روابط ایران و لیبی رسما از سر گرفته شد

سفیر جدید ایران در لیبی امروز شنبه در ملاقات با محمد المنفی رئیس شورای ریاست لیبی، استوارنامه خود را تسلیم کرد.

روابط ایران و لیبی رسما از سر گرفته شد

به گزارش منیبان، سفیر جدید ایران در لیبی امروز شنبه در ملاقات با محمد المنفی  رئیس شورای ریاست لیبی، استوارنامه خود را تسلیم کرد.

دو طرف در این ملاقات ضمن بر شمردن زمینه های بسیار بالا در همکاری‌های مشترک از جمله فرصت های تجاری، اقتصادی و بویژه فنی و مهندسی، بهداشت، دارو، درمان و آموزش عالی تاکید کرد که پیگیری مقامات عالی در تحقق این ظرفیت ها بسیار کارساز خواهد بود.

بعد از احیای روابط ایران با عربستان و امارات و ایجاد تماس های دیپلماتیک با مصر، اکنون دامنه گسترش روابط به لیبی رسیده است، کشوری که یکی از حلقه‌های ضروری برای ارتباط با آفریقاست.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و ساقط شدن حکومت معمر قذافی در جریان تحولات بهار عربی، با جنگ داخلی و مداخله بازیگران غربی و عربی و همچنین ترکیه مواجه شد و از همین رو از سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران-طرابلس کاسته شد.

با احیای روابط بین دو کشور و مستقر شدن سفرا در پایتخت‌ها و نیازی که لیبی به واردات کالاهای اساسی و بویژه خدمات فنی-مهندسی برای بازگشت به شرایط عادی دارد، زمینه بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با این کشور شمال آفریقا فراهم شده است.

این موضوع همچنین می‌تواند با توجه به نفوذی که لیبی در اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی دارد، به همکاری‌های سیاسی و فرهنگی دو کشور هم کمک قابل توجهی کند.

با توجه به اینکه روابط ایران و مصر هنوز عادی نشده و در کوتاه مدت هم نمی‌توان برای آن چشم‌انداز روشنی متصور بود، لیبی می‌تواند دروازه ورود به شمال آفریقا باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

ت ت
کدخبر: 223021 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها