هفته سرنوشت‌ساز برای لبنان آغاز شد

اوضاع اجتماعی، اقتصادی و معیشتی لبنان اجازه تعلل بیشتر در تشکیل دولت را نمی‌دهد و هفته جاری که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود در این باره سرنوشت ‌ساز خواهد بود.

هفته سرنوشت‌ساز برای لبنان آغاز شد

به گزارش منیبان، لبنان در پی اعتراض های اجتماعی دو سال پیش و تغییر دولت همچنان با چالش های گوناگون مواجه است و به سبب اختلاف های گروه ها و جریان های سیاسی و شکاف های مذهبی و قومی، فردی که به عنوان نخست وزیر از سوی رئیس جمهوری مامور تشکیل کابینه  شده است تاکنون نتوانسته کابینه خود را تشکیل دهد.

«میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان پس از کش و قوس های فراوان سیاسی و در پی انفجار بندرگاه بیروت که خسارت های فراوانی در پایتخت به بار آورد، آبان ۹۹ «سعد الحریری» را مامور تشکیل کابینه کرد؛ اما الحریری به علت کارشکنی و نگاه به بیگانگان هنوز و با گذشت نزدیک به هفت ماه نتوانسته کابینه خود را معرفی کند.

این در حالی است مقام ها و جریان های لبنانی در این مدت کوشش های فراوانی برای برون رفت کشور از این وضعیت بغرنج انجام داده اند و با وجود همه طرح ها و ابتکارهای سیاسی، الحریری همچنان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند امری که می تواند در صورت تداوم اوضاع لبنان را بیش از پیش پیچیده و بحرانی کند و حتی کشور را تا آستانه فروپاشی سوق دهد.

یکی از طرح هایی که برای برون رفت از این بحران ارائه شده ابتکار عمل و طرح «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان است، وی در دو هفته گذشته گفت و گوها و نشست های گسترده ای را با مقام ها و جریان های گوناگون سیاسی آغاز کرده و به نظر می رسد رایزنی های بری در حال نتیجه دادن است. 

در همین پیوند نیز تارنمای روزنامه منطقه ای «الشرق الاوسط» نوشته است که به نظر می‌آید لبنان برای پایان بن بست سیاسی راهی جز اجرای طرح پیشنهادی «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، در پیش ندارد.

یک نماینده برجسته مجلس لبنان که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که «پاتریک دورل»، مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه و از مسئولان پرونده لبنان در پاریس، با جدیت در حال پیگیری طرح بری و تماس با مقام های لبنانی برای پیشبرد این طرح به عنوان آخرین کوشش برای جلوگیری از فروپاشی کامل لبنان است.

به گفته این مقام، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و معیشتی لبنان اجازه تعلل بیشتر در تشکیل دولت را نمی‌دهد و هفته جاری که از امروز آغاز می‌شود در این باره سرنوشت‌ساز خواهد بود.

این منبع گفته است که نبیه بری به دور از هیاهوی رسانه‌ای به تماس‌های خود با طرف‌های ذی‌ربط ادامه می‌دهد و مسئولیت آنها در پایان وضعیت بحرانی کشور را یادآور می‌شود.

وی می‌گوید که تا اینجای کار « تا میانه مسیر پیش رفته ایم و نیم دیگر راه مانده تا دولت تشکیل شود».

بری که هفته گذشته با «سعد الحریری» دیدار کرد، به محض پایان این دیدار «علی حسن خلیل»، معاون سیاسی رئیس مجلس لبنان و «حسین خلیل»، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله را مأمور مذاکره با «جبران باسیل» داماد رئیس جمهوری و از شخصیت های سیاسی مهم لبنان کرد.

به گفته این منبع پارلمانی، دیدار این دو مقام با جبران باسیل مثبت بوده و او فرصت خواسته تا درباره دو مساله با رئیس جمهور به تفاهم برسد اما در ظاهر تاکنون تفاهم لازم به دست نیامده است.

وی افزوده که تهدید باسیل درباره استعفای نمایندگانش در مجلس نیز ره به جایی نبرده و حزب الله و دیگر گروه‌های متحد تأکید کرده‌اند که با این استعفا همراه نخواهند شد. در این صورت طرح باسیل برای برگزاری انتخابات پیش از موعد شکست خواهد خورد و او فقط نمایندگانش در مجلس را از دست می‌دهد.

هفته گذشته یک منبع نزدیک به «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، تأکید کرد که تحرک های مثبتی آغاز شده و بری به‌زودی نتایج رایزنی‌های خود با نیروهای سیاسی لبنان را به اطلاع رئیس جمهوری و «بشاره الراعی»(رهبر مسیحیان لبنان) خواهد رساند.

با وجود این اختلافات، این منبع نزدیک به رئیس مجلس لبنان گفته که مشکلات رو به حل شدن خواهد رفت، چون بری عزم خود را جزم کرده و معتقد است که اتلاف وقت بیشتر جایز نیست.

در چنین فضایی و در حالی که نیروهای سیاسی لبنان نیز به ایجاد تنش تهدید می‌کنند، «جبران باسیل» در اظهاراتی از رئیس جمهوری خواست که اگر مهلت دو هفته‌ای مطرح ‌شده ازجانب نبیه بری هم به نتیجه‌ای نرسید، «میزگرد گفت‌وگوی سیاسی» تشکیل دهد.

او گفت که وقتی همه بفهمند که در واقعیت چه می‌گذرد بازار شایعه ‌پردازی کساد می‌شود و به سمت حل مستقیم مشکل می‌رویم و اگر کسی در چنین گفت‌وگویی حاضر نشود سراغ طرح‌های دیگر و فشارهای بیشتر برای تشکیل دولت می‌رویم.

باسیل که ازجانب الحریری به عنوان متهم اصلی مانع ‌تراشی در روند تشکیل دولت معرفی می‌شود تأکید کرد که از اقدامات رئیس مجلس با همکاری حزب‌الله لبنان برای شتاب در روند تشکیل دولت حمایت کامل می‌کند و بار دیگر نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را به «عذرتراشی‌های واهی» متهم کرد.

او گفت که هر بهانه تازه‌ برای تشکیل نشدن دولت را از میان برمی‌داریم و هر کاری که لازم باشد تا دولت تشکیل شود، انجام می‌دهیم «چون ما دولت می‌خواهیم و می‌خواهیم که این دولت به ریاست سعد الحریری باشد».

به گزارش «میدل ایست نیوز»، هم‌زمان سعد الحریری در نشست اعضای فراکسیون «المستقبل» تازه‌ترین تحولات سیاسی لبنان و تلاش‌ها برای تشکیل دولت را بررسی کرد.

یک منبع نزدیک به الحریری تأکید کرد که وی آماده همکاری با طرح رئیس مجلس لبنان و منتظر موضع‌گیری رئیس جمهوری است که تا اینجای کار به نظر نمی‌آید در مواضع اش تغییری پیش آمده باشد.

این منبع گفت که اگر طرح نبیه بری به نتیجه نرسد، الحریری به گزینه‌های گوناگون ازجمله انصراف از تشکیل کابینه و استعفا از نمایندگی مجلس فکر می‌کند هرچند نزدیکان وی با این دو گزینه به‌شدت مخالف‌اند.

ناتوانی الحریری در تشکیل کابینه تنها با واکنش احزاب مقاومت و ملی و شخصیت های جریان ۸ مارس این کشور مواجه نیست، بلکه برخی از احزاب جریان غرب گرای ۱۴ مارس نیز مخالف نخست وزیری وی برای چهارمین بار هستند.

«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه چندی پیش اعلام کرد که لبنان در وضعیتی غیرقابل پیش بینی قرار گرفته است و خواستار استعفای الحریری از تشکیل کابینه شد.

همزمان با وی «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز که چند ماه است از الحریری دوری گزیده، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در لبنان و استعفای الحریری شده است.

در کنار فساد و اختلاس برخی مقام ها، دخالت های آمریکا، عربستان و فرانسه و رویکرد غیرملی الحریری سبب تشکیل نشدن دولت لبنان شده است و شرایط ویژه این کشور حکایت از آن دارد که نمایندگان پارلمان این کشور باید به سرعت با اتخاذ رویکردی جدید و حتی تغییر در برخی سیاست ها و افراد ، اقداماتی را انجام دهند تا لبنان بتواند با پشت سر گذاردن مشکلات کنونی به کشوری آباد و با امنیت تبدیل شود.

ت ت
کدخبر: 23885 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها