هشدار جدی سیاستمدار افغان‌نسبت به این موضوع!+جزییات

سیاستمداران و مقامات افغانستان اعلام کردند با توجه به وضعیت کنونی این کشور، اگر جریان گفت وگوهای صلح به یک روند ملی تبدیل نشود، با گذشت هر روز از صلح فاصله خواهند گرفت.

هشدار جدی سیاستمدار افغان‌نسبت به این موضوع!+جزییات

به گزارش منیبان، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است که به دلیل ملی نبودن روند صلح، افغانها به این خواسته خود نرسیده اند.

وی که در نشستی با عنوان «هم اندیشی صلح» در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفته، احساس می کند مردم افغانستان هر روز بیشتر از پیش از صلح فاصله می گیرند.

کرزی روند جاری صلح را پروژه خارجی عنوان کرد و افزود تا زمانی که این روند تحت تاثیر خارجی‌ها باشد و به موضوعی داخلی و ملی تبدیل نشود صلح بدست نخواهد آمد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان اظهار داشت: خارجی‌ها جناح جمهوریت و طالبان را برای منافع خود مقابل هم قرار داده‌اند و تا زمانی که گفت وگوهای صلح تحت تأثیر آنهاست، صلح ممکن نیست.

وی از گروه طالبان خواست در استان مرکزی بامیان افغانستان روند گفت وگوی صلح را از سر بگیرند.

«حاجی عزیزالله دین محمد» معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز خطاب به طالبان گفت که نمی توانند از طریق جنگ افغانستان را تصرف کنند و از آنها خواست که گفت وگوی سازنده برای صلح را در پیش گیرند.

اما برخی دیگر از سیاست مداران افغانستان با انتقاد از دولت کنونی، می گویند که دولت کنونی ملی نیست و به دفاع نمی پردازد.

«حضرت عمرزاخیلوال» وزیر سابق دارایی و سفیر سابق افغانستان در اسلام آباد در این رابطه می گوید که دولت کنونی افغانستان یعنی یک جمع «سه نفره». آیا این دولت است؟ به این سوالات باید پاسخ داد.

همچنین شمار دیگری از سخنرانان هم دولت را به عهدشکنی در پیمان‌های داخلی نظام در مقابل مردم متهم کردند.

«ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت در امور صلح این کشور اعلام کرد که هیأت مذاکره کننده افغانستان روز دوشنبه برای از سرگیری مذاکره با طالبان کابل را به مقصد دوحه ترک کرده است.

موضع گیری اخیر طالبان در باره نشست استانبول و پیش شرط های آنان اکنون همه را ناامید کرده است و آگاهان سیاسی نیز می گویند که طالبان حتما قدرت نظامی خود را برای گرفتن افغانستان آزمایش خواهد کرد.

«هیبت الله علی‌زی» فرمانده لشکر ویژه ارتش افغانستان روز یکشنبه گفت که طالبان در جنگ یک ماه گذشته شکست سختی را متحمل شده اند و دیگر توان مقابله با نیروهای ارتش را ندارند.

وی افزود: گروه طالبان اگر اراده صلح ندارند جنگ های اخیر هلمند، قندهار، بغلان و غزنی را به یاد بیاورند و بدانند که در برابر نیروهای ارتش تاب مقاومت ندارند.

هرچند وی به جزئیات جنگ اشاره نکرد اما رئیس اداره امنیت ملی افغانستان تلفات هفته گذشته طالبان را یکهزارو ۵۰۰ نفر در سراسر این کشور اعلام کرده است.

اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان که پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس برای درمان بیماری خود در آمریکا بسر می برد، ابتدای این هفته به کابل آمد و در دیدار با نیروهای ویژه ارتش گفت که حمایت هوایی آمریکا پس از خروج نیروهای خارجی نیز از ارتش افغانستان ادامه می یابد.

اما وی به این موضوع اشاره ای نکرد که هواپیماهای جنگی آمریکا از کجا برای حمایت از نیروهای ارتش این کشور وارد افغانستان شده و مواضع طالبان را بمباران خواهند کرد.

برزخ صلح و جنگ مردم افغانستان را بیش از پیش نگران ساخته و در کنار آن ناامنی و افزایش تلفات غیر نظامیان، خشک سالی و افزایش روز افزون فقر و موج سوم کرونا همه دست به دست هم داده و قامت مردم افغانستان را خم کرده است.


ت ت
کدخبر: 23176 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها