مسعود پزشکیان در بدو ورود به تهران:

قرار شد در آینده جلساتی با کشورهای اسلامی داشته باشیم| اگر در ایران اتفاق ساده‌ای رخ دهد زمین و زمان را بهم می‌دوزند

رئیس جمهور با بیان اینکه سفر نیویورک سفر پربرکتی بود گفت: فرصتی داشتیم که با سران کشورها گفتگو کنیم و دغدغه خود از غزه و فلسطین و لبنان را با دیگران در میان گذاشتیم.

قرار شد در آینده جلساتی با کشورهای اسلامی داشته باشیم| اگر در ایران اتفاق ساده‌ای رخ دهد زمین و زمان را بهم می‌دوزند

به گزارش منیبان، مسعود پزشکیان امشب پس از بازگشت از نیویورک در گایون فرودگاه مهرآباد با تسلیت به خانواده های معدنچیان معدن طبس، اظهار کرد: وزیر کشور، صمت، بهداشت و استاندار و آفای عارف در دولت پیگیر بودند و تلاش می کنیم از این به بعد این چنین اتفاقاتی رخ ندهد. تلاش می کنیم برای خانواده های داغدار معدنچیان غم دیگری نداشته باشند.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم دستاوردهای این سفر، کار چندین ماه ما را را سبک کرد چون باید می رفتیم و روسای جمهور آنها را می دیدیم و وفا و گو می کردیم. در سه روز بیش از 27 دیدار مختلف داشتیم و چند جا سخنرانی داشتم. سعی کردیم زمان را از دست ندهیم. انشالله بتوانیم با گفت و گوهایی که شکل گرفته را در ادامه راه را ادامه داده و پیام صلح، عدالت و انسانیت را منقل کنیم که آنها به دروغ می گویند معتقد هستیم را دنبال کنیم.

رئیس جمهور گفت: این سفر بسیار پر برکتی بود چون توانستیم با سران کشورها گفت و گو داشته و مواضع خود را اعلام کنیم. دغدغه‌های فلسطین، غزه و لبنان را مطرح کردیم. با کشورهای اسلامی قرار شد دوباره جلسه گذشته و بیانیه ها و اعتراضات خود را بیان کنیم و تصمیماتی گرفته شود. با رئیس شورای اروپا و چند کشور مهم اروپا گفت گو کردیم. آنها می گفتند این اتفاقات را محکوم کرده این ولی آمریکا ست که باید این قضیه را حل کند.

وی افزود: نتانیاهو را نمی توان انسان نامید چون یک انسان به این راحتی انسان نمی کشد. انسان های بیگناه، زن و کودک و پیر را می کشند. در ذهن انسان نمی گنجد کسانی باشند که بی‌محابا به خانه ها و ساختمان ها با تکنولوژی که در اختیار دارند بمب بریزند و آمریکا و کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند، از این ها دفاع کنند. این مساله را در صحن سازمان ملل و دیدارهای دوجانبه مطرح کردیم و همه اظهار همدری می کردند ولی با همدردی مشکل حل نمی شود. اگر اتفاق ساده ای در کشور ما یا کشور دیگری رخ دهد زمین و زمان را به هم می دوزند که حقوق بشر زیر پا گذشته شد. هزاران انسان در برابر دیدگان دنیا قلع و قمع می شوند و آنها راحت توجیه گر هستند که این فاجعه است.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: با کشورهای همسایه دیدار داشتیم و قرار شد توافقاتی را پیگیری کنیم. قرار شد در این کشورها جلسه بگذاریم. در اروپا هم قرار شد جلسه بگذاریم. درباره برجام گفت و گو کردیم. با اروپا دغدغه ها را بیان کردیم و قرار شد وزرای خارجه این مساله را مجدد بررسی کنند. اعلام کردیم برجام را ما پاره نکردیم بلکه ترامپ پاره کرد واکثر آنها هم قبول کردند و ناراحت بودند و تلاش این است که با گفت و گو این روند را پی بگیریم. درباره تحریم ها و دیوی که از کشور ما ایجاد کرده بودند، با گفت و گو ها این مساله تا حدودی روشنگری شد.

پزشکیان گفت: قرار شد در رابطه با همسایگان، وزارت خارجه ما و کمیسیون های مشترک راهکارها را دربیاورند و قرار آها را عملیاتی کنیم و ارتباطات اقتصادی سیاسی امنیتی و فرهنگی را اصلاح کنیم. با کشور چین قرار شد کارگروه مشترکی شکل بگیرد و مصوبات دولت شهید ریسی را پیگیری کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با ایرانیان و مذاهب مختلف، مراکز علمی و تحقیقاتی، نخبگان سیاسی آمریکایی جلسه داشتیم که جلسات خوبی بود چون از نزدیک مواضع ما را شنیدند. آنچه از رسانه می شنوند، صدای بیگانه است و چهره ای از ما می سازند که در گفت و گوی ما، این چهره خیلی فرق داشت. با ایرانیان جلسه داشتیم که دغدغه آنها را در داخل کشور برطرف می کنیم تا راحت به کشور رفت و آمد داشته باشند و ببینند جوی که آنجا ساخته شده، اشتباه است.


ت ت
کدخبر: 238283 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها