یادداشت؛

پزشکیان به وعده اش عمل کرد، حالا نوبت مجلس است

یادداشت- سیدمحمد مبین

پزشکیان به وعده اش عمل کرد، حالا نوبت مجلس است

"استفاده از همه ظرفیت های کشور" این مهمترین شعاری بود که مسعود پزشکیان در طول رقابت های انتخاباتی سر داد و توجه عموم مردم را به خود جلب کرد. مردمی که در همه این سال ها دلزده از دعواهای جناحی و حیدری - نعمتی بودند، در انتخابات با کاندیدایی مواجه بودند که نه تنها اهل دعوا نبود و در رقابت وارد حوزه های تنش زا نمی شد بلکه وعده می داد در صورتی که روی کرسی ریاست جمهوری بنشیند کابینه ای فراتر از جناح ها تشکیل دهد و برای بهبود اوضاع ایران همه را در دولت دور یک میز جمع کند. به همین دلیل هم به پزشکیان اقبال بیشتری نشان دادند و یا به او رای دادند یا از انتخاب او احساس رضایت و خشنودی داشتند.

حالا با گذشت بیش از یکماه از انتخابات مسعود پزشکیان به وعده خود عمل کرده است، او حتی به قیمت به جان خریدن برخی نقدهای حامیانش که گاه خیلی هم تند بود، کابینه ای به مجلس پیشنهاد داده که از اصولگرا تا اصلاح طلب و از مستقل تا اعتدالی در آن حضور دارند. رئیس جمهور چهاردهم، نه تنها چهار نفر از اعضای کابینه رئیس جمهور سیزدهم را حفظ کرده (اسلامی، خطیب، رحیمی و علی آبادی) بلکه از اصولگرایان، احمد دنیامالی را هم در لیست خود قرار داده است، حاجی میرزایی، سیمایی صراف و کاظمی و هاشمی و صالحی اعتدالگرا و عارف و ظفرقندی و میدری و صالحی امیری و همتی و مالواجرد و نوری قزلجه و پاک نژاد و بهروزآذر و قائم پناه اصلاح طلب و بالاخره مومنی و اتابک و عراقچی مستقل  را هم در کابینه قرار داده تا دولت چهاردهم به معنای واقعی کلمه یک دولت فراجناحی در راستای " دولت وفاق ملی" باشد.

لیست وزرایی که رئیس جمهور به مجلس ارسال کرده، فهرستی از افراد عملگرا و کاردان است که می توانند در طول چهار سال پیش رو باری بزرگ از روی دوش ملت و کشور بردارند، این لیست با هدف همدلی و نمایندگی همه آحاد جامعه تهیه شده تا دور میز کابینه صدای همه مردم را در تصمیمات کلان کشور نمایندگی کند. در واقع مسعود پزشکیان به همه گروه های سیاسی کشور پیام داده که می خواهد دولتی فراتر از یک جریان سیاسی تشکیل دهد. این پیام را باید مجلس هم شنیده باشد، مجلس اکثرا اصولگرا اگر واقعا به دنبال رفع مشکلات مردم است و اگر می خواهد به وعده های انتخاباتی ریز و درشت خود عمل کند باید به همه لیست پزشکیان رای اعتماد دهد و به شعار همکاری قوا برای رفع مشکلات مردم جامه عمل بپوشاند. نمایندگان اصولگرای مجلس باید به این باور برسند که دوران رقابت های انتخاباتی گذشته و مردم امروز عمل به وعده ها را می خواهند نه دعواهای جناحی مرسوم و متداول را! آنها باید باور کنند رفع مشکلات مردم در گرو همکاری متقابل دولت و مجلس و قوه قضائیه است و از همین ابتدای کار باید بنا را بر همدلی با رئیس جمهور و کمک به دولت بگذارند. اگر نگاه اصولگرایان مجلس، نگاهی جناحی باشد و بخواهد از عینک جناحی، کابینه را مورد بررسی قرار دهد چه بسا زودتر از آنچه که تصور می شود موردنقدهای تند افکار عمومی قرار گیرد. مجلس وظیفه دارد فضای همدلی و وفاقی که رئیس جمهور ایجاد کرده را ارج بنهد و همگام با آن حرکت کند و بداند کشور امروز بیش از هر زمان دیگری برای عبور از بحران های گذشته و پیش رو به همکاری متقابل فارغ از جناح بندی های سیاسی نیاز دارد.


ت ت
کدخبر: 230034 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها