارجه گروه اقتصادهای نوظهور ، موسوم به «بریکس» در نیژنی نووگرود روسیه به واسطه طرح ریزی آینده مناسبات با کشورهای علاقه مند به عضویت و همکاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس ، با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیران خارجه ۹ کشور دیگر عضو این گروهاز جمله روسیه، برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، کنیا، امارات و عربستان سعودی در نیژنی نووگرود طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و «فرستاده ویژه ملی»این کشور در گروه بریکس، این رویداد به دلیل مشارکت شرکای غیرعضو گروه بریکس در قالب گسترده برگزار می‌شود. علاوه بر ۱۰ کشور عضو بریکس، کشورهای الجزایر، بحرین، بلاروس، کوبا، بنگلادش ، اندونزی، قزاقستان، لائوس، موریتانی، نیجریه، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام به این نشست دعوت شده‌اند.

پیش از گردهم آمدن وزیران امور خارجه گروه بریکس، نشست فرستادگان ویژه کشورهای بریکس ١٨ خرداد ١۴٠٣ در شهر نیژنی نووگوراد روسیه برگزار شد.

در این نشست که مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران هم حضور داشت بیانیه وزرای امور خارجه بریکس و سند مربوط به معیارها، استانداردها و مدلهای مربوط به کشورهای شریک بریکس مورد مذاکره قرار گرفت.

مهدی صفری در افتتاحیه این نشست، مواضع کشورمان در خصوص بریکس، بیانیه وزرا و سند گسترش بریکس را تشریح کرد.

براساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه ، در روز نخست نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس ، موضوع همکاری در چارچوب بریکس و مسائل منطقه‌ای و جهانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نشست‌های روز دوم نیز با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو به علاوه کشورهای علاقه‌مند به عضویت یا تقویت همکاری‌ها با گروه بریکس برگزار خواهدشد. گفتمان بریکس با کشورهای در حال توسعه، موضوع محوری این نشست اعلام شده است.

پیش‌بینی می‌شود که اجلاس نیژنی‌نووگرود علاوه بر نشست اصلی و جمعی به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزیران امور خارجه کشورهای عضو و دوست بریکس تبدیل شود و یکی از موضوعات کلیدی احتمال پیوستن ترکیه به گروه بریکس است.

در آستانه این نشست، شمار دیگری از کشورها از جمله ترکیه به‌عنوان عضو ناتو و تایلند، درخواست و تمایل خود را برای عضویت در گروه بریکس اعلام کرده‌اند.

از این منظر، این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی درباره تعامل و همکاری و چشم‌انداز گروه بریکس خواهد بود.

قرار است سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، عصر سه‌شنبه در پایان این اجلاس به تبیین دستاوردهای این مذاکرات بپردازد.

وی پیش‌تر گفته است که حدود ۳۰ کشور متقاضی عضویت یا ارتقای سطح همکاری‌ها با گروه بریکس هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۱۸ خردادماه در مجمع عمومی همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت:‌ گروه بریکس ظرفیت زیادی برای پیوستن کشورهای جدید به عنوان عضو دارد، روسیه از این امر استقبال می‌کند و به هر طریق ممکن از آن حمایت خواهد کرد.

ت ت
کدخبر: 219721 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها