کرونا به کمک انگلیس آمد!+جزییات

هم زمان با بالاگرفتن فشارها از سوی دولت محلی اسکاتلند برای برگزاری مجدد همه پرسی جدایی این منطقه از انگلیس، معاون بوریس جانسون طرح چنین درخواستی را در شرایط کرونا احمقانه خواند.

کرونا به کمک انگلیس آمد!+جزییات

به گزارش منیبان، نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه تا سال ۲۰۲۳ شده است. اما مایکل‌ گوو معاون نخست وزیر انگلیس گفته که بعید است دولت با این درخواست موافقت کند.

«گوو» امروز در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگراف بیان داشت: از نظر من بحث درباره برگزاری همه‌پرسی احمقانه است چراکه ما هنوز سرگرم بحران کرونا هستیم.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادند.

با این حال استرجن و حامیان برگزاری همه‌پرسی دوباره  در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

این درحالیست که پیروزی احزاب استقلال طلب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در ماه «مه» گذشته و گرایش افکار عمومی به پذیرش جدایی این منطقه، پادشاهی متحده را بیش از پیش در معرض تجزیه قرار داده است.

جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مردم انگلیس بر خلاف ادوار گذشته و دیدگاه دولت مرکزی، با استقلال اسکاتلند مخالفتی ندارند. یافته‌های یک موسسه افکار سنجی نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد مردم انگلیس شدیدا با خروج اسکاتلند مخالفند و این مساله پایه‌های مقاومت دولت مرکزی را سست و شکننده کرده است.

معاون نخست وزیر انگلیس امروز در پاسخ به این سووال که آیا دولت شرایطی را تصور می‌کند که با برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند موافقت کند گفت: بعید است. از نظر من تمرکز روی اختلافات سیاسی در شرایطی که مردم انتظار دارند تا با کمک هم از بحران کرونا عبور کنیم،‌ در بهترین حالت بی‌مسئولانه و در بدترین حالت احمقانه است.  

استرجن پیشتر هشدار داده بود که در همه پرسی استقلال اسکاتلند، بحث بر سر زمان برگزاری آن است نه اصل برگزاری. او خطاب به جانسون گفته که مانع اراده مردم این منطقه برای جدایی از انگلیس نشود. رهبر حزب ملی اسکاتلند پس از انتخابات ماه گذشته تصریح کرد: تنها مردم اسکاتلند هستند که می‌توانند درباره آینده این منطقه تصمیم گیری کنند و هیچ سیاستمداری از وستمینستر (پارلمان انگلیس) حق ندارد سد راه آن‌ها شود. وی با بیان اینکه زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی توسط پارلمان اسکاتلند تعیین می‌شود افزود: بوریس جانسون یا سیاستمداران وستمینستر حق تصمیم‌گیری در این رابطه را هم ندارند.

در همین حال تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مخالفت انگلیسی‌ها هم با جدایی اسکاتلند آب رفته است. یافته‌های موسسه «ساوانتا کمرس» نشان می‌دهد که در مجموع ۳۲ درصد مخالف استقلال اسکاتلند هستند و از این میزان ۲۰ درصد قویا مخالفند. به عبارت دیگر ۶۸ درصد انگلیسی‌ها به تجزیه کشور و خروج اسکات‌ها از پادشاهی متحده و حفظ پوند به عنوان ارز محلی‌شان اعتراضی ندارند. جالب‌تر اینکه ۲۵ رای‌دهندگان حتی از استقلال اسکاتلند حمایت می‌کنند و ۳۰ درصد هم گفته اند که برای آن‌ها فرقی ندارد.

این نظر سنجی از یک هزار و ۸۹۴ بزرگسال انگلیسی صورت گرفت تا دیدگاه خود را در خصوص جدایی مرز اسکاتلند از انگلیس مطرح کنند. نتایج این نظر سنجی‌ حاکیست که استقلال اسکاتلند برای جوانان انگلیسی اهمیت چندانی ندارد و تنها نیمی از اقشار میان سال و بزرگسال هم مخالف این رویداد هستند.

نتایج افکارسنجی‌های صورت گرفته در داخل اسکاتلند هم حاکیست که دو سوم اسکات‌ها از دولت محلی این منطقه می‌خواهند تا تدارکات همه‌پرسی جدایی از انگلیس را مهیا کنند.

دولت انگلیس تا زمانی که بحران کرونا جریان دارد می‌تواند به این بهانه فشارها را کنترل می‌کند. اما با پیشرفت طرح واکسیناسیون عمومی، رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشت تدریجی روال عادی زندگی مردم، این مساله می‌تواند یه یک بحران جدی سیاسی تبدیل شود و هرگونه اشتباه راهبردی به تجزیه کشور منجر شود.


ت ت
کدخبر: 26273 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها