گزارش وال استریت ژورنال از ارتباط مخفی پوتین و ایلان ماسک

وال استریت ژورنال نوشت: پوتین در مقطعی از ایلان ماسک خواست تا از فعال کردن سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خود بر روی تایوان به عنوان لطفی به شی جین پینگ خودداری کند.

گزارش وال استریت ژورنال از ارتباط مخفی پوتین و ایلان ماسک
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، وال استریت ژورنال نوشت: پوتین در مقطعی از ایلان ماسک خواست تا از فعال کردن سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خود بر روی تایوان به عنوان لطفی به شی جین پینگ خودداری کند.

گفت‌وگوی ماسک می‌تواند نشانه تعامل مجدد با رهبر روسیه باشد و تمایل ابراز شده ترامپ برای توافق بر سر گسل‌های اصلی مانند جنگ در اوکراین را تقویت کند.

با توجه به نقش پوتین به‌عنوان یکی از دشمنان اصلی آمریکا، این تماس‌ها نگرانی‌های بالقوه امنیت ملی را در میان برخی در دولت فعلی ایجاد می‌کند.

با توجه به مشارکت فزاینده ماسک در کمپین ترامپ و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ارتباط پوتین و ماسک موضوعی بسیار حساس است.

ایلان ماسک به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. این میلیاردر انتقادها مبنی بر تبدیل شدن او به مدافع پوتین را "پوچ" خوانده و گفته  که شرکت های او "بیش از هر چیز اقداماتی برای تضعیف روسیه انجام داده اند."

سخنگوی کرملین گفت: تنها ارتباط کرملین با ماسک از طریق یک تماس تلفنی بوده است که در آن او و پوتین درباره «فضا و همچنین فناوری‌های فعلی و آینده» گفتگو کردند. نه پوتین و نه مقامات کرملین به طور منظم با ماسک گفتگو نمی‌کنند.

در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک علناً گفت که تنها یک بار با پوتین صحبت کرده است. او در توئیتر گفت که این گفتگو در مورد فضا بود و حدود آوریل ۲۰۲۱ اتفاق افتاد.

ماسک مدت هاست که شیفته روسیه و برنامه های فضایی و موشکی آن بوده است. در بیوگرافی ماسک والتر ایزاکسون آمده است که این تاجر در سال ۲۰۰۲ برای خرید موشک برای برنامه فضایی نوپای خود به مسکو سفر کرد.

گفتگوهای این میلیاردر با پوتین و مقامات کرملین نشان دهنده تمایل فزاینده او به گسترش فراتر از تجارت و ژئوپلیتیک است.

در سال ۲۰۲۲ ماسک در حال گفتگوی منظم با "روس‌های سطح بالا" بود. در آن زمان، فشار کرملین بر مشاغل ماسک و "تهدیدهای ضمنی علیه او" وجود داشت.

در اکتبر ۲۰۲۲ او از ده‌ها میلیون دنبال‌کننده‌اش در توئیتر خواست تا به راهی برای صلح رأی دهند که منعکس‌کننده برخی از جنبه‌های پیشنهاد کرملین به اوکراین در آن زمان بود.

یکی از منابع اطلاعاتی فعلی و یک منبع اطلاعاتی سابق گفت که ماسک و پوتین از آن زمان تا کنون به تماس خود ادامه داده اند، زیرا ماسک انتقادات خود را از کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین افزایش داده و در کمپین انتخاباتی ترامپ مشارکت کرده است.

در سال گذشته، منافع ماسک و روسیه به طور فزاینده ای همپوشانی داشته است. جدای از استفاده روسیه از توئیتر برای اطلاعات نادرست و مخالفت صریح ماسک با کمک به کیف، مقامات اوکراینی در اوایل سال جاری گفتند که نیروهای روسی که نواحی شرقی و جنوبی این کشور را اشغال کرده‌اند شروع به استفاده از Starlink برای برقراری ارتباط امن و گسترش برد پهپادهای خود کرده‌اند.

منبع: کاخ رسانه


ت ت
کدخبر: 243733 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها