مرکل در راه کاخ سفید!/هدف از این سفر چیست؟

کاخ سفید در حالی به زودی میزبان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است که روابط دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل اختلافات بر سر پروژه نورد استریم ۲، استقرار نیروهای آمریکایی در آلمان و به تازگی حقوق مالکیت معنوی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

مرکل در راه کاخ سفید!/هدف از این سفر چیست؟

به گزارش منیبان؛ در سال های ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا در کاخ سفید روابط واشنگتن و برلین به پایین ترین سطح خود رسید. سیاست «اول آمریکا» ی ترامپ در مقابل آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، به اختلافات بین دو کشور دامن زد و حتی آلمان را با کشورهای مخالف آمریکا همچون چین و روسیه در یک ردیف قرار داد و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

همین امر باعث شد آلمانی ها از پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ استقبال بهتری کنند به طوری که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد روابط آسیب دیده دو کشور بهبود یابد و همکاری دو طرف در زمینه روابط دو سوی آتلانتیک ازسر گرفته شود.

خط لوله نورد استریم ۲ که انتقال گاز روسیه از دریای بالتیک به آلمان را هدف قرار می دهد با مخالفت هر دو حزب اصلی در آمریکا مواجه است. در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها از تحریم‌ها برای جلوگیری از اجرای این پروژه حمایت کرده‌اند. حتی بایدن در زمان که معاون رئیس جمهوری آمریکا بود این خط لوله را یک معامله کاملاً بد برای اروپا توصیف کرده بود.

هزینه‌های دفاعی دیگر موضوع اختلافی دو کشور است. آمریکا  مدت‌هاست که آلمان را تحت فشار قرار می‌دهد تا ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی ناتو هزینه کند. این مورد قبل از ترامپ در دوران اوباما نیز مطرح بود و قطعاً اکنون تغییر نخواهد کرد. دولت آلمان وعده داده تا سال ۲۰۲۴میلادی تنها ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهد.

خروج سربازان آمریکایی در آلمان نیز به تعبیر برخی سیلی به صورت یک متحد قدیمی است. در جریان مبارزات انتخاباتی، تیم بایدن قول داد که عقب نشینی یک سوم سربازان مستقر در آلمان را در دستورکار قرار دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه روز جمعه کاخ سفید گزارش داده است: بایدن پنجشنبه این هفته میزبان مرکل خواهد بود. دو طرف قصد دارند در این دیدار بر روابط «عمیق و پایدار» بین دو عضو ناتو تاکید کرده و در زمینه رفع برخی از اختلافات تلاش کنند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت رهبران دو کشور حملات باج افزاری به برخی از شرکت های آمریکا و جهانرا و موضوع پروژه نورد استریم ۲ را که واشنگتن با آن مخالف است، بررسی خواهند کرد.

ساکی گفت: این یک «دیدار رسمی کاری» خواهد بود که تقویت مشارکت دو کشور و شناسایی راه هایی برای همکاری بیشتر را هدف قرار خواهد داد.

این اولین دیدار مرکل از واشنگتن از زمان روی کار آمدن بایدن است. مرکل اکنون چهارمین دوره صدراعظمی خود را طی می کند و گفته است بعد از انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) از این پست کناره گیری خواهد کرد.

ساکی گفت بایدن همچنان معتقد است که پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ «توافقی بد» است. وی در عین حال از بیان این موضوع خودداری کرد که آیا ممکن است توافقی در زمینه تعویق از سرگیری تعرفه های موقت آمریکا علیه شرکت آلمانی حامی پروژه نورد استریم و مدیر اجرایی آن صورت گیرد یا خیر.  

وزارت خارجه آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) به این نتیجه رسید که این شرکت آلمانی و مدیر عامل آن به عنوان متحد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در فعالیت هایی دخیل هستند که می توان آن را تحریم کرد. اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به بهانه امنیت ملی آمریکا فورا از این تحریم ها چشم پوشید.

بایدن گفته است به دنبال تقویت روابط با آلمان است و به این متحد خود برای دستیابی به توافقات گسترده تری از جمله در زمینه تغییرات آب و هوایی، بهبود وضعیت اقتصادی و روابط با ایران و چین نیاز دارد.

مقامات آلمانی گفته اند امیدوار به حل اختلافات تا ماه آگوست (مرداد) هستند و نشست بایدن- مرکل می تواند به دستیابی به توافق بین دو طرف شتاب دهد.

برلین و واشنگتن همچنین درباره تعلیق موقت  حقوق مالکیت معنوی واکسن های کرونا که در سازمان جهانی تجارت بررسی می شود و هدف از آن کمک به پایان دادن همه گیری کرونا است، اختلاف نظر دارند. واشنگتن از این تعلیق حمایت می کند و آلمان مخالف آن است.

ساکی در پاسخ به این پرسش که آیا بایدن مرکل را نسبت به حمایت از تعلیق حقوق مالکیت معنوی ترغیب خواهد کرد گفت رئیس جمهور «مخالف قوی» چنین اقدامی است اما این تنها یکی از چند ابزاری است که می توان برای بهبودوضعیت واکسیناسیون در سراسر جهان از آن استفاده کرد.

عفو بین الملل، نهاد مدافع حقوق بشر موسوم به «پابلیک سیتیزنز» و انجمن مهمانداران آمریکا و دیگر گروها در نامه ای خطاب به بایدن در روز جمعه از او خواستند مرکل را پذیرش حمایت از تعلیق حقوق مالکیت معنوی واکسن های کرونا تحت فشار قرار دهد.

ساکی همچنین گفت رهبران دو کشور درباره حملات باج افزاری مذاکره خواهند کرد. پیشتر بایدن، پوتین را برای اقدام علیه عملیات جنایت سایبری در خارج از روسیه تحت فشار قرار داده بود.

ت ت
کدخبر: 28449 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها