ظریف: معجزه هزاره سوم و جلیلی، جز تحریم چیزی برای کشور نیاوردند

ظریف که در برنامه میزگرد سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حاضر شد، گفت: بایدن پیچ را شل کرد و باعث شد آقایان نفت بفروشند بگذارید ترامپ بیاید.

ظریف: معجزه هزاره سوم و جلیلی، جز تحریم چیزی برای کشور نیاوردند

به گزارش منیبان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق، پزشکیان را شخصیتی صادق و وطن پرست توصیف کرد و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت خطوط کلی ارائه می‌شود و سه اصل حکمت، مصلحت و عزت به عنوان چارچوب قرار دارد.

ظریف که در برنامه میزگرد سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حاضر شده، گفت: در این سیاست خارجی مهم است که چه کسی ساکن خیابان پاستور و دفتر رئیس‌جمهوری باشد؛ رئیس‌جمهوری است که سیاست‌ها را می‌سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و رهبری برای تصویب می‌دهد. کسی باید باشد که با نگرش روشن به سیاست خارجی می‌نگرد و خودش حرف دارد و معتقد است که باید از کارشناسان استفاده کرد.

ظریف افزود: بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی، نمی‌توان منافع ملی و اقتصادی کشور را تامین کرد. بدون سیاست خارجی معقول و متین حتی با دوستان هم نمی‌توان رابطه خوبی داشت.

وزیر امور خارجه اسبق گفت: نگاه ما به رابطه متوازن است تا هیچکس نتواند بدون آنکه ما به ازای آن را بدهد، از ایران بهره‌ای بگیرد.

ظریف گفت: چنین سیاست خارجی است که می‌تواند برای مردم، کشور و نقش منطقه‌ای ایران راهگشا باشد.

وزیر خارجه پیشین گفت: ما تاریخ را نمی توانیم تغییر دهیم. مردم دیدند که در سال 1395 و 1396 ما دو سال متوالی تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم. شما بفرمائید نفت ما ، بانک های ما ، پتروشمی ما، کشتیرانی ما و بیمه ما را کجا تحریم کردند؟چرا در قانون کاتسا نتوانستند تحریم جدید وضع کنند و تنها دامنه تحریم های موجود را گسترش دادند؟ به این دلیل که برجام اجازه نمی داد آمریکا تحریم جدیدی وضع کند. 

وی افزود: تنها کشوری که از اسنپ بک برجام استفاده کرده است، جمهوری اسلامی ایران است. 5 سال است که این کار را انجام می دهیم ( اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران در پاسخ به خروج ایالات متحده از برجام. ) روزی که دولت از روحانی تحویل داده شد ما توانسته بودیم امریکا را سه بار در شورای امنیت و مجمع عمومی شکست دهیم و همزمان توانسته بودیم IR4 ایران را به IR9 ( نسل های متفاوت سانتریفیوژ در صنعت هسته ای ) ارتقا دهیم . ما توانسته بودیم ظرفیت غنی سازی را از 20 درصد به 60 درصد برسانیم.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، افزود: برخی روزنامه‌ها و دوستان نوشتند اینکه ترامپ می‌گوید از برجام خارج می‌شود، جنگ زرگری است و او خارج نمی‌شود؛ بعد که خارج شد؛ پس چه شد؟ ترامپ می‌گفت برجام کلاه گشادی بود که ایرانی‌ها سر ما گذاشتند؛ البته در اینجا هم برخی می‌گفتند برجام کلاه آمریکا بر سر ایران بود. 

ظریف ادامه داد: اینکه می‌گویند بایدن می‌توانست به برجام برگردد، بله؛ اصلا قرار بود برگردد اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون راهبردی.

وی در ادامه افزود: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید.

وی خطاب به مردم گفت: ببینید مردم! تورم‌تان را کجا بردند! ببینید فروش نفت را کجا بردند!

ظریف با اشاره به فروش نفت ایران، گفت: اینکه فروش نفت بالا رفته کار دوستان نبوده، بلکه وقتی بایدن آمد سیاستش این شد که پیچ تحریم‌ها را شل کند؛ بگذارید ترامپ برگردد ببینید دوستان چه می‌کنند.

ظریف افزود: حضرت حجت‌الاسلام خاتمی ذیل نظرات رهبری، برای ایران افتخار آفرید؛ معجزه هزاره سوم هم فکر می‌کرد تحت نظرات رهبری عمل می‌کند، به همراه دبیر شورای عالی امنیت ملی‌اش که الان هم نامزد انتخابات شده، جز تحریم نیاوردند. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا آمریکا با استفاده از برجام خارج نشد. مگر ترامپ از آب و هوا و قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؛ شوروی سابق هم بر مذاکره کرده بودند؟

وی ادامه داد: خطای استعمارگر را به پای مبارزه کننده با استعمار بیاوریم. فراموش نکنید که همانقدری که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند.

ت ت
کدخبر: 221069 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها