همکاری مشترک پاکستان و ایران آغاز شد

وزارت بازرگانی پاکستان از اجرای عملیات ساخت ۳ بازارچه مشترک مرزی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و سازمان درآمدهای ملی پاکستان نیز اعلام کرد که دومین گذرگاه مرزی رسمی مشترک با ایران در نقطه ریمدان-گبد به سیستم بین المللی ترانزیت تیر (TIR) مجهز شده است.

همکاری مشترک پاکستان و ایران آغاز شد

به گزارش منیبان، «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری این کشور در رشته توییتی گفت که عملیات ساخت بازارچه مرزی پس از تفاهم نامه اخیر میان ایران و پاکستان به اجرا درآمد.

وی افزود: تفاهم نامه ساخت بازارچه‌های مرزی میان ایران و پاکستان ماه آوریل امسال (در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران) امضا شد و عملیات ساخت ۳ بازارچه توسط پاکستان در نزدیکی مرزهای خود با ایران آغاز شده است.

سرپرست وزارت بازرگانی پاکستان گفت: ۳ بازارچه در مناطق گبد، مند و چدگی واقع در ایالت بلوچستان و در نزدیکی نوار مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران در دست احداث است.

وی تاکید کرد: احداث بازارچه‌های مرزی نه تنها باعث تقویت روابط دوجانبه تجاری میان ایران و پاکستان بلکه به ایجاد فرصت‌های اقتصادی و بهبود سطح امرار معاش مرزنشینان دو کشور کمک فراوانی می‌کند.

پیش‌تر نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه تمام تلاش دولت بر توسعه تجارت قانونی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان متمرکز است خاطرنشان کرد تا چند ماه آینده بازارچه‌های مشترک مرزی دو کشور گشایش می‌یابد.

در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران در اول اردیبهشت امسال، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک را با هدف تقویت مبادلات اقتصادی مرزی امضاء کردند.

اعمال سیستم ترانزیت TIR در دومین مرز رسمی ایران و پاکستان

در همین حال سازمان درآمدهای ملی پاکستان (FBR) اعلام کرد: این کشور در سال ۲۰۱۷ به جمع کنوانسیون بین المللی حمل و نقل جاده‌ای (TIR) که ایران نیز در آن عضویت دارد، پیوست و پس از آن گذرگاه مرزی تفتان (میرجاوه) را نقطه عبور حمل و نقل تجاری تحت سیستم ترانزیت «تیر» مقرر کرد.

سخنگوی این نهاد مالی پاکستان در بیانیه‌ای افزود: دومین مرزی رسمی ایران و پاکستان دسامبر سال ۲۰۲۰ در نقطه ریمدان-گبد افتتاح شد و این گذرگاه مرزی بین المللی اکنون پذیرات مسافران و رانندگان با روادید معتبر برای تردد است.

وی گفت: متعاقب آن سازمان درآمدهای ملی پاکستان نیز با هدف تقویت تبادل تجارت و هم افزایی پتانسیل‌های مشترک، گذرگاه گبد در بلوچستان به عنوان دومین مرز رسمی با جمهوری اسلامی ایران را نیز به سیستم ترانزیت TIR مجهز و آن را به عنوان گذرگاه مرزی تیر مقرر کرده است.

سازمان درآمدهای ملی پاکستان تاکید کرد: مرز گبد در پاکستان در فاصله ۸۷ کیلومتری از بندر گوادر و ۱۳۷ کیلومتر از بندر چابهار ایران واقع شده و این مسیر نقش مهمی در اتصال این دو بندر مهم و بهره مندی از توانمندی‌های مشترک خواهد داشت.

کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود و این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند. 


ت ت
کدخبر: 23272 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها