هشدار مقام افغان:

تبعات جنگ افغانستان دامن منطقه را خواهد گرفت

وزیر امور خارجه افغانستان در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی فارن پالیسی ضمن هشدار در مورد سرایت تعبات ناشی از جنگ داخلی این کشور به سایر نقاط منطقه از گروه طالبان خواست تا به تعهدات دوحه پایبند باشد.

تبعات جنگ افغانستان دامن منطقه را خواهد گرفت

به گزارش منیبان؛ محمد حنیف اتمر در این مصاحبه، نسبت به سرایت منطقه‌ای جنگ داخلی این کشور هشدار داد و گفت: شبکه‌های تروریستی فراملیتی و گروه‌های تبهکار سازمان یافته فراملیتی با همزیستی و همکاری یکدیگر منافع منطقه و جامعه جهانی را تهدید خواهند کرد.

وی همچنین طالبان را به نقض تعهدات دوحه متهم ساخت و افزود که این گروه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، عملیاتی را آغاز کرده که تاکنون به مرگ ۳ هزار و ۵۰۰ تن و آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی انجامیده است.

اتمر از طالبان خواست تا طبق تعهداتش در توافق دوحه به کشتن مردم افغانستان پایان داده، با آتش‌بس موافقت کرده و خشونت‌ها را متوقف کند.

 

فارن پالیسی: برداشت شما از اوضاع امنیتی جاری در افغانستان چیست؟

اتمر: از زمان اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان یک کارزار تروریستی گسترده را در سراسر کشور به راه انداخته است. بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند که ۳۰ درصد آنها غیرنظامی بوده ولی اغلب آنهاه نیروهای نظامی اند. بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی نیز به خاطر افزایش اخیر خشونت ها به دست طالبان آواره شده اند. این در زمانی رخ می دهد که دولت باید به خاطر همه گیری (کرونا) اقلام اولیه بهداشتی را در اختیار مردم قرار دهد. علاوه بر آن، با خشکسالی ای روبرو هستیم که زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

 

فارن پالیسی: با وجود گفت و گوهای متوقف مانده صلح، آیا دولت افغان آماده مشارکت دادن طالبان می شود؟

اتمر: بله. در برنامه صلحی که رئیس جمهوری افغانستان عرضه کرده ، ما یک دولت فراگیر، تقسیم قدرت، دوره گذار و انتخابات را در نظر داریم.

 

فارن پالیسی: خط قرمز شما انتخابات است؟

اتمر: انتخابات محض خاطر انتخابات نیست. انتخابات فرآیندی کلیدی برای تعیین آینده افغانستان یعنی وضعیت نهایی روند صلح است که باید برای مردم افغان و همچنین جامعه جهانی قابل قبول باشد.

مردم افغان و جامعه جهانی بر سر وضعیتی نهایی توافق کرده اند که بر اساس آن افغانستان متحد، مستقل و مقتدر پناهگاه هیچ شکل تروریسم، مواد مخدر یا جرائم سازمان یافته و رقابت و برتری جویی نیست. حکومت افغانستان باید کاملاً به تعهدات ملی و بین المللی خود در مورد حقوق بشر، مشارکت زنان و حقوق تک تک شهروندان این کشور پایبند باشد. مردم افغان به این وضعیت نهایی رای داده اند که با ارزشهای جهانی ما مطابق بوده و مورد قبول جامعه منطقه ای و بین المللی است. برای دستیابی به این وضعیت، انتخابات ضرورت دارد.

 

فارن پالیسی: طالبان مواد مخدر و معادن غیرقانونی به ارزش میلیاردها دلار را در افغانستان کنترل می کند. با این وجود دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به آنان مشروعیت سیاسی داد. آیا طالبان زیر فشار است تا از فعالیت های تبهکارانه خود دست بکشد؟

اتمر: درآمد حاصل از مواد مخدر منبع اصلی درآمدزایی برای شورشیان در افغانستان است. گاهی اوقات گیج می شوید که آیا این جنگ به خاطر افغانستان است یا مواد مخدر و عواید جنگ. البته کسانی هستند که افغانستان را نه برای افغان ها بلکه برای مواد مخدر و تروریسم بین المللی می خواهند. 

این وضعیت شرایط مساعدی برای جرائم سازمان یافته و شورش و فعالیت های خرابکارانه عناصر ذی نفع ایجاد می کند. هیچ کشوری بیش از افغانستان از مواد مخدر آسیب ندیده و زیان نکرده است.

 

فارن پالیسی: طالبان باید چه چیزی ارائه کند؟

اتمر: نخست آنکه کشتار مردم افغان را متوقف کنند. طبق تعهداتشان در توافق دوحه با آتش بس و توقف خشونت ها موافقت کنند. دوم اینکه شهروند مسئولیت پذیر باشند. اگر یک چشم اندازی سیاسی برای این کشور دارید باید با ارزشهای دین ما و ارزش های جهانی سازگار باشد. آن ارزش ها آنان را به رفتاری متمدنانه، مسالمت آمیز و از لحاظ سیاسی قابل قبول هدایت می کند.


ت ت
کدخبر: 28442 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها