بایدن هم راه ترامپ را در پیش گرفت!

تارنمای هیل گزارش داد: اولین گام اساسی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با کوبا نشان داد که دولت وی تمایلی به تغییر سیاست های رئیس جمهوری پیشین در قبال این کشور ندارد.

بایدن هم راه ترامپ را در پیش گرفت!

به گزارش منیبان، هیل نوشت: وزارت امورخارجه آمریکا هفته گذشته کوبا را در فهرست «کشورهایی که به طور کامل با آمریکا در تلاش های مبارزه با تروریسم همکاری نمی کنند» قرار دارد.

 از نگاه کسانی که علاقه مند به عادی سازی روابط آمریکا و کوبا هستند این تصمیم جدید صرفا سیاسی است. همچنین این تصمیم نشان می دهد که دولت بایدن ممکن است به رویکرد سختگیرانه ای که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه کوبا اتخاذ کرده بود ادامه دهد.

این تصمیم جدید دولت بایدن بر اساس قانون کنترل صادرات سلاح اتخاذ شده است که هر ساله در ماه مه خواستار ارائه گزارشی درباره کشورهای منع شده از فروش سلاح و صادارات تجهیزات دفاعی از آمریکا  است.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۵ کوبا را از این فهرست خارج کرده بود.

ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود کوبا را در فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرد. هر چند که تیم بایدن وعده داده رویکرد ترامپ در قبال این فهرست را بازنگری کند جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در مارس گذشته گفت: تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا فعلا در اولویت برنامه های بایدن نیست.

معاون نخست وزیر و وزیر ارشد سیاست اقتصادی کوبا در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا در توئیتر نوشت: روسای جمهوری در آمریکا تغییر می کنند اما تغییری در سیاست های آنها ایجاد نمی شود.

وزارت خارجه آمریکا گفته تصمیم این کشور در قبال کوبا به دنبال «بازنگری سطح کلی همکاری این کشور در مبارزه با تروریسم» و با توجه به اهداف آمریکا در مبارزه با تروریسم در رابطه با کوبا اتخاذ شده است. این تصمیم همچنین با توجه به ارزیابی های واقعی درباره توان کوبا در مقابله با تروریسم گرفته شده است.

هیل نوشت: ایران، کوبا، سوریه و ونزوئلا در بین کشورهای این فهرست هستند.

مارک روبیو سناتور جمهوریخواه آمریکا که به دلیل روابط نزدیک با ونزوئلا از کوبا انتقاد کرده است، از این تصمیم دولت بایدن حمایت کرد و آن را به عنوان «اقدامی مثبت به دنبال تلاش های مفید چهارسال گذشته دولت ترامپ» تحسین کرد و مدعی شد اقدام دولت ترامپ به تلاش های مخرب و بی ثبات کننده هاوانا پایان می دهد.

هیل نوشت: هر گونه تردید در بکار بستن رویکردی شبیه دوران اوباما برای عادی سازی روابط با کوبا به طور جدی به ضرر دموکرات ها در ایالت فلوریدا تمام خواهد شد. ترامپ در انتخابات نوامبر گذشته آرای این ایالت را کسب کرد در حالی که دموکرات ها در دو منطقه جنوب فلوریدا شکست خورد که این امر چالش دموکرات ها را در کسب آرای لاتین تبارها نشان می دهد.

اقدام جدید دولت بایدن در قرار دادن دوباره نام کوبا در فهرست «کشورهایی که با آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری نمی کنند»  نشان می دهد این دولت به دنبال آن است که علنا نشان دهد از رویکردهای دولت اوباما ( و نه رئیس جمهوری سلف خود، ترامپ) در قبال کوبا فاصله گرفته است.

 برخی رویکرد دولت بایدن در قبال کوبا را بخشی از راهبردی گسترده تر برای سختیری بیشتر در قبال دیگر کشورهای کمونیستی قلمداد می کنند.

کارلوس الزوگاری دیپلمات و سفیر سابق کوبا گفت: آنها عملا با هر کشوری- روسیه، چین و کوبا- به دوران جنگ سرد بازگشته اند و من فکر نمی کنم که چنین تصمیمی در برهه کنونی عاقلانه باشد. دولت بایدن تایید نمی کند که گزینه ای که اوباما در رابطه با کوبا اتخاذ کرد تنها گزینه موجود است. به جز این چه گزینه هایی وجود خواهند داشت؟ تداوم فشار بر دولت کوبا؟ این راهبرد نتیجه دلخواه را ندارد زیرا مردم کوبا نشان دادند تحت فشار تحریم های آمریکا که از سال ۱۹۵۸ علیه این کشور اعمال شده قصد ندارند دولت شان را سرنگون کنند.

وی افزود: این تصمیم برای آمریکا بد خواهد بود و حقارت و کینه توزی آن در قبال همسایه کوچک خود را نشان خواهد داد.

آخرین تحریم‌های آمریکا در قبال کوبا، مهرماه گذشته، یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری  آمریکا  ۲۰۲۰  اعمال شد. دولت ترامپ همچنین با اعمال محدودیت‌های شدیدتری در مورد سفر به کوبا، شهروندان آمریکایی را از اقامت در هتل‌های دولتی منع کرد.

این در حالیست که بایدن تلویحا اعلام کرده بود قصد دارد پس از آغاز به کار در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، سیاست هایی برعکس اقدامات آسیب رسان دولت ترامپ رئیس جمهوری کنونی اتخاذ کند.


ت ت
کدخبر: 23114 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها