احداث جزیره مصنوعی جنجال آفرین شد+جزییات

طرح احداث «پروژه قرن» در کپنهاگ دانمارک که عبارت از طرح ساخت یک جزیره مصنوعی به مساحت ۲.۸ کیلومترمربع است، جنجال های بسیاری را به ویژه از سوی طرفداران محیط زیست به راه انداخته است.

احداث جزیره مصنوعی جنجال آفرین شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از یورونیوز، کپنهاگ شهری که نامش اغلب در میان فهرست مطلوب ترین شهرهای جهان برای زندگی است، قربانی همین شهرت شده و جمعیت آن رو به افزایش است.

امروزه پیدا کردن مسکن در پایتخت دانمارک به مشکلی تبدیل شده و قیمت ملک نیز در این شهر به شدت در حال بالا رفتن است.

اما گزینه ای که برای رفع این مشکل به ذهن دولتمردان دانمارکی رسیده، پیشروی به درون آب دریا برای گسترش فضای مسکونی است.

البته این فکر جدید نیست، زیرا کریستین چهارم پادشاه دانمارک در قرن هفدهم نیز منطقه ای مسکونی در کپنهاگ احداث کرد که منازلش بالاتر از سطح آب و روی پایه های چوبی بود.

از آن زمان تاکنون، جزایر مصنوعی دیگری در این شهر احداث شده است که البته در مقایسه با طرح جزیره مصنوعی جدید بسیار کوچک هستند.

طرح جزیره مصنوعی «لینتهولم» که در اصل توسعه شبه جزیره ای موجود به نام «رفشالون» است، در مجلس دانمارک تصویب شده و قرار است عملیات ساخت آن تا سال ۲۰۷۰ به پایان رسد.

این جزیره مصنوعی برای سکونت ۳۵ هزار نفر در نظر گرفته شده و از طریق تونل های ارتباطی برای تردد مترو و دیگر وسایل نقلیه به سرزمین های اصلی متصل می شود.

مقام های دانمارک متعهد شده اند میانگین بهای اجاره مسکن در کپنهاگ را تا ۲۰ درصد کاهش دهند، اما اجرای این تعهد با طرحی که دولت در دست دارد، منتقدان را آرام نکرده است.

شهرداران محلی این طرح را ناعادلانه می دانند و تاکنون چهارده تن از آنها برای انتقاد از آن هم پیمان شده اند.

ساخت این پروژه ۲.۵ میلیارد یورو هزینه دارد و بخشی از آن را دولت تامین می کند، اما شهرداران منتقد می گویند حاضر نیستند شهروندان دانمارکی را به پرداخت هزینه ای مجبور کنند که از آن لذت نمی برند.

دیگر گروه منتقدان ساخت این جزیره، طرفداران محیط زیست هستند و درمورد اثرات زیست محیطی زیانبار آن هشدار می دهند.

مقام های دانمارکی می گویند این جزیره مانعی در برابر بالا آمدن سطح آب دریا بر اثر گرمایش زمین است و از شهر در برابر این خطر محافظت می کند، اما مخالفان، پی ریزی جزیره را عامل تخریب محیط زیست و مایه نگرانی می دانند.

قرار است عملیات اجرایی این طرح در ماه سپتامبر (شهریور) با نصب یک قفسه غول پیکر در دریا آغاز شود. سپس این قفسه با ۸۰ میلیون تن خاک بازیافتی از نخاله های ساختمان پر می شود. از آن پس، ساکنان محلی باید خود را برای گذر روزانه ۳۵۰ کامیون به مدت ۱۰ سال آماده کنند.

براساس این گزارش، جمعیت کپنهاگ طی ۲۰ سال، ۶۰ درصد افزایش یافته و از حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ به ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. تنها طی شش سال گذشته، ۱۸۰ هزار نفر به جمعیت این شهر افزوده شده است. این در حالی است که مساحت کپنهاگ ۸۸ کیلومتر مربع است و به دلیل محصور بودن میان آب ها، جای گسترش ندارد.


ت ت
کدخبر: 25017 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها