خشم و سرگردانی گردشگران انگلیسی در پرتغال

کمتر از یک روز به اجرای تصمیم ناگهانی دولت انگلیس برای جابه‌جایی پرتغال از فهرست کشورهای سبز کرونایی مانده است، این تصمیم ناگهانی موجب خشم و سرگردانی هزاران گردشگر انگلیسی که برای فرار از قرنطینه اجباری تلاش می‌کنند ، شده است.

خشم و سرگردانی گردشگران انگلیسی در پرتغال

به گزارش منیبان، مسافران تا پس فردا ساعت ۴ صبح (به وقت محلی) فرصت دارند تا به پرتغال بازگشته یا به مدت ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند. آن‌ها همچنین باید در بازگشت به انگلیس گواهی تست منفی که در فاصله زمانی ۷۲ ساعت مانده به پرواز انجام شده ارائه و یا ۵۰۰ پوند جریمه می شوند.

این درحالیست که گزارش‌ها از تراکم انگلیسی‌ها در مراکز تست کرونا و فرودگاه‌های پرتغال حکایت دارد. نشریه تایمز انگلیس نوشت که بسیاری از مراکز تست کرونا در «الگاروه» پرتغال دیروز بسته بوده و زمان انتظار در سایر مراکز هم حدود ۴ ساعت گزارش شده است.

دولت انگلیس هفته پیش اعلام کرد که هشتم ژوئن پرتغال از کشورهای سبز کرونایی به فهرست بلندبالای کشورهای زرد اضافه می‌شود. از ۱۷ «مه» که محدودیت‌ها در انگلیس برای سفرهای خارجی آسان شده، کشورها به سه فهرست سبز، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شده‌اند.

مسافرانی که از کشورهای قرمز و زرد وارد انگلیس می‌شوند باید به مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند، با این تفاوت که مسافران کشورهای قرمز باید در هتل‌های مورد تائید دولت قرنطینه و هزینه سنگینی را پرداخت کنند. اما مسافران مناطق سبز که تعداد آن‌ها تا زمان انتشار این خبر بالغ بر ۱۲ کشور می‌شود از قرنطینه معاف هستند.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی ها درباره احتمال تعویق اجرای مرحله پایانی رفع محدودیت‌های کرونایی در انگلیس افزایش یافته است. بیشتر محدودیت‌های کرونایی که از ۱۶ دی ماه سال گذشته در پی شیوع افسارگسیخته کرونا اعمال شد، تاکنون رفع شده و تنها یک گام تا بازگشت اوضاع به شرایط عادی باقی‌مانده است. طبق نقشه راه دولت انگلیس، عمده محدودیت‌های کرونایی از ۲۱ ژوئن رفع خواهد شد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس یک ماه پیش در نشست خبری دولت درباره احتمال تعویق آخرین گام محدودیت‌های کرونا هشدار داد و گفت که شاید دولت مجبور شود تصمیم‌های سختی را در این زمینه اتخاذ کند. او بر همین اساس اصرار دارد که مردم با دریافت واکسن کرونا، سهم خود را در مهار این ویروس ایفا کنند. البته اثر بخشی واکسن کرونا هم درحاله‌ای از ابهام قرار دارد و شنیده‌های ایرنا حاکیست که برخی شهروندانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند دوباره به این ویروس منحوس مبتلا شده اند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت انگلیس تاکنون ۴۰ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۳۱ نفر در این کشور واکسینه شده‌اند که از این تعداد ۲۷ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۳۵۳ نفر هر دو دوز را دریافت کرده اند.

یکی از مشاوران ارشد علمی دولت انگلیس در زمینه تهدیدهای ناشی از ویروس‌های جدید و نوظهور تنفسی (Nervtag) هشدار داده که این کشور با گسترش افسارگسیخته گونه هندی کرونا در آستانه موج سوم شیوع این ویروس قرار دارد.

پروفسور «رَوی گوپتا» می‌گوید که برنامه دولت برای رفع عمده محدودیت‌های کرونایی در ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) باید به تعویق بیفتد تا از بروز یک فاجعه بهداشتی جلوگیری شود. او تاکید دارد که اجرای گام پایانی رفع محدودیت‌های کرونایی باید چند هفته‌ای به تعویق بیفتد تا اطلاعات دقیق و جامع‌تری از اوضاع کرونا جمع‌آوری شود. او می‌گوید: «اگر هزینه و مزایای چنین اشتباهی را حساب کنیم، مصلحت بر این است که اجرای گام بعدی به تعویق بیفتد»

دولت انگلیس تاکنون درباره تعویق اجرای مرحله آخر رفع محدودیت‌های کرونایی نظر قطعی نداده است.  دیروز مت هنکاک وزیر بهداشت اعلام کرد که دولت در این زمینه با دید باز عمل می‌کند اما تصمیم‌گیری در این باره هنوز زود است. وی در گفت‌وگو با نشریه تایمز تصریح کرد: هدف دولت این است که گام‌های برداشته شده برای کاهش محدودیت های کرونایی غیر قابل بازگشت باشند.

با این حال جابه‌جایی پرتغال از کشورهای سبز به فرصت کشورهای زرد نشانه شناور بودن اوضاع و عدم قطعیت در سیاست‌های کرونایی دولت انگلیس است. «اندرو فلینتام» مدیرعامل غول گردشگری تی‌یوآی می‌گوید که این تحول ضربه جبران ناپذیری را به اعتماد گردشگران زده است.


ت ت
کدخبر: 23873 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها