قاضی زاده هاشمی:

باید خانه‌داری را به عنوان شغل ببینیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید خانه‌داری را به عنوان یک شغل محاسبه کنیم و از خانم خانه‌دار پشتیبانی کنیم و ظرفیت مشارکت اقتصادی فوق العاده‌ای را برای بانوان ایجاد کنیم.

باید خانه‌داری را به عنوان شغل ببینیم

به گزارش منیبان؛ مقدمه: با چهارمین شب از مرحله دوم گفتگوی ویژه خبری انتخابات با شما هستیم. در شش شب اول کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم درباره برنامه هفتم صحبت کردند و در مرحله دوم و سه شبی که پشت سر گذاشتیم به سؤالات مردمی پاسخ دادند. کاندیدا‌ها در فاصله ۴۵ دقیقه‌ای که محضرشان هستیم سؤالات مردم از هشت صبح امروز تا ساعت دو بعدازظهر از طریق سامانه پیامکی و پیام‌رسان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در فضای مجازی به دست ما رسیده است. از طریق اطلاع رسانی که زیرنویس شبکه خبر و بخش‌های خبری شبکه خبر داشتند.

 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: هفت هزار سال هم‌زیستی عاشقانه و مهربانانه، یک کشور مقتدر و متمدن درست کرده است. 

سؤال: کار‌های انتخابات چطور است؟ خوب است؟
قاضی‌زاده هاشمی:  الحمدلله ما که به جز صدا و سیما جایی را نداریم برای این که گفتگو کنیم.
سؤال: سفر استانی نداشتید؟
قاضی‌زاده هاشمی:  یکی دو جای کوچک بوده است. 
سؤال: در این دوره نرسیدید؟
قاضی‌زاده هاشمی:  بله خیلی فشرده بود، به خاطر این که برنامه‌های خیلی سریع انجام می‌شود و آمادگی هم نبود، ما‌شاءالله صدا و سیما هم پشت هم برنامه می‌گذارد، از شما چه پنهان که یک مقداری هم وضعیت مالی ما خیلی خوب نیست سر این طور کارها، به همین خاطر بسنده بیشتر کردیم به سکو‌های رایگانی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، به خاطر این که با مردم گفتگو کنیم.
سؤال: یک مطلبی از شما در فضای مجازی منتشر شده بود درباره حضور بانوان در عرصه اقتصادی که اشاره کردید حدود ۸۵ درصد زنان در اقتصاد مشارکتی ندارند و می‌خواهند که در صورت پیروزی در انتخابات، یک فضای جدیدی را برای مشارکت خانم‌ها در اقتصاد ایجاد کنید.
قاضی‌زاده هاشمی:  بله، خانم‌ها خیلی رشد کردند بعد از انقلاب به سرعت، نرخ باسوادی به ۹۳ درصد رسیده، از یک طرف هم که نرخ تحصیلات دانشگاهی هم از چهار و نیم درصد، حدود ۵۰ درصد رسیده، در حالی که میزان مشارکت اقتصادی آنها؛ ۱۵ درصد است. البته این جا باید ذکر کنم متأسفانه در مؤلفه‌های جهانی، خانه‌داری را به عنوان شغل در نظر نمی‌گیرند که با فرهنگ ما این کمی متفاوت است. 
سؤال: شما می‌خواهید این کار را انجام دهید؟
قاضی‌زاده هاشمی:  نه، اولاً که ما باید خانه‌داری را حتماً به عنوان شغل ببینیم و محاسبه کنیم و از خانم خانه‌دار پشتیبانی کنیم، بعد هم ظرفیت مشارکت اقتصادی فوق‌العاده را برای بانوان‌مان ایجاد کنیم. 
سؤال: بین شما و دولت نهم و دهم نسبتی وجود دارد و ارتباطی است؟
قاضی‌زاده هاشمی:  بنده جزو مدیران دولت نهم و دهم بودم، بله، عمده بچه‌هایی که الان در دولت شهید رئیسی مشغول هستند، محل ورودشان و کارآزموده شدن آنها در دولت نهم و دهم بوده است.

سؤال: مشاورین رئیس دولت نهم و دهم هم با شما همراهی می‌کنند؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  بله، با من همراهی دارند.

سؤال: آن چه که من می‌خوانم عین سؤالات مردم است، ممکن است در بعضی فعل و فاعل‌ها و واژه‌ها نسبت وجود نداشته باشد. منتها پیام مردم را به صورت کامل باید بخوانم. سؤال اول این است؛ شما برای ازدواج جوانان، وعده وام یک میلیاردی دادید، چگونه با توجه به ناترازی بانک‌ها، این وام پرداخت می‌شود؟

قاضی‌زاده هاشمی:  ما متأسفانه الان یازده تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج بهراحتی برای آنها فراهم نیست، چون در نظرسنجی‌هایی که در کشور انجام شده است، بین ۹۳ تا ۹۵ درصد تمایل به تشکیل خانواده وجود دارد، هم در دختران و هم در پسران ما، بنابراین ناشی از این نیست که افراد نمی‌خواهند ازدواج کنند، بلکه امکانش نیست، دولت هم وظیفه دارد تسهیلاتی فراهم کند برای این که این ازدواج اتفاق بیفتد. لازمه آن این است که موانع را از بین ببرد. یکی از موانع مثلاً تحصیلات طولانی است که مفصلاً در موردش صحبت کردم، موضوع سربازی است که متأسفانه مانع ازدواج است، مسکن، شغل، جهیزیه و از این جنبه‌ها با توجه به این که طبقه متوسط در کشور ما گسترده است یا کسانی که نیاز به کمک دارند، یک مقدار مشکل وجود دارد. ما الان سه میلیون نفر فقط مثلاً سرباز فراری داریم که یا بچه‌های ما می‌روند تحصیلات خود را طولانی می‌کنند برای این که سربازی نروند. باید تمام این بسته، حل و فصل شود. ما به صورت بسته تشویقی. ما یک اعتباری دیدیم، تحت عنوان کارت خانواده جوان ایرانی که هر زوج جوانی که ازدواج کردند، یک میلیارد تومان ما به آنها تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کنیم.

سؤال: به هر دو یک میلیارد یا نفری یک میلیارد تومان؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  به خانواده؛ یک میلیارد تومان اعطا می‌کنیم، این یک میلیارد تومان را می‌توانند، اختیار با خودشان است. الان ما وام ازدواج جدا می‌دهیم، وام مسکن جدا می‌دهیم، وام اشتغال جدا می‌دهیم، این یک میلیارد تومان می‌گوییم شما پیش دولت جمهوری اسلامی، دولت مردم- دولت خانواده، ما، چون دولت خانواده هستیم، همه حرف‌های ما بر اساس ایجاد خانواده و تحت ید خانواده است. می‌توانید برای ازدواج، خرید جهیزیه، اشتغال یا خود اشتغالی استفاده کنید یا اعتبارتان را منتقل کنید به یک کارفرمایی، برای جوان این خانواده شغل ایجاد کند، به آن پرداخت شود، یا برای مسکن؛ اعم از ساخت، خرید یا ودیعه مسکن. این که می‌فرمایند منابعش نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از این تسهیلات قرض‌الحسنه نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از دو چیز است؛ یکی این که صاحبان سرمایه سهام‌شان را افزایش نمی‌دهند، سرمایه خود را افزایش نمی‌دهند به عبارت بهتر و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند، یکی تسهیلاتی که به خودشان و شرکت‌های خود می‌دهند. ناترازی بانک‌ها از تسهیلات معوق در این حوزه است، ربطی به تسهیلات قرض‌الحسنه ندارد که ما برای جلوگیری از تورم، یعنی بسته تورم ما، روی آن جا ایستادیم تا آن را اصلاح کنیم.

سؤال: یعنی اعتبارش در نظر گرفته شده؟ شرایط آن فراهم است.

قاضی‌زاده هاشمی:  بله. ما الان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال داریم. ما تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار ازدواج، الان منابع آن را داریم برای این که این طرح را بتوانیم انجام دهیم.

سؤال: محدوده سنی در نظر گرفتید برای کسانی که از این فرصت استفاده کنند؟

قاضی‌زاده هاشمی:  نه، محدوده سنی ندارد، ولی آنهایی که ازدواج اول‌شان است.

سؤال: ازدواج اول؛ منتها محدوده سنی ندارد؟

قاضی‌زاده هاشمی:  نخیر، البته بیشتر آنهایی که مجرد هستند جوانان زیر ۳۰ سال هستند.

سؤال: شما در دولت سیزدهم ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عهده داشتید، احتمالاً در مجموعه خانواده‌هایی که تحت پوشش بنیاد شهید هستند، هستند جوانانی که ازدواج نکرده بودند و همین شرایطی که توضیح دادید را داشتند، آیا این اقدام را برای این جوانان داشتید در آن جا، تجربه کردید تا حالا برای کل جوانان بخواهید در صورت پیروزی انجام دهید؟

قاضی‌زاده هاشمی:  ما آن جا عناوین قانونی مختلفی داشتیم، مثل هدیه ازدواج، مدت‌ها معوق بود، ما پرداخت کردیم. تسهیلات ازدواج ما...، 

سؤال: چقدر بود؟

قاضی‌زاده هاشمی:  هدیه ازدواج‌مان یک عددی نزدیک ۲۰ میلیون تومان است، خیلی عدد...، ولی تسهیلات ازدواج ما دو برابر تسهیلات ازدواج جاری و رایج بود که به بقیه داده می‌شد. ما تقریباً می‌شود گفت که پشت خطی برای مواردی که از این دست داشتیم، در این حداقل دو سال و نیم با کمکی که از دولت و مجلس گرفتیم، نداشتیم.

سؤال: منظورم این است که چنین کارتی را ایجاد کردید در آن جا که بعد الان بخواهید سراسری کنید؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  چون منابع آن در اختیار بانک مرکزی است.

 سؤال: نه بحث منابع را ندارم، تجربه کاری منظورم است. 

قاضی‌زاده هاشمی:  عرض می‌کنم ، آن کاری که منابعی که در اختیار خودمان بود، انجام دادیم. اما این که عرض می‌کنم، شما باید رئیس جمهور بشوی تا بتوانی آن را انجام دهی، چون باید کسی باشد که بخشنامه‌های بانک مرکزی را متناسب با این تغییر دهد، ولی با آن منابعی که در اختیار خودمان بود، در حدودی که بنیاد می‌خواست اقدام کند، اقدام شد. 

سؤال: پرسیدند که شما وعده تک نرخی شدن تورم را طبق برنامه هفتم دادید، چگونه با کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی می‌خواهید تورم را کاهش دهید؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  اولاً که این قانون برنامه هفتم است، باید حتماً تک نرخی شود، راهکار‌های آن هم؛ تورم تنها موضوعی است که تمام کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار پیدا کردند، یعنی چیزی نیست که گم باشد، تمام کشور‌های همسایه ما هم که عمدتاً به جز ترکیه که خیلی وحشتناک است اوضاعش، بقیه تورم‌های تک رقمی دارند، پس راه‌حل‌های آن کاملاً شناخته شده است، ما باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم که یکی انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت است؛ اعم از بودجه و عملیات مالی دولت، یکی هم کسری بودجه واقعی در دولت وجود نداشته باشد، یکی هم باید نظام بانکی را منضبط کنیم. هر دو را هم باید از خود دولت شروع کنیم. ما الان یک سری تسهیلات تکلیفی به عهده بانک‌ها می‌گذاریم؛ فوق طاقت آنها، می‌آییم قانونش هم می‌کنیم، این اشکال است. یعنی باید بانک مرکزی که قانون بانک مرکزی اخیراً یک استقلالی داده، بتواند با منابع خود بازی کند و آن را مدیریت کند و در جای درست قرار بدهد و ازجمله ما تسهیلات را به افراد مرتبط را به ذینفع رابط در نظام بانکی می‌کنند، حتماً باید مهار کنیم و بانک‌ها را حتماً باید از بنگاه‌داری خارج کنیم. الان بانک‌های ما متأسفانه دارند به نورچشمی‌های خود تسهیلات می‌دهند. یک نظام متمرکز کنترل باید وجود داشته باشد که به هر کسی این تسهیلات آن طور که دلشان می‌خواهد نداشته باشند. یک مقداری هم از ریسک باید به سهامداران منتقل شود. ما الان در خود بنیاد شهید که بانک دی در اختیار ماست، ما افزایش سرمایه دادیم به عنوان سهامدار، یعنی سعی کردیم کفایت سرمایه را در بانک افزایش دهیم و بانکی که در شرف انحلال بود، از شرف انحلال بودن خارج کنیم، نهایتاً هم مسأله انتظار تورمی یا لنگر اسمی تورم که بیشتر روی نرخ ارز و دلار است، این را باید منتقل کنیم به ریال. چطور باید این کار را کنیم؟ باید ارزش ریال را با از بین بردن ذهنیت مردم که تغییرات نرخ ارز می‌تواند روی کالا‌ها اثر بگذارد، از بین ببریم. مثلاً واردات خودرو، واردات لوازم خانگی، امثال اینها را در حدی که کنترل کند قیمت‌های بازار را باید اجازه دهیم تا جا‌به‌جایی نرخ ارز روی قیمت اینها اثر نگذارد. مدتی که این بگذرد، طبیعتاً مردم دیگر حساس نخواهند بود روی جابه‌جایی نرخ ارز.

سؤال: مواردی که اشاره کردید که در حوزه بانکی باید اتفاق بیفتد تا تک نرخی شدن تورم را شاهد باشیم طبق برنامه، مثالی که زدید، در بانکی که تحت هدایت بنیاد شهید است، در این چند سال این اتفاقات در همین بانک کامل افتاده است، یعنی به خروج از بنگاهداری و سایر موارد، همه اینها اتفاق افتاده است؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  بله، املاکش را واگذار کرده است، البته تعداد زیادی پرونده در دستگاه قضایی دارد که امیدواریم زودتر رسیدگی شود. دارایی‌هایش را منتقل کرده، به اضافه این که بانک مرکزی هم موفق شده رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد برساند. هنوز کافی نیست، ما به ۲۵ درصد هم دارد بانک مرکزی ما در دوره شهید رئیسی نزدیک می‌شود، باید این کاهش بیشتر اتفاق بیفتد، چرا به تدریج انجام می‌دهیم؟ چون رکود هم نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد، یعنی بالأخره این شیبش باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی؛ یک ارتباط مؤثر وجود داشته باشد، یعنی نقدینگی باید بتواند رشد اقتصادی را پشتیبانی کند، یعنی به همان اندازه باید تولید شود و با سیاست‌هایی که بانک مرکزی می‌گذارد، در مسیر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

سؤال: اثر این اقدام و برنامه‌های شما در طول برنامه می‌شود دید یا پایان برنامه؛ محسوس خواهدبود؟ 

قاضی‌زاده هاشمی:  پیش بینی ما این است که با همین کاری که شروع شده، دو سال است در دولت شهید رئیسی، ما تا چهار سال آینده، یعنی یک سال مانده به پایان برنامه هفتم، چون برنامه پنج ساله است، اگر تمدید نشود، پنج ساله است، ما ان‌شاءالله به یک عدد شش تا هفت درصد، نرخ تورم می‌رسد.

سؤال: در سال چهارم؟

قاضی‌زاده هاشمی:  بله.

ت ت
کدخبر: 221781 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها