سخنگوی وزارت امور خارجه:

اروپا متهم اول و آخر برجام است/ زمان تقریبی برای ازسرگیری فعالیت‌های سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مشخص شد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که زمان تقریبی برای ازسرگیری فعالیت‌های سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مشخص شده و زمینه سازی برای انجام این کار در حال انجام است.

اروپا متهم اول و آخر برجام است/ زمان تقریبی برای ازسرگیری فعالیت‌های سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مشخص شد

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره استعفا دو عضو کابینه اسراییل گفت: یک بار دیگر جنایت رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات را محکوم می کنیم. این جنایت هولناک و غیرانسانی بود. بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شدند. در بسیاری از گزارش ها آمده است که نیروهای نظامی و اطلاعاتی انگلیس و آمریکا هم در این جنایت، نقش داشتند. یعنی در عملیات سه جانبه بیش از ۷۰۰ نفر از شهروندان بی گناه فلسطینی شهید شدند که ابروریزی بزرگ برای حامیان رژیم صهیونیستی است. ۸ ماه جنایت در نوار غزه صورت گرفته و آمریکا در تمامی این جنایات در کنار رژیم غاصب صهیونیستی بوده است. استعفا مقامات نظامی و امنیتی رژیم نشان دهنده فروپاشی داخلی و عدم دستیابی به اهداف آنها در نوار غزه و شکست های راهبردی و دایم رژیم صهیونیستی است. عوض شدن چند قاتل با چند قاتل دیگر تغییری در ماهیت این رژیم ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نماینده ستاد برگزاری انتخابات یعنی مدیرکل کنسولی وزارت خارجه در بازدید و گفتگو با روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی از آغاز مقدمات برگزاری انتخابات اطمینان خاطر کسب کردند. در این زمینه مقدمات کار در حال فراهم آمدن است و‌ کمیته هایی هم در خارج از کشور شکل گرفته است و حداکثر تلاش خود را انجام خواهیم داد. هماهنگی، مکاتبات و مذاکرات با کشورهای محل برگزاری انتخابات، برای حضور امن و آسان هموطنان ایجاد خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر علی باقری به عراق بیان کرد: هماهنگی های اولیه برای سفر اخر هفته علی باقری به کشور عراق در حال انجام است. رییس جمهور، نخست وزیر و رئیس اقلیم کردستان به منظور ابراز تسلیت برای شهادت رییس جمهور و هیات همراه به ایران سفر کردند، و آقای باقری به منظور گفتگو با مقامات عالی رتبه عراق و تشکر و قدردانی، بدلیل مشارکت و همدردی بزودی به این کشور سفر خواهند کرد. زمان سفر با کشور عراق در حال تنظیم است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات بحرین درباره همکاری با ایران و میانجیگری چین اظهار کرد: ضمن تشکر از مقامات عالی رتبه دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و ابلاغ پیام تسلیت، مواضع و دیدگاه و اظهارات پادشاه این کشور را شنیدیم و این اظهارات را محل اهتمام و توجه در مسیر مدیریت روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد. 

ناصر کنعانی درخصوص فشار اتحادیه اروپا به ایران گفت: اقدامات برخی طرف های اروپایی درباره موضوع هسته ای ایران، غیرسازنده بود و از سوی طرفهایی انجام شد که درباره موضوع هسته ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند این اقدامات از وجاهت و منطق برخوردار نیست. به جای اتهام به ایران به مسئولیت های خود عمل کنند. ایران به قوانین و معاهدات بین المللی پایبند است. به توافق با آژانش پایبند هستیم. متاسفانه فشارهای سیاسی طرف های غربی و آمریکا، باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد حرفه ای خودش شده است. ایران در چارچوب حقوق و تکالیف خود عمل کرده و می کند. به رفتارهای سازنده پاسخ سازنده می دهیم و در صورت اقدام غیرسازنده، از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهیم کرد. 

 وی درباره مکانیزم ماشه اظهارنظر کرد: شما را به توضیحات و مواضع رییس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان ارجاع میدهم و کسانی که باید پیغام دریافت می کردند، دریافت کردند. 

ناصر کنعانی درباره بازگشایی سرکنسولگری ارمنستان در تبریز گفت: ایران و ارمنستان درباره تاسیس سرکنسولگری در تبریز و قاپان توافق داشتند و سرکنسولگری ایران در سفر وزیر خارجه شهید در قاپان بازگشایی شد. همچنین در آخرین سفری که وزیر خارجه شهید به ارمنستان داشتند، موافقت ایران با گشایش سرکنسولگری ازمنستان در شهر تبریز اعلام شد. طرف ارمنی در حال انجام مقدمات لازم در شهر تبریز است.  

وی درباره برگزاری نشست گروه تماس در تهران و عدم حضور طالبان اظهار کرد: این نشست به ابتکار ایران در دو روز برگزار شد. ایران مبتکر این نشست بود. در نشست تهران هیات ها در جهت کمک به امنیت افغانستان گفتگو و تبادل نظر کردند. همچنین درباره مبارزه با تروریسم و مسایل انسان دوستانه و روند سیاسی این کشور بحث و گفتگو شد. عدم مشارکت آنها، تابع تصمیم مقامات سرپرست افغانستان بوده و ما می خواهیم صلح و ثبات در افغانستان تثبیت شود. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: اتفاقی که در سرکنسولگری افغانستان در مشهد رخ داد، اتفاق ویژه ای نیست و تصمیم دولت سرپرستی افغانستان برای تغییر سرکنسول بوده و به ایران اعلام شده است. تغییر و جابجایی دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیون وین و‌ روش های عرف در حال انجام است و ایران مشکلی ندارد. دو طرف پاسخ دادند که در این چارچوب عمل خواهند کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخراج تیم صداوسیما از عربستان گفت: طرف عربستانی دلایلی را مطرح کرد که ما آن را در چارچوب سوتفاهم تلقی کردیم. تلاش های ما به نتیجه نرسید و این عزیزان به ایران بازگشتند. اراده دو کشور بر پیشرفت روابط است و تلاش می کنیم رخدادهای ناخوشایند و‌ نامطلوب رخ ندهد. 

ناصر کنعانی با اشاره به آخرین وضعیت روابط ایران و مصر بیان کرد: روند گفتگوهای ایران و مصر متناسب با توافق دو‌ رییس جمهور و در سطح دو وزیر خارجه ادامه داشت. در حال حاضر هم گفتگوها ادامه دارد. در دیدار سامح شکری و علی باقری بر این امر تاکید شد. امیدوارم در آینده نتایج مطلوب دو کشور بدست بیاید.

ناصر کنعانی درباره بازداشت بشیر بی آزار در فرانسه گفت: وزارت خارجه اطلاع روشن و نزدیکی در این باره دارد. در آغازین دقایق اطلاع از بازداشت این شهروند ایرانی اقدامات دیپلماتیک صورت گرفت. به صورت یادداشت رسمی و گفتگو با مقامات ذیربط در ارتباط هستیم. با سفیر فرانسه در تهران گفتگو شد. شخصا با سفیر ایران در پاریس گفتگو کردم. در جریان اتهامات بی اساس علیه اقای بشیر بی آزار هستیم و تلاش برای آزادی این شهروند ایرانی ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هیچ مدرک و شاهدی دال بر اینکه آمریکا آماده برقراری آتش بس است وجود ندارد. اگر آنها صادقانه به دنبال آتش بس هستند باید از ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی امتناع کنند.

کنعانی همچنین گفت که اخذ رای حجاج ایرانی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در دستورکار است.

وی همچنین به عملکرد غیرسازنده دولت کانادا برای همکاری در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که زمان تقریبی برای ازسرگیری فعالیت‌های سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مشخص شده و زمینه سازی برای انجام این کار در حال انجام است.


ت ت
کدخبر: 219769 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها