استقبال افغان‌ها از نشست صلح تهران

دولت و مردم افغانستان از نشست نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در تهران استقبال کرده و آن را تلاش موثری در راستای اجماع منطقه‌ای برای رسیدن به صلح در این کشور دانستند.

استقبال افغان‌ها از نشست صلح تهران

به گزارش منیبان، وزارت امورخارجه افغانستان پس از پایان نشست تهران و انتشار اعلامیه‌ای ۶ ماده‌ای اعلام کرد، دولت افغانستان از هر اقدام و تلاش حقیقی‌ای که منجر به پایان جنگ، تأمین صلح پایدار و حفظ دست‌آوردهای ۲۰ سال اخیر شود، قدردانی و حمایت می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان افزود، ما از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت روند صلح افغانستان قدردانی کرده و امیدواریم این اقدام‌ها موجب پایان بخشیدن به خشونت‌ها و آغاز مذاکرات جدی با هدف تأمین صلح پایدار و سراسری در این کشور شود.

«سیف الدین سیحون» استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در این باره گفت، ایران به دلیل ناامنی‌های ایجاد شده و با در نظر گرفتن مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، برای حل مشکلات افغانستان فعال‌تر شده است.

به گفته سیحون اگر دستگاه سیاست خارجی  دولت افغانستان بتواند فعال‌تر کار کند، ایران نقشی اساسی در تامین امنیت و آوردن صلح خواهد داشت.

«محمد علی علی‌زاده» نماینده مردم استان غزنی هم تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابطی که با طرف‌های منازعه دارد می‌تواند برای پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان نقش کلیدی داشته باشد.

به باور علی‌زاده بهتر است که دولت افغانستان بیشتر بر همسایه‌ها تکیه کرده و برای برقراری صلح در کشور، اجماع منطقه‌ای ایجاد کند تا به این جنگ طولانی نقطه پایان گذاشته شود.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نشست تهران را تحرک تازه برای صلح می‌داند و انتظار دارد که این نشست طالبان را برای بازگشت دوباره به میز مذاکره تشویق کند.

«اسدالله سعادتی» معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به رسانه های داخلی این کشور گفت، این کار یک تحرک است و باید منتظر بمانیم ببینیم چه نتیجه بدست می‌آید.

«فیض محمد زلاند» استاد دانشگاه کابل هم اظهار کرد، نشست تهران بخشی از تلاش‌ها برای اجماع منطقه‌ای به منظور آغاز مذاکرات میان سیاستمداران افغان و طالبان در آینده در دوحه قطر است.

واشنگتن نیز به اهمیت نقش تهران در این باره اذعان کرده به طوری که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با استقبال ضمنی از اقدام ایران در میزبانی از نشست بین الافغانی گفته است که همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده ایفا کنند. آنچه ایران با میزبانی چنین نشستی می‌خواهد انجام دهد، می‌تواند واقعا سازنده باشد.

نشست هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان در باره صلح، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با میزبانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.


ت ت
کدخبر: 28300 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها