پوتین هشدار جدی داد+جزییات

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با هشدار به گسترش حضور و توانمندی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه هشدار داد و تداوم این وضعیت را نگران کننده خواند.

پوتین هشدار جدی داد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین امروز (چهارشنبه) در پیامی به شرکت کنندگان نهمین کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو اظهار داشت: بدیهی است که افزایش توانمندی نظامی و ایجاد زیرساخت های نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه نمی تواند برای ما نگران کننده نباشد. 

وی افزود: زیرا که پیمان ناتو از بررسی سازنده پیشنهادهای ما برای کاهش تنش ها و ریسک های در مورد حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده خودداری می کند.

پوتین تصریح کرد: ما امیدواریم که (ناتو) سرانجام برخورد منطقی و تمایل برای توسعه روابط سازنده داشته باشد.

پوتین با بیان اینکه  ناتو در حال افزایش توان نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه است و از گفتگو امتناع می کند گفت: امیدواریم عقل سلیم حاکم شود

وی اظهار داشت" هر گونه اقدام و قواعد جدید باید تحت نظارت سازمان ملل شکل بگیرد، در غیر این صورت به هرج و مرج تبدیل خواهد شد

پوتین تصریح کرد: تلاش ها برای استفاده از قدرت جهت پیشبرد منافع شخصی همچنان ادامه دارد، قوانین بین المللی در حال فرسایش است

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه تلاش های روسیه در راستای کاهش خطرات از جمله در عرصه کنترل بر تسلیحات از طریق گفت و گو است افزود:  خطرات گسترش سلاح های کشتار جمعی به طور جدی نگران کننده و تروریسم بین المللی همچنان یک تهدید است.

فرمت مذاکرات آستانه به حل مسائل سوریه کمک کرد 

پوتین در بخش دیگری از پیام خود به کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو خاطرنشان کرد که جنبه اصلی تامین امنیت جهانی، حل و فصل مناقشات منطقه ای است و روسیه بطور فعالانه به این روند کمک می کند. 

وی افزود: با کمک نظامی ما، بخش بزرگی از خاک سوریه از وجود تروریست های بین المللی پاکسازی شد و از فروپاشی دولت سوریه جلوگیری شد. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: تلاش های سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب مذاکرات آستانه به همراه ایران و ترکیه امکان آغاز روند حل مسائل سوریه تحت نظارت سازمان ملل را فراهم کرد. 

با تلاش روسیه مناقشه قره باغ متوقف شد

 پوتین در بخش دیگر پیام خود خاطرنشان کرد که با تلاش ها و سهم تعیین کننده روسیه، مناقشه مسلحانه در قره باغ متوقف شد. 

وی افزود: صلحبانان روسی بطور مطمئن، صلح و امنیت این منطقه را تضمین می کنند و برای بهبودی وضع انسانی در منطقه قره باغ و مین روبی و بازسازی زیرساخت ها تلاش های زیادی می کنند. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه هیچگاه مسوولیت خود برای امنیت و شکوفایی کشورهای همسایه خود که پیوندهای تاریخی و فرهنگی و انسانی ناگسستنی به هم ارتباط می دهد،از یاد نمی برد. 

 تلاطمات ژئوپلیتیکی تشدید می شود 

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگر پیام خود خطاب به شرکت کنندگان کنفرانس امنیتی مسکو تصریح کرد: گردهمایی گسترده شما به مهم ترین مسائل نظامی-سیاسی جهان اختصاص دارد که تحکیم امنیت جهان و توسعه و پیشرفت تمدن جهانی به یافتن راه حل موثر و پاسخ های مشترک به این چالش ها بستگی دارد. 

وی افزود: اما متاسفانه در شرایط کنونی تلاطمات ژئوپلیتیکی به رغم برخی سیگنال های (نشانه های) مثبت تشدید می شود 

 پوتین با بیان اینکه قوانین بین المللی کمرنگ تر می شود، بدون اشاره به نام کشوری اظهار کرد: تلاش های برای استفاده از زور برای پیشبرد منافع خود و تحکیم امنیت خود به حساب امنیت دیگران متوقف نمی شود. 

وی خاطرنشان کرد که مناقشات مسلحانه منطقه ای و ریسک برای انتشار سلاح های کشتار جمعی و فعالیت و تحرکات گروه های تبهکاری بین المللی و قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری موجب نگرانی جدی شده است و تروریسم بین المللی همچنان تهدید کننده است. 

وی ادامه داد: ابعاد و ماهیت جهانی مسائلی که به آن اشاره کردم نیاز به تلاش جمعی همه کشورها دارد و باید پایه و اساس این گونه تلاش های جمعی را قوانین بین المللی و اهداف و اصول منشور ملل متحد تشکیل دهد.

سازمان ملل در حل مسائل جهانی نقش مرکزی داشته باشد

پوتین در بخش دیگر پیام خود خاطرنشان کرد که سازمان ملل از زمان تاسیس خود زیربنای ساختار مناسبات بین المللی را تشکیل داد. 

وی افزود: وظیفه اصلی این سازمان معتبر جهانی جلوگیری از وقوع مناقشات جهانی و جنگ جهانی جدید است. هر گونه اصول بازی جدید باید تحت نظارت سازمان ملل شکل بگیرد. راه غیر از این به هرج و مرج و پیامدهای غیرقابل پیش بینی منجر خواهد شد. 

روسیه برای کاهش ریسک ها تلاش می کند

 پوتین در بخش دیگر پیام خود با بیان اینکه روز گذشته هشتادمین سالروز حمله نیروهای آلمان نازی به شوروی بود، اظهار کرد: برای ما درس های جنگ میهنی کبیر (جنگ دوم جهانی ازنظر روسها) ارزش خاصی دارد و ما تمام تلاش ممکن را می کنیم تا صلح و امنیت مردم روسیه ار تضمین کنیم و نیروهای مسلح خود را تکامل بخشیم و از فرصت دیپلماسی برای گفت و گوهای سومند و با همه شرکای علاقه مند استفاده کنیم.

وی گفت: همه تلاش های ما برای کاهش ریسک ها و تامین وضعیت قابل پیش بینی و حل اختلافات ازطریق گفت و گو و توافق های مشخص ازجمله در عرصه کنترل تسلیحات هدف گیری شده است. 

 رئیس جمهوری روسیه گفت: در این رابطه روسیه پیشنهاد برای تامین امنیت برابر مطرح کرده است که در آن باید همه عوامل تاثیرگذار بر ثبات راهبردی مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: اطمینان دارم که اراده سیاسی و آمادگی برای کسب توافق می تواند نتایج سودمند داشته باشد و نمونه بارز آن تمدید پیمان استارت۲ با آمریکا تا سال ۲۰۲۶ است. 

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

دو کشور در ماه فوریه اعتبار این پیمان تسلیحاتی را برای پنج سال دیگر تمدید.

ت ت
کدخبر: 26193 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها