فعال سیاسی:

اگر فکر کنیم که تنها دولت‌ها می‌توانند گفتمان بسازند، راهی از پیش نمی‌بریم

فعال سیاسی گفت: اگر فکر کنیم که تنها دولت‌ها می‌توانند گفتمان بسازند، راهی از پیش نمی‌بریم.

اگر فکر کنیم که تنها دولت‌ها می‌توانند گفتمان بسازند، راهی از پیش نمی‌بریم

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان؛ بهاره آورین در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم که با حضور محمدجواد ظریف، حسین سلیمی، محمد فاضلی، عباس عبدی، ابوالفضل دلاوری و غلامرضا زکیانی عصر امروز برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که گفتمان دولت چهاردهم چه چیزی هست و چه خواهد بود، اول باید مشخص کنیم گفتمان ها چه چیزی هستند و چگونه برساخته می‌شوند؟ اگر به این دو سال پاسخ دهیم می‌توانیم به گفتمان دولت چهاردهم بپردازیم.

وی ادامه داد: این که دولت آقای خاتمی را با چه چیزی یادمان می‌آید، جدای از آن که به نام دولت اصلاحات می‌شناسیم آن چیزی که یادمان می‌آید، گفتمان است.

این جامعه شناس گفت: جالب است که پایان دوره دولت اصلاحات جو عمومی بر این بود که آقای خاتمی به اقتصاد نپرداخت و دولت به آقای احمدی نژاد واگذار شد که در دال مرکزی حرف‌هایش به مسائل اقتصادی پرداخته ‌بود. دولت آقای احمدی نژاد یکسری عبارت‌های سنجاق شده دارد‌ مثلا این جمله که گفته شد نفت را باید سر سفره مردم ببریم و یا مسکن مهر که یک جور شاخص برای یاداوری شده‌ بود.

بهاره آورین خاطرنشان کرد: در دولت روحانی دال مرکزی، برجام و سیاست خارجی بود یا آن جمله که گفته شد باید چرخ زندگی مردم و چرخ سانتریفوژ‌ها بچرخد. این عباراتی بود که به دولت آقای روحانی سنجاق شده بود. همه کاندیداهایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند سعی می‌کنند یک گفتمانی را خلق کنند. باید بررسی کنیم چی می‌شود که گفتمان ساخته می‌شود؟ گفتمان‌ها، مفاهیم نیستند و مفاهیم منسجم الزاما به گفتمان تبدیل نمی‌شود. باید مجموع مفاهیم را به یک تحول واقعی گره بزنیم تا تبدیل به یک گفتمان شود. اگر فکر کنیم که تنها دولت‌ها می‌توانند گفتمان بسازند، راهی از پیش نمی‌بریم.

وی ادامه داد: آقای رییسی خیلی وعده مشخصی ندادند و صحبت خاصی نداشتند برای همین در اوایل  مفاهیمی برای یادآوری نداشتند.


ت ت
کدخبر: 226351 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها