اختلاف‌ها بالا گرفت/اتحادیه اروپا و این شرکت تولید کننده واکسن کرونا درگیر شدند

ناتوانی آسترازنکا در تحویل به موقع واکسن کووید – ۱۹ به اتحادیه اروپا، جنگ و جدالی حقوقی میان این گروه داروسازی انگلیسی – سوئدی و اتحادیه اروپا برانگیخته است.

اختلاف‌ها بالا گرفت/اتحادیه اروپا و این شرکت تولید کننده واکسن کرونا درگیر شدند

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری فرانس پرس؛ اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در دادخواستی به دادگاه بروکسل، آسترازنکا را به نقض آشکار تعهد خود در قرارداد برای افزایش سریع ظرفیت و توانایی تولید واکسن کرونا در کشورهای عضو این نهاد، متهم کرده است.

کمیسیون اروپا می گوید که بر اساس این قرارداد، آسترازنکا از نظر حقوقی مسئول است و دیپلمات های اتحادیه اروپا و اعضای پارلمان آن گفته اند که این گروه داروسازی که با همکاری دانشگاه آکسفورد این واکسن را تولید کرده، بخش عمده ای از تولیداتش را به انگلیس صادر کرده که ستاد مرکزی اش در آن قرار گرفته است.

رافال جفارلی وکیل اتحادیه اروپا گفته است که این شرکت عرضه واکسن به انگلیس و کشورهای ثالث دیگر را در اولویت قرار داده و از به کار بستن حداکثر تلاش هایش برای افزایش تولید در تاسیسات و کارخانه اش در لیدن هلند که پایگاه اروپایی آن به شمار می رود و تحت نظر پیمانکار فرعی به نام هلیکس قرار دارد، خودداری کرده است.

آسترازنکا در سه ماهه نخست سال جاری (2021) تنها ۳۰ میلیون واحد از مجموع ۱۲۰ میلیون واحد متعهد شده را تحویل داده و قصد دارد در سه ماهه جاری (سه ماهه دوم ۲۰۲۱) که تا ۳۰ ژوئن (9 تیر ماه)پایان می یابد، تنها ۷۰ میلیون واحد از ۱۸۰ میلیون واحد وعده داده شده اولیه را تحویل دهد.

اتحادیه اروپا با این استدلال که این گروه از اجرای وظیفه خود بر اساس قرارداد بسته شده برای تحویل تنها یک چهارم این تعداد واکسن در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ خودداری کرده، خواستار وادار شدن آن به تحویل دادن ۹۰ میلیون واحد اضافی از واکسن کووید – ۱۹ پیش از فرارسیدن ماه ژوئیه شده است.

یک مقام کمیسیون اروپا آگاه از این پرونده در ماه جاری (مه) به فرانس پرس گفته که آسترازنکا ماهانه ۱۰ میلیون واحد واکسن تحویل می دهد که بسیار پائین تر از میزان برنامه ریزی شده پیشین است.

به گفته کمیسیون اروپا، مهلت اجرای این قرارداد میانه ژوئن است و اتحادیه اروپا تهدید کرده که این شرکت در صورت اجرا کردن تعهداتش تا این تاریخ، با جریمه های مالی روبه رو خواهد شد.

پاسکال سوریو رئیس فرانسوی – استرالیایی گروه آسترازنکا، پیش از آغاز این دعوا در دادگاه به رسانه ها گفته که شرکت بر اساس این قرارداد، به بکار بستن بیشترین تلاش های منطقی برای تولید متعهد شده، در حالی که تولید دچار تاخیرهای غیرقابل پرهیز و پیشگیری شده است.

وی افزود: واکسن های تولید شده در تاسیسات هلیکس، در پایان سال گذشته (۲۰۲۰) به ژاپن و در مجموع ۵۰ میلیون واحد واکسن در نقض آشکار این قرارداد، به کشورهای دیگر صادر شده است.

از آنجا که قرارداد خرید واکسن را بر اساس قوانین بلژیک امضا شده، کشورهای عضو این نهاد و کمیسیون اروپا به عنوان شاخه اجرایی آن، شکوائیه خود را در دادگاهی در بروکسل پایتخت این کشور مطرح کرده اند.


ت ت
کدخبر: 22234 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها