روسیه با تهدیدات امنیتی از افغانستان مقابله می‌کند؟+جزییات

ژنرال ولادیمیر شامانف رئیس کمیسیون دفاعی دومای روسیه گفت: در صورتی که تاجیکستان از سوی افغانستان تهدید امنیتی شود، روسیه به دوشنبه کمک خواهد کرد.

روسیه با تهدیدات امنیتی از افغانستان مقابله می‌کند؟+جزییات

به گزارش منیبان؛ شامانوف روز پنجشنبه پیش از آغاز نشست شورای پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: روسیه در چارچوب تعهدات خود در سازمان امنیت جمعی در صورتی که تاجیکستان از افغانستان تهدید تروریستی شود، کمک های لازم را در اختیار این کشور قرار می دهد.  

 وی افزود: در صورتی که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تاجیکستان از طرف این کشور تهدید امنیتی شود، بطور همه جانبه به این کشور کمک می کنیم.

شامانوف با بیان اینکه دیروز و امروز با شرکای خود در مورد تهدیدهای امنیتی از افغانستان گفت و گو کردیم، اظهار داشت: رهبری تاجیکستان در این مورد ابراز نگرانی شدید نکرده است.  

 این مقام روس خاطرنشان کرد که مساله تهدید امنیتی از افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

روسیه به تامین امنیت تاجیکستان که مرز طولانی با افغانستان دارد به دوشنبه کمک می کند و پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان در این زمینه مشارکت دارد. 

مقامهای روس در هفته های اخیر با آغاز خروج نیروهای امریکا از افغانستان، نسبت به تشدید فعالیت های تروریست ها در این کشور و خطر آن برای کشورهای آسیای مرکزی هشدار داده اند.  

 بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای آمریکایی از ماه می خروج از افغانستان را آغاز کرده اند و قرار است تا روز ۱۱ ماه سپتامبر به استثنای ۶۵۰ نفر همه نظامیان آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند.  

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان به تازگی اعلام کرد که در تاجیکستان و ازبکستان هیچ پایگاه نظامی مستقر نخواهد شد.

ضمیر کابولوف در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا اظهار داشت: اولا در تماس ها با شرکای تاجیکستانی و ازبکستانی به این نتیجه رسیده ایم که آمریکا هیچ درخواستی از این کشورها برای استقرار پایگاه نظامی نکرده است.

وی افزود: ثانیا اعلام کرده اند که چنین اقدامی ناممکن است.  به همین خاطر نیازی به مقابله و مخالفت با چنین اقدامی را نمی بینیم.

 سازمان پیمان  امنیت جمعی، شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد.


ت ت
کدخبر: 27308 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها