سخنگوی وزارت امور خارجه تشریح کرد؛

چرا کانال ارتباطی ایران با عمان قطع شد؟/ پاسخ‌های پینگ‌پنگی ایران و اسراییل تا چه زمانی ادامه دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا کانال ارتباطی ایران با عمان از طرف ایران قطع شده است، گفت: وزیر محترم روشن کردند که منظور از توقف رد و پیام چه بوده است، قبلا درباره مباحث هسته ای و اجرای برجام از این مسیر استفاده میکردیم و ارسال پیام ها به صورت غیر مستقیم بود.

چرا کانال ارتباطی ایران با عمان قطع شد؟/ پاسخ‌های پینگ‌پنگی ایران و اسراییل تا چه زمانی ادامه دارد؟
پیشنهاد ویژه

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: ما از آغاز نسل کشی در غزه تحرکات خود را آغاز کردیم. درخواست اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را مطرح کردیم، تصور میکنم ظرف دو هفته آینده این اجلاس برگزار شود. رایزنی‌هایی که در این مدت صورت گرفت برای توقف جنایات در غزه و لبنان و تلاش برای پاسخگو کردن این رژیم انجام شد.

اسماعیل بقایی تاکید کرد: آتش بس کلمه دقیقی نیست اینجا یک جنایتگر مشغول نسل کشی به صورت یکطرفه است. آتش بس زمانی است که بین دو طرف برابر جنگی رخ داده باشد بهتر است بگوییم ضرورت توقف نسل‌کشی و ضرورت توقف تجاوز در غزه و لبنان. ما از ابتدا از برقراری آنش‌بس حمایت کردیم.

وی افزود: دیپلماسی و میدان تکمیل کننده یکدیگر هستند. رویکرد دیپلماتیک می تواند کماکان راه و ابزاری برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد و فکر می کنم در این مسیر توفیقاتی بدست آوردیم.

اسماعیل بقایی درباره حمله اسراییل به ایران گفت: مشورت نزدیک بین کشورهای منطقه نتیجه اش این شد که اوضاع را رصد و تحرکات را به اطلاع یکدیگر برسانند. همچنین نیروهای امنیتی ما مشغول رصد تحرکات بودند. پدافند ما به موقع وارد عمل شد و توانست پرتابه های رژیم صهیونیستی را دفع کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پیام در شرایط تنش رد و بدل می شود. ایران از حق خود در پاسخ به رژیم اسراییل عدول نخواهد کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات کاملا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که از ایران خواسته به اسرائیل پاسخ ندهد و آن را اشتباه خوانده و گفته که آمریکا آماده دفاع از اسرائیل است، گفت: رویکرد آمریکا مشخص است و دلیل جری شدن رژیم اسراییل، حمایت بی حد و مرز آمریکا است. بهتر است که آمریکا این رژیم را مهار کند و همیشه مسیر اشتباه را انتخاب کردند و این بار هم مستثنی نیست. 

بقایی درباره اینکه پاسخ ایران به اسراییل نظامی و یا دیپلماتیک خواهد بود، گفت: تاکید میکنم موضع ما روشن است، از ابزار در دسترس برای پاسخ قاطع دادن به رژیم اسراییل استفاده خواهیم کرد. پاسخ ما باتوجه به نوع حمله خواهد بود.

اسماعیل بقایی به انتقاد تند خبرنگار روزنامه کار و کارگر از پوتین رییس جمهور روسیه اینگونه پاسخ داد و گفت: دوستان سوال مطرح کنند، صدور بیانیه سیاسی برعهده وزارت امور خارجه است. این جمع فرهیخته است و در بیان سوال نزاکت رعایت شود. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران، این بوده که متکی به خودش است. ما همواره با تحریم اقتصادی و تسلیحاتی مواجه بودیم و متکی به نیروهای مسلح و پدافندی خودمان هستیم. امنیت خود را از جایی خریداری نکردیم. آن چیزی که مردم و ما را بیمه می کند اتکا به توانمندی های خودمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا کانال ارتباطی ایران با عمان از طرف ایران قطع شده است، گفت: وزیر محترم روشن کردند که منظور از توقف رد و پیام چه بوده است، قبلا درباره مباحث هسته ای و اجرای برجام از این مسیر استفاده میکردیم و ارسال پیام ها به صورت غیر مستقیم بود. این مذاکرات تحت تاثیر تحولات متوقف شد. باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. 

اسماعیل بقایی گفت: گفتگوهای ما با مصر در رابطه با تعاملات و روابط دوجانبه و در سطح کاردار همواره وجود داشته است. گفتگوهای رسمی دیپلماتیک ادامه دارد، اما رایزنی های اخیر متمرکز بر تحولات منطقه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره باقی ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت: ما گزارش خود را دادیم و با وزارت اقتصاد که صاحب نقش و اثر است، موضوع دنبال می شود. 

وی تاکید کرد: بریکس ظرفیت های زیادی ایجاد کرده است. بریکس در مرحله تکامل خودش است. ما عضو بریکس با حضور ۹ کشور هستیم و تعداد شرکا در حال افزایش است. ما از این ظرفیت حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توییت عراقچی مبنی بر اینکه خورشید از شرق و از غرب طلوع می کند، گفت: رابطه با همه کشورها و کشورهای اروپایی را دنبال می کنیم، به جز یکی دو کشور اعلام کرده‌ایم که با همه کشورها رابطه خود را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: جلسه شورای امنیت بنا به درخواست الجزایر چین و روسیه امروز برگزار می شود. تجاوز علیه یک کشور عضو رخ داده و این شورا باید موضع محکم و قاطعی را اتخاذ کند. 

اسماعیل بقایی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس آمریکا درباره اینکه تا چه زمانی می‌خواهید این پاسخ‌های پینگ‌پنگی را ادامه دهید؟ گفت: رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید متوقف کند. ما در برهه‌های مختلف از خودمان خویشتنداری نشان دادیم. حامیان رژیم باید آن را مجاب کنند دست از ادامه تجاوز و اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران بردارد.

اسماعیل بقایی درباره احتمال درگیری گسترده ایران با اسراییل گفت: همیشه اعلام کرده ایم، و سابقه و تاریخ ما نشان داده است که هیچ وقت دنبال جنگ نبودیم و در دفاع از خودمان با قاطعیت عمل کردیم. در دفاع از خود تردیدی راه نخواهیم داد. نگران گسترش دامنه جنگ هستیم اما قهرمانان، نیروهای مسلح و مردم ما نشان دادند ترسی از جنگ ندارند. 

وی افزود: درخواستی از طرف ما و ترکیه مطرح است تا رژیم اسراییل تحریم تسلیحاتی شود. امیدواریم دیگر کشورها هم به این کارزار بپیوندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران پیامی به آمریکا مبنی بر عدم دخالت در اقدامات اسراییل ارسال کرده است، گفت: ما در پیام هایی که از مدت ها قبل از طریق مجاری مختلف مانند سفارت سوییس در تهران داشتیم، هشدار دادیم. هرگونه حمایت ار این رژیم به معنی همراهی در این جنایت محسوب می شود.

وی درباره انتخابات آمریکا و اظهارات کاندیداها درباره ایران گفت: این اظهارات نوعی مسابقه دادن جریان های مختلف برای راضی نگه داشتن رژیم اسراییل است و همین اقدام دلیلی بر جری شدن رژیم اسراییل است. اتهامات آنها درخصوص دخالت ایران در انتخابات ارزش پاسخ دادن ندارد و بی پایه‌ و اساس و به نوعی فرافکنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اعتراض و واکنشی درباره اینکه اراضی عراق مورد استفاده برای تهاجم علیه ایران قرار گرفته، داشته عنوان کرد: این امر یک وظیفه و تعهد حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی کشورهاست که مانع از چنین اقداماتی شوند. هیچ کشوری نباید خاک خود را برای اقدام تجاوزکارانه علیه کشور دیگر در اختیار طرف ثالث قرار دهد. معتقدیم هیچ کشور همسایه‌ای این اجازه را به این رژیم نداده است. با توجه به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح چنین اتفاقی افتاده است و دولت عراق حتما خودش را متعهد به اعتراض و واکنش می‌داند. مراتب را به دولت عراق اعلام کردیم و امیدواریم دولت عراق واکنش‌های لازم را از طریق ثبت اعتراض در سازمان ملل بیان کنند. این رژیم هیچ حد و حدودی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی دیگر کشورها را برای تعرضات به کشورهای دیگر نقض کرده است.

خبرنگاری پرسید آیا جنگنده‌های اسرائیلی در زمان تهاجم اخیر وارد فضای ایران شدند؟ که بقایی پاسخ داد: خیر.


ت ت
کدخبر: 244358 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها