سازمان ملل:

فقر شدید در آمریکای لاتین به بالاترین حد خود رسیده است

براساس تازه‌ترین تحقیقات سازمان ملل، شدت فقر در منطقه آمریکای لاتین، با افزایش ۱۲.۵ درصدی به بیشترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده که یک شکست تاریخی برای منطقه محسوب می‌شود.

فقر شدید در آمریکای لاتین به بالاترین حد خود رسیده است

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری کوبا، ‌طبق مطالعات انجام شده از سوی برخی نهادهای بین المللی و آژانس های سازمان ملل، آن دسته از افرادی که توانایی تامین نیازهای اولیه غذایی خود را ندارند به طور فزاینده در مکزیک (۱۸.۳ درصد)، هندوراس (۲۶.۱ درصد) و اکوادور (۱۲.۸ درصد) گزارش شده است؛ شاخصی که سال گذشته (۲۰۲۰) به دلیل تبعات همه گیری افزایش چشمگیری یافت.

بنابر اعلام کمیسیون اقتصادی سازمان ملل در حوزه آمریکای لاتین و کارائیب (CEPAL) با مقایسه آمار دو دهه اخیر، فقر شدید در سال ۲۰۲۰ به حدی رسید که طبق مقایسه آماری دو دهه در ۱۲ سال و ۲۰ سال اخیر مشاهده نشده است. همزمان با آن، شاخص های نابرابرری و نرخ اشتغال و مشارکت کار به ویژه درمیان زنان به شدت کاهش یافته است.

همه این عوامل ناشی از پاندمی کووید-۱۹ و با وجود تصویب بسته های حمایتی اضطراری دولت ها برای مهار همه گیری، کشورهای آمریکای لاتین را گرفتار تبعات سنگینی کرده است.

همانطور که قابل پیش بینی بود، در اغلب این کشورها، افزایش بدهی به دلیل تزریق بودجه اضطراری در بخش بهداشت و ارائه کمک های مستقیم به خانواده های آسیب دیده و بخش های صنعتی متاثر از رکود اقتصادی، باعث کاهش فعالیت اقتصادی ۷.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ شد.

همچنین اتفاق مشابهی در بازار کار رخ داد؛ نرخ بیکاری که اصلی ترین عامل فقر محسوب می شود، با افزایش ۲.۶ درصدی و با خروج بخش قابل توجهی از نیروی کار، به ۱۰.۷ درصد نسبت به سال قبلی خود در ۲۰۱۹ رسید.

در همین راستا، از آنجا که امکان دورکاری برای بسیاری از مشاغل وجود نداشت، تنها ۲۱.۳ درصد افراد شاغل در منطقه آمریکای لاتین توانستند از این طریق به کار خود ادامه دهند.

طبق پژوهش صورت گرفته، ‌بیشترین میزان بیکاری در کشورهای پرو (با ۳۹.۵ درصد) آرژانتین ( ۲۰.۹ درصد) کلمبیا (۲۱.۸ درصد) کاستاریکا (۲۰.۱ درصد) و و در فقیرترین خانوارها گزارش شده که کار غیررسمی در آنها غالب بوده است.

به گزارش سازمان بهداشت پان آمریکن (OPS) آمریکای لاتین و کارائیب با بالاترین سرانه مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در جهان که در ماه می (اردیبهشت- خرداد) بدترین داده‌ها از موارد فوت کرونا در جهان را ثبت کرده است؛  این منطقه با ۸.۴ درصد جمعیت جهان، ۳۱ درصد از آمار مرگ و میر کووید-۱۹ در جهان در ماه می (اردیبهشت- خرداد) را به خود اختصاص داد.

براساس تارنمای آماری وُردو میترز، تا ۲۳ می (دوم خرداد) بیش از ۳۱ میلیون و ۸۴۶ هزار نفر در آمریکای لاتین و کارائیب به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر یک میلیون و هفت هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ت ت
کدخبر: 22045 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها