پزشکیان:

مسیر را عوض نمی کنیم!

«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا و مسیر را عوض کنیم.

مسیر را عوض نمی کنیم!

به گزارش منیبان؛ گفت وگوی ویژه خبری با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. این برنامه به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد.

پزشکیان در این گفت‌وگو اظهار داشت: ما قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره این که برنامه هفتم در دولت شما در چه جایگاهی قرار دارد، بیان داشت: ما قرار نیست که برنامه جدید بنویسیم و قرار نیست که سیاست جدیدی را در کشور اعلام کنیم.

هر دولتی بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند

پزشکیان ادامه داد: سیاست های کلی رهبری مشخص است و نهایتا کاری که دولت محترم در گذشته براساس کارشناسی انجام داده تبدیل به قانون شده است. هر دولتی که بخواهد بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند. قطعا اولویت ما رفتن به سمت سیاست‌های کلی و مسیری است که ما را به اهداف برساند.

پزشکیان افزود: در حال حاضر که صحبت می کنیم اگر برنامه ای یا چشم اندازی که رهبری مشخص کردند و قرار بوده ما اول شویم و فقر را از بین ببریم، معطل مانده است، اینها نشان می دهد که ما در اجرا نتوانستیم هدف ها و سیاست ها را پیاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر روزی ما سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست های کلی و اجرای برنامه هایی است که ما را به آنجا برساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت ها وقتی برنامه اعلام می کنند برای رسیدن به آن برنامه ها کارهای کارشناسی صورت گرفته است. دولتی که برنامه می دهد در پشتوانه این برنامه هم از نظر منابع و هم از نظر نیروی انسانی پیش بینی های لازم باید صورت بگیرد.

پزشکیان یادآور شد: وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه دهیم که این کار انجام شود وظیفه ما این است که برنامه ای که دولت با کار کارشناسی جهت اجرا به مجلس داده قطعا تمهیدات و برنامه ها را طوری برنامه ریزی کنیم که ما را به آن هدف برساند.

به گفته وی قدم اول این است که جهتی که دولت در پیش گرفته ادامه دهیم و سعی کنیم آن برنامه ها را درست و به موقع اجرا کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در ارزیابی هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد و برنامه یا نیروهایی که از نظر اجرایی نقص وجود دارد تغییراتی باید در مسیر انجام شود. 

پزشکیان اضافه کرد: اصولا هر لایحه ای که دولت به مجلس ارایه می دهد قبل از ارائه توسط  کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

مشکل ما در تغییر مدیریت ها این است که هرکسی می آید مسیر دیگری را انتخاب می کند

وی با اشاره به اینکه مشکلی که ما در دولت ها و تغییر مدیریت ها داریم این است که هرکسی می آید برنامه را عوض می کند و مسیر دیگری را انتخاب می کند، گفت: از نظر علمی راه مشخص است و برنامه معلوم است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آنها براساس آن برنامه مسیر را مشخص کرده اند بنابراین وظیفه آن کسی که تغییر می کند و جای آن کسی دیگر می آید ادامه راهی است که تعیین شده است و قرار بوده به آنجا رسیده شود.

اگر راه درست باشد لزومی به برنامه دیگر نیست 

پزشکیان اضافه کرد: اگر راه مناسب نباشد باید دوباره کارشناسی مجدد صورت بگیرد اما اگر راه درست باشد لزومی به برنامه دیگر نیست.
وی ادامه داد: بنابراین نقشه سیاست ها معلوم است و مجریان وظیفه اجرای مسیرهای تعیین شده را دارند تا ما را به آن هدف ها برساند. در نتیجه نیاز به این که مجددا برای این برنامه ، برنامه بنویسم ممکن است که کل برنامه عوض شود.

 پزشکیان در ادامه در پاسخ به این سوال ممکن است به دلیل تناقضات احتمالی برنامه هفتم با برنامه‌های دولت شما یا آنچه که اشاره می‌کنید اصلاحاتی در مسیر اجرا پیش آید، این اصلاحات کدام است؟ گفت: اگر تناقض در جهت خلاف سیاست باشد باید آن را اصلاح کرد اما اگر این برنامه در جهت آن سیاست است طبیعتا باید این برنامه را ادامه داد و اگر این برنامه نیازمند به بازنگری جهت تسریع در اجرا است باید آن استراتژی که ما را به آنجا می رساند پیاده کرد.

وی بیان کرد: معمولا در سیستم‌هایی که در دنیا وجود دارد و مطالعاتی که درباره بانک جهانی ۴۰ کشور مبنی براینکه چگونه دولت‌ها می‌توانند این ساختار روند طرف هدف را اصلاح کنند، صورت گرفته است، کاری که ما باید در دولت انجام بدهیم این است که این دولت و یا مجریان را چابک تر کنیم تا ما را به آن هدف برساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصلاحات و تجربه‌های بین‌المللی چیزی را که در اختیار کارشناسان قرار داده و جمع‌بندی‌هایی که داده‌اند، سه اصل و ۵ استراتژی را تعیین کرده است یعنی ما در جهت رسیدن به این اهداف در مسیر برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید سه اصل را مراعات کنیم. نخست مسئولیت‌پذیری و دیگری روش راهی است که باید این مسئول ادامه دهد.
وی عنوان کرد: این حرف به این معنا نیست که وقتی مرا مسئول کردند هر کاری را که دلم خواست می‌توانم انجام دهم بلکه به این معنا است که دهم من باید مسیری را که ما را به آن هدف می‌رساند با من قرارداد ببندند و من موظف هستم مسیر را طی کنم و سومی پاسخگویی است.

پزشکی خاطرنشان کرد: هیچ حاکمیتی و دولتی که در این ۴۰ کشور مطالعه شده بدون این اصول نتوانسته‌اند به هدف‌هایشان برسند اگر ما می‌خواهیم مملکتمان به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است و چه باید بکند و اگر نکرد باید جواب بدهد.
وی افزود: ما الان بنگاه‌های زیادی داریم که دست یکسری افراد است کار را بر عهده گرفته‌اند، مدیریت را انجام می‌دهند و ضرر می‌دهند و فوق‌العاده مدیریت می‌دهیم. در هیچ جای دنیا به مدیری که سیستم را تخریب می‌کند و از هدف دور می‌کند فوق‌العاده مدیریت نمی‌دهند.

ت ت
کدخبر: 219873 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها