بحران فرماندهی کرونا در انگلیس

سکان وزارت بهداشت انگلیس دو روز پیش بر اثر افتضاح اخلاقی وزیر (مت هنکاک)، درحالی جا به جا شد که ساجد جاوید وزیر جدید، درمیانه بحران کرونا با بدنه‌ای خسته، بودجه‌ای محدود و اعتراضات عمومی به محدودیت‌های کرونایی باید تصمیم‌های دشواری را اتخاذ کند.

بحران فرماندهی کرونا در انگلیس

به گزارش منیبان، جاوید قرار است عصر امروز برنامه دولت در خصوص ادامه مقابله با کرونا را در مجلس عوام تشریح کند. او در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود بیان داشت: مایلم محدودیت ها برداشته شود و هرچه سریع‌تر زندگی به روال عادی بازگردد.

جاوید این مساله را اولویت اصلی خود در هدایت وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود که بازگشت به دوران قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی امری بعید است. او با این حال بر لزوم رعایت جوانب احتیاط در ادامه مسیر تاکید کرد.

انگلیس پس از گذراندن یک دوره پرتلاطم که آمار مبتلایان به کرونا روزانه به ۶۰ هزار نفر و تلفات به بیش از یک هزار نفر رسیده بود، اسفند گذشته وارد دوره‌ نسبتا آرامی شد و به تدریج محدودیت‌های کرونایی را که از دی‌ماه وضع کرده بود کاهش داد.

۱۸ اسفند مدارس بازگشایی و دو هفته بعد هم فرمان «درخانه بمانید» لغو شد. در گام بعد تمام فروشگاه‌های غیرخوراکی، سالن‌های آرایش، کتابخانه‌ها، پارک‌ها، باغ‌وحش‌ها و همچنین مراکز پذیرایی مانند رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه بازگشایی شد. اما منحنی آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس باردیگر روندی صعودی به خود گرفته و گونه دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و قدرت انتشار بیشتری دارد در این کشور شایع شده است.

گزارش‌ها حاکیست که هر یازده روز آمار بیماران کرونایی در انگلیس دوبرابر می‌شود و فقط در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۱۴ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دو هفته پیش از اجرای مرحله چهارم رفع محدودیت‌های کرونایی در ۲‌۱ ژوئن (۳۱ خرداد) عقب نشینی و اعلام کرد که این مرحله با چهار هفته تاخیر اجرا می‌شود تا افراد بیشتری در کشور واکسینه شوند.

 وی توضیح داد که ما می‌توانستیم به مسیر خود ادامه دهیم و مرحله چهارم را فارغ از احتمال مرگ هزاران نفر، ۲۱ ژوئن اجرا کنیم؛ یا اینکه به سازمان ملی خدمات درمانی چند هفته حیاتی فرصت بدهیم تا افراد بیشتری را واکسینه کند.

جانسون با بیان اینکه تعویق مرحله پایانی رفع محدودیت‌های کرونایی یک تصمیم منطقی است ابراز امیدواری کرد که تا ۱۹ جولای (۲۸ تیر) دو سوم بزرگسالان بالای ۵۰ سال، تمام افراد آسیب پذیر، نیروهای خدمات درمان و تمام افرادی بالای ۴۰ سال که اولین دوز واکسن خود را ماه گذشته دریافت کردند کاملا واکسینه و جان هزاران نفر حفظ خواهد شد.

حالا جاوید پس از جانسون دومین مقام ارشد انگلیس است که سکان هدایت وزارت بهداشت از چالش‌های کادر خسته درمان تا واکسیناسیون کرونا را در دوران پرتلاطم یک معضل جهانی عهده دار شده است. انجمن پزشکی بریتانیا می‌گوید که جاوید وحشتناک‌ترین میراث‌ یک وزیر بهداشت را برعهده گرفته که باید تصمیم‌های بزرگ و عموما چالش‌برانگیز بگیرد.

هفته‌های آینده برای او آزمون سختی خواهد بود که باید درباره آینده طرح واکسیناسیون کرونا و افزایش دستمزد کادر درمان به رغم کسری بودجه تصمیم‌گیری کند. اسفند گذشته دولت دستمزد کادر درمان را فقط یک درصد افزایش داد که اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت. اتحادیه صنفی امور بهداشتی و کالج سلطنتی پرستاران انگلیس تصمیم دولت را توهین آمیز خوانده و خواستار افزایش ۱۲.۵ درصدی شده است. مت هنکاک گفته بود که افزایش بیشتر از این در توان دولت نیست اما جاوید در قامت رئیس جدید، مسیر سختی را بدون افزایش حقوق کارکنان در پیش خواهد داشت.

از سویی شواهد نشان می‌دهد که واکسن کرونا شیوع ویروس کرونا در انگلیس را تاحدودی محدود کرده اما کاملا متوقف نکرده است. کارشناسان مسائل بهداشتی نسبت به افزایش افسارگسیخته آمار بیماران کرونایی بر اثر رفع محدودیت‌ها از ۱۹ جولای هشدار داده‌ و می‌گویند که در شرایط موجود جای هیچ‌گونه اغماض وجود ندارد. معذلک وزیر جدید باید ظرف‌ هفته‌های آینده در تصمیم‌گیری دولت برای بازگشت به روال عادی زندگی نقش کلیدی ایفا کند و هرگونه مشورت اشتباه و تصمیم غلط می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد.  

تاکنون بالغ بر ۴۴ میلیون نفر در انگلیس واکسینه شده‌اند که از این تعداد ۳۲ میلیون نفر هر دو واحد واکسن را دریافت کرده‌اند. هنکاک قصد داشت تا از فصل پائیز طرح واکسیناسیون دوز سوم را اجرا کند.  

او عصر شنبه به دلیل رسوایی اخلاقی در سایه محدودیت‌های کرونایی از مقام خود کناره گیری کرد. بوریس جانسون گفته بود که از استعفای او متاسف است اما امروز در گفت‌وگویی فاش کرد که به محض انتشار خبر رسوایی اخلاقی هنکاک، با انتصاب جاوید، بلافاصله وی را برکنار کرده بود.

ت ت
کدخبر: 26933 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها