موضع مهم بروکسل درباره توافق هسته ای و پس از روی کار آمدن سیدعباس عراقچی

سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با تاکید بر اهمیت باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک به منظور ازسرگیری مذاکرات هدفمند احیای توافق هسته‌ای، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

موضع مهم بروکسل درباره توافق هسته ای و پس از روی کار آمدن سیدعباس عراقچی

به گزارش منیبان، «پیتر استانو» سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی مطرح کرد که این نهاد اروپایی به منظور باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک برای بررسی فرصت‌های ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای هدفمند، با ایران و دیگر شرکای برجام(توافق هسته‌ای) فعالانه تعامل دارد.

خبرگزاری ترند گزارش داد که استانو در گفت‌وگو با این رسانه بر نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اهمیت دیپلماسی در رسیدگی به مسائل پیچیده برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

پیشتر، «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات احیای برجام گفته بود: اول باید پایه مناسب برای شروع مجدد مذاکرات ایجاد شود و بعد ما وارد مذاکراتی شویم که بر اساس فرمول گذشته که در برجام به‌کار رفت، یعنی اعتمادسازی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها باشد. می‌توانیم به این فرمول مجددا بازگردیم. درست است که بعضی از قسمت‌های برجام برای ما آن انتفاع سابق را ندارد و تاریخ بعضی از قسمت‌های آن گذشته و باید تغییراتی در آن ایجاد شود ولی چارچوب مناسبی است که ما را به یک توافق جدید رهنمون کند.

او با این‌حال گفت: این‌ها منوط به این است که ما با اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام به نقطه‌ای و پایه‌ای از درک متقابل برسیم که بتوانیم از موضع برابر وارد گفت‌وگوهای مجدد شویم. ما این‌طور نیست که نیازمند رفع تحریم‌های باشیم، به‌گونه‌ای که منافع بزرگتر و کلان و یا عزت خود را زیر پا بگذاریم. ما آماده هستیم بر پایه احترام متقابل و با استفاده از چارچوب‌هایی که وجود دارد، وارد گفت‌وگوهای عزتمندانه با اروپا شویم. برجام بهترین چارچوب‌ها را می‌تواند برای ما فراهم کند و از ابرازهای شرافتمندانه استفاده کنیم و در نهایت به تواف شرافتمندانه‌ای برسیم که تضمین‌های لازم در آن وجود داشته باشد.

او همچنین به «اعتماد عمیق» اتحادیه اروپا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد بین‌المللی مسئول نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این مقام اروپایی با اشاره به گزارش‌های اخیر ِآژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت که این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های جدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

سخنگوی بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره تحویل موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران به روسیه گفت: اتحادیه اروپا، عمیقا، نگران اشاعه هسته‌ای و تداوم ارسال موشک‌های بالستیک و پهپادها  از سوی ایران، به‌ویژه به روسیه است.

او با صحه گذاشتن بر این ادعای غرب که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده،از ایران خواست که رویه هسته‌ای خود و عرضه تسلیحات به روسیه را متوقف کند.

او تحویل ادعایی موشک‌های بالستیک به روسیه را محکوم کرده و گفت که این اقدامات منشور سازمان ملل و قوانین بیت‌المللی را می‌کنند و پیامدهایی برای ایران و منطقه به همراه خواهد داشت.

منبع: ایسنا


ت ت
کدخبر: 236546 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها