پزشکیان:

بنزین را گران نمی کنیم!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنزین را گران نمی‌کنیم، قاطعا می‌گویم بدون رضایت مردم هیچ‌کاری انجام نمی‌دهیم.

بنزین را گران نمی کنیم!

به گزارش منیبان؛ مسعود پزشکیان در اولین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از ورود به سوال مجری برنامه باید جواب یک بداخلاقی را بدهم از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم. بارها عرض کردیم که به هیچ وجه گران نمی‌کنیم اما بازهم اینطور مانور می‌دهند و دروغ منتشر می‌کنند.

وی در ادامه صحبت های خود ابراز داشت: مشارکت در انتخابات دور اول برای من به عنوان یک دلسوز ایران یک مساله نگران‌کننده ای بود، کاهش مشارکت وابسته به زنان و اقوام است که آنها بازی نمی‌دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر ما در کشور شرایطی را فراهم نمی‌کنیم که احساس کنند که آن‌ها هم در کارها شریک و سهیم هستند، طبیعتا وارد این عرصه نمی شود. وقتی قرار است آن ها رأی بدهند و ما انتخاب شویم و برخلاف نظرات آن ها تصمیم بگیریم معلوم است که وارد نمی شوند.

وی ادامه داد: قوام و ستون جامعه مردم هستند، در جنگ هم اگر باشد صرفاً بمب و موشک نیست که از ما دفاع می کند مردم هستند، آن اوایل انقلاب موضوع حمله آمریکا مطرح می شد امام فرموند آمریکا بیاید و بزند بالاخره که می خواهد بیاید پایین، مردم آن ها را نمی پذیرند.

پزشکیان در پاسخ به این نکته که علت روند نزولی مشارکت در انتخابات طی انتخابات های اخیر، اظهار داشت: مردم به خاطر برخورد هایی که با اینترنت و دختران و موضوعات دیگران می شود از ما ناراضی هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیک در رجانیوز از ما کار کردند و ۲۱۰ میلیون هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی‌احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند، نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی که مطالب علیه خود را به استدیو آورده بود گفت: اگر من مطالب هوادارن شما علیه خودم را می آوردم سه چهار برابر این بود من رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی ها به من می گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

وی ادامه داد: این تهمت ها که می گویند یک دعوای درون گروهی است آنها که نیامدند رای بدهند نگران پول نبودند محرومین همیشه پای صندوق بودند پشتوانه های انقلاب حقوقشان تامین نیست.

این نامزد انتخابات گفت: سیاست‌های کلی و قانون برنامه وجود دارد در مورد بهداشت و درمان ۴ دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند ولی می‌ماند قرار بود کسی بدون صف خدمت نگیرد اما می‌گیرد. وقتی مجری برای خود یک سفره پهن می‌کند و برای مردم خدمت فرق می کند اینگونه مردم به ما باور نمی‌کنند می‌گوییم از مردمیم و در سفره دیگر می‌نشینیم.

وی گفت: قانون و برنامه که گوید این کارها را بکنید چرا حل نکردند؟ مشکل مجریان و مسئولات بالاست که عزم و اراده داشته باشند برای حل مشکل مردم آدم های خودشان را فقط نگذارند و اینطور نباشد که افرادی که جزو هیچ دسته ای نیستند را جایی نگذارند یک بار گفتنم ما در میان مسئولان رده بالا فرد سنی نداریم اسم سه نفر را آوردند اما کرد بودند ولی سنی نبودند ما این ها را در دانشگاه و مدرسه و استخدام در رده های بالا قرار نمی دهیم مردم از این تنوع چیزی مشاهده نمی کنند. اکثر قدرت دست یک جناح خاص است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان این واقعیت وجود ندارد. ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند. مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم مشارکت را ایجاد کنیم مردم باید باور کنند که من پای همان سفره ای می‌نشینم که سفره اوست، فرزند من همانطور جذب می شود که فرزند او جذب می شود، آن وقت مشارکت ایجاد می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات جلیلی درخصوص نوشتن برنامه ششم در دوره مجلس دهم و دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: اینکه ما بودیم برنامه را نوشتیم گفتم که مقصر اصلی مجلس، دولت و قوه قضاییه هستند، اینکه من چه کار کردم من در هر دوره‌ای سوال کردم و اعتراض کردم. در همین دوره مجلس از همان روز اول من اعتراض کردم که این افرادی که منصوب می کنید که بیرون منافع دارند این‌ها نمی توانند کار کنند و قانون را اجرا کنند.

پزشکیان با اشاره به برخوردها با اساتید و دانشجویان گفت: در همین دولت تعداد قابل توجهی را دانشجویان را از تحصیل محروم می کنیم، مردم اگر به نفع ما بود بیایند و در خیابان بریزند اگر با ما نبودند و به ما اعتراض داشتند می بریم در زندان و محاکمه می کنیم.

وی افزود: بازنشسته می‌گوید زندگی‌ام نمی چرخد با بازداشت با او برخورد می کنیم، این ها مردم هستند، اگر ما احترام بگذاریم و حرف آن ها را بشنویم آن ها به صحنه می آیند، اگر نه که خب سکوت می‌کنند. وقتی که من خلاف را انجام می دهیم و طرف اعتراض می کند بازداشت و محروم و عزل و محاکمه می کنم خب معلوم است که سایرین هم دیگر سکوت می کنند و چیزی نمی گویند.

پزشکیان  تصریح کرد: ما باید گوشی برای شنیدن صدای آن ۶۰ درصد داشته باشیم، ظلم این است که سهم و حق یکی را بگیرید و به دیگری بدهید؛ اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم باید حق و عدالت را پیاده کنیم.

پزشکیان گفت: با شوکر به یک نفر [به دلیل حمایت از من] حمله کرده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از دانشجویان را در همین دولت اخراج کردند، گفت: فعالیت های دانشجویی را محدود کردند و سلیقه ای کردند، ما وقتی میگوییم مردم باید اجازه دهیم که مردم قانون را مطالبه گری کنند، آن قانونی که من باید اجرا کنم و اجرا نمی کنم باید مردم بتوانند از ما مطالبه کنند. بارها گفتم در ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز رهبری گفتند برخورد کنید برخی از دانشجویان معترض این مساله را اخراج کردند و گفتند اگر فلان کار را نکنید حق تحصیل ندارید. باید مردم مطالبه‌گری کنند. باید داد بزنیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی افزود: قرار بود ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم، شده‌ایم؟ حالا بگوییم دولت ها مقصرند. آن دولت مقصر بود مقصر دولت فلانی درست کرد؟ دولت‌ها طبق برنامه خود هم عمل نمی کنند برنامه هایی که ما می دهیم هم می بینیم هیچ کدام آنطور که نوشتند عمل نکردند. حرف می زنیم اما پشت آن عمل نمی کنیم و پاسخگو نیستیم.

پزشکیان یادآور شد: هیچ فریضه الهی به اندازه پایبندی تعهد مورد قبول نبوده راحت وعده می دهیم اما عمل نمی‌کنیم الان وعده می‌دهیم این روند از نظر علم غیرممکن است. باید با مردم صادق باشیم ما این صداقت را نداشتیم اگر صادق باشیم مردم به ما اعتماد می‌کنند مهم‌ترین رویکرد مدیران صداقت‌شان است رو در رو یک چیز می‌گویند پشت سر کار دیگر می‌‌کنند.

وی افزود: قرآن می‌گوید از پیغمبران هم پیمان گرفتیم از صداقت ما خواهند پرسید آیا مردم برای ما برابر قانون مساوی اند؟ با همه مثل حزب و جناح و خود برخورد می کنیم؟ مردم از ما صداقت می خواهند متاسفانه گیرهایی داریم که باید حل شود روی قوانین نوشته شده بایستیم هر کسی آمده قانون را اجرا نکرده پس چرا قانون و برنامه را نوشتند؟ می خواهید کلی کتاب بیاورم و بگویم برنامه است وقتی اجرا نشود ارزش ندارد.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود گفت: یک راه حل علمی دارد که ما باید در کشور به این شیوه عمل کنیم، حضرت علی می فرماید امام وظیفه ای ندارد جز آنکه خدا به او ابلاغ کرده است. ما چیزی که داریم در مدیریت سه اصل وجود دارد، چه کسی مسئول است؟ چگونه باید ابلاغ کند؟ و چگونه باید پاسخ بدهد؟ مشکل ما در کشور این است، شما فردا رندوم بپرسید ۹۰ درصد مسئولان و رییس دانشگاه و رییس دانشکده نمی‌دانند که برنامه هفتم توسعه چیست؛ وقتی نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهید بپرسید که دولت سایه شوند؟

وی ادامه داد: من زمانی که نایب رئیس مجلس بودم در زمینه موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی به وجود آمد و ورشکست شدند، در خیابان هم مردم را می‌زدند، ما رفتیم ببینیم که مشکل چیست، با رییس قوه قضاییه تماس گرفتیم، با معاون اول رییس جمهور صحبت کردیم و کمک خواستیم که مشکل شان را حل کنیم و این ماجرا حل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند، نشسته بودم یک طبقه پایین‌تر دیدم بچه های حراست می‌دوند که صدا درنیاید، گفتم موضوع چیست؟ گفتند حقوق این ها را نداده اند، گفتم بروند در نمازخانه، خودم رفتم و عذرخواهی کردم و قول انجام وظیفه دادم که آن‌ها هم رفتند سر کارشان.

پزشکیان خاطرنشان کرد: مملکت زمانی درست می شود که اولا با هم دعوا نکنیم و دوم به قانون عمل کنیم، در بحث اعتراض می‌گویند اجازه بگیرد این حق اوست که اعتراض کند نه اینکه اجازه بگیرد.

وی واکنش به این نکته که اجازه برای جلوگیری از اغتشاش است، ابراز داشت: اگر ما فرصت اعتراض بدهیم و گوش بدهیم و جواب او را بدهیم مگر دیوانه اند که اغتشاش و شورش کنند؟ دانشجویان آینده ما هستند، نباید با آن ها برخورد کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت دارند الان که مساله‌ای نیست چرا فیلتر بگذاریم؟ دکان فیلتر شکن درست کنند مردم بیشتر از پول اینترنت پول فیلترشکن می دهند و دیگر در فیلترشکن این کنترل نیست. در کنار فرصت بستگی دارد در کجا می‌خواهید ورود کنید.

وی افزود: در بحث های خدماتی و بانکی و آموزشی شما ببینید همه کارها به صورت مجازی است و ارتباط با دنیا بر اساس این سیستم است و نمی شود با دنیا ارتباط نداشته باشیم و بگوییم می خواهیم در قفس زندگی کنیم. باید اجازه بدهیم صاحبان شرکت‌ها بیایند این‌ها صحبت کنند با آنها قرارداد ببندند این را می‌شود هم با صاحبان فرآیند داشت و هم بوسیله دولت‌ها با آنها قراداد بست.

پزشکیان یادآور شد: پول فیلترشکن در جیب چه کسی می‌رود؟ چه بلایی سر کسانی می‌آید که از فضای مجازی زندگی می‌کردند‌. آنها را از زندگی ساقط کرده‌ایم. الان در آمریکا هم برخی چیزها را حذف می‌کنند در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلوی این ها که فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌گیرند؟ با این فیلترشکن‌ها اتفاقا بچه ها در فضایی وارد می شوند که غیرقابل کنترل است. موقعیت آنها هم پیدا نمی شود کاری که در رابطه با فیلتر کردن ها در جریان اعتصابات و تظاهرات بود را دیدیم و می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند الان که اعتراضات نیست  چرا همه چیز فیلتر است؟ بیمارستان و همه جا با مشکل مواجه شده مردم باید در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

وی ادامه داد: با جایی که لازم است یا شرکت ها یا دولت قرارداد ببندند. کجای دنیا مثل ما عمل می کند؟ نه اینکه مردم را از زندگی ساقط کنیم چه کسانی با فروش فیلترشکن ها این پول ها را می‌خورند و مالیات هم نمی دهند؟

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه «بارها به موضوع کارشناسی اشاره کرده اید و کلید واژه پرتکرار شما بوده است» گفت: وقتی می‌گویم کارشناسی اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص است. این دو کارشناس می آیند دو نظر است؛ ۱۲۵ تا تخصص مختلف است که می توانید از آنها نظر بگیرید. این که چه کسی در کجا کارشناس است همین را بفهمید این خود یک مساله است. این که ما می‌خواهیم چکار کنیم و دید ما چیست؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رویکرد ما حق و عدالت است. معتقدیم ما در سلامت و آموزش به بازار آزادی معتقد نیستیم. سلامت حق مردم است. قرار نیست مادری که بچه اش به خاطر بی پولی بمیرد، خدمات ندهیم. قرار نیست کسی در روستا و در شهری پول ندارد و مدرسه خوبی ندارد به آنها نرسیم. یک عده آدم پولدار بچه‌هایشان را با دوپینگی که می‌کنند و به معلمان می‌دهند در آخر بگوییم این دو با یکدیگر رقابت کنند این بی عدالتی است. این دید ما است که مشخص می کند. 

وی گفت: سیاست‌های کلی را رهبر معظم انقلاب مشخص کرده است، از کدام متخصص برای رسیدن به کدام هدف باید استفاده کنیم. وقتی چشم من مریض است پیش متخصص جراحی سینه و شکم نمی روم، بلکه جراح چشم پیدا می کنم. اگر قرار است در گندم اقتصادی را تعریف کنیم دنبال کسی می رویم که در گندم کارشناس است. 

پزشکیان توضیح داد: ما اقتصاد دارو داریم، اقتصاد بیمارستان داریم اینگونه نیست اقتصاددان بیاید در بیمارستان فلان کار را بکنید. شاید بتواند بگوید اما این کلی گویی است. مثل یک پرستار و پزشک عمومی از سلامت می تواند بگوید. در نتیجه این که ما کجا از چه متخصصی برای چه موضوعی استفاده کنیم برمی گردد یک اول به نگاه ما و دوم جایی که می خواهیم از آن متخصص استفاده کنیم و سوم این که آن متخصص هم قرار نیست هرکسی باشد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما بین مربیانی که در دنیا وجود دارد که در ورزش چیزی است که خیلی قابل فهم است مربی وجود دارد، ایران هم در فوتبال و کشتی پر مربی است،  اما از خارج یکی را پیدا می کنیم که می تواند تیم را بالاتر ببرد. این که آن مربی چقدر مهارت و تجربه و کارآمد باشد و قبلا کاری کرده باشد که موفق شده باشد چیزی است که ما باید انتخاب کنیم. 

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره موضوعاتی مانند سیاست خارجی و یا اقتصاد دو تفکر مجزا را چگونه کنار هم قرار می دهید، گفت: سیاست خارجی اصولا باید بستر را آماده کند برای این که اقتصاددانان و تاجران در بازارهای دنیا براساس آن رشته‌ای که است مثل کشاورزی یا صنعت بستر پیدا کنند. اصلا اقتصاد صنعت با اقتصاد کشاورزی فرق می کند. این که بخواهید در روابط خارجی مساله کشاورزی ارتباط پیدا کنید یک نگاه می خواهد.

وی اظهار داشت: در مساله صنعت یک نگاه دیگر می خواهد، این که به کجا نگاه کنید یک نگاه دیگر می خواهد. چرا دوبی و امارات، دوبی و امارات امروزی شدند آیا آنها خودشان این کار را کردند، کارشناسان مربوطه را پیدا کردند و از آن نسخه گرفتند و آن نسخه را اجرا کردند. 

پزشکیان در پاسخ یه سوال مجری درباره مشخصا تفکرات مجزا در یک موضوع مانند سیاست خارجی را چگونه تعریف می کنید، گفت: سیاست‌های رهبری و هم امام نه شرقی و نه غربی است. رهبری فرموده اند ما براساس مصلحت، حکمت و عزت کار می کنم. هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت ما اقتضا کند ما می رویم صحبت می کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از نظر علمی برای همه اینها تصمیم گرفته می شود. ابزار برای این که چگونه تصمیم بگیرید وجود دارد. این گونه نیست که من می گویم؛ شواهد و مستندات هم علمی و تجربی و هم مجموعه کارشناسان این راه بهتر از آن راه است. در موضوع مشخص نظر مجموعه کارشناسان و مستند علمی به اضافه تجربه بین‌المللی می‌تواند ملاک عمل باشد. این که من می‌گویم در دنیا گذشته که با حرف من دل و روده یکی را بریزند و بعد نتوانم جمع کنم.

پزشکیان در پاسخ یه سوال مجری درباره مشخصا تفکرات مجزا در یک موضوع مانند سیاست خارجی را چگونه تعریف می کنید، گفت: سیاست‌های رهبری و هم امام نه شرقی و نه غربی است. رهبری فرموده اند ما براساس مصلحت، حکمت و عزت کار می کنم. هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت ما اقتضا کند ما می رویم صحبت می کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از نظر علمی برای همه اینها تصمیم گرفته می شود. ابزار برای این که چگونه تصمیم بگیرید وجود دارد. این گونه نیست که من می گویم؛ شواهد و مستندات هم علمی و تجربی و هم مجموعه کارشناسان این راه بهتر از آن راه است. در موضوع مشخص نظر مجموعه کارشناسان و مستند علمی به اضافه تجربه بین‌المللی می‌تواند ملاک عمل باشد. این که من می‌گویم در دنیا گذشته که با حرف من دل و روده یکی را بریزند و بعد نتوانم جمع کنم.

ت ت
کدخبر: 223296 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها