داعش در راه لبنان؟/آیا سناریوی تروریستی تکرار خواهد شد؟

اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنان و افزایش هرج و مرج های اجتماعی و به دنبال آن ناکارآمدی دولت در اجرای راه حل های پیشنهادی، احتمال وقوع انفجار اجتماعی و به زعم کارشناسان نفوذ گروههای تروریستی از جمله داعش در این کشور را محتمل کرده است.

داعش در راه لبنان؟/آیا سناریوی تروریستی تکرار خواهد شد؟

به گزارش منیبان؛ به نقل از پایگاه خبری "لبنان فایلز" این بحران که با افزایش قیمت مواد غذایی آغاز شد و در ادامه به افزایش قیمت سوخت و به تبع آن گرانی دارو منجر شد. از سوی دیگر سقوط ارزش لیر در برابر دلار روزهای دشواری را پیش روی این کشور قرار داده است.

به گفته این منابع همه این داده ها حاکی از احتمال قریب الوقوع یک انفجار اجتماعی است، اما این وضع در طرابلس پایتخت دوم لبنان خطرناک تر است. شواهد در طرابلس نشان می دهد که این شهر برای اقدامی فراتر از جنبش های مردمی در مقابل وضعیت اسفناک کنونی آماده می شود. یک سناریوی خطرناک امنیتی که ممکن است به زودی راه اندازی شود و پیامدهای بسیار ناگواری را به همراه داشته باشد.

منابع آگاه در طرابلس از فعال شدن شبکه سلولهای تروریستی در شهر طرابلس به ویژه در «التبانه» خبر دادند، به گزارش این منابع یکی از چهره های برجسته تروریستی با ملیت لبنانی که نام او فاش نشده است برای هدایت هسته های تروریستی در رویارویی با ارتش لبنان از سوریه به طرابلس آمده است.

این منابع محلی افزودند که طرابلس تنها شهر لبنان است که شامل همه گروههای حزبی و فرقه ای است  که اجرای اقدامات امنیتی در آن کار دشواری است. منطقه ای که مقاماتش در صورت لزوم آن را رها می کنند و یا در تلاشند تا آن را به عرصه ای برای تبادل پیام یا هموارسازی مقدمات کاری تبدیل کنند، همانطور که اخیراً هنگام ظهور عناصر مسلح در این شهر اتفاق افتاد.

چندی پیش چند جوان مسلح در محله های التبانه و الحاره البرانیه طرابلس در اعتراض به نبود سوخت، قطعی برق و گرانی با شلیک تیر هوایی از صاحبان فروشگاه‌ها و صرافی‌ها خواستند تا درب مغازه‌هایشان را ببندند.

منابع خبری این سناریو را با اتفاقاتی که با حضور داعش در کشورهای عربی همراه است پیوند می زنند، بنابراین به نظر می رسد که وقوع هر اتفاقی ممکن است.

 منابع محلی در طرابلس از این واهمه دارند که این شهر به میدان جنگی برای مقابله با دولت آینده تبدیل شود درست همانطور که در سال ۲۰۰۰ در نبردهای الدنیه و ۲۰۰۷ در نبرد النهر البارد یا در مورد موضوعات مهمی در لبنان اتفاق افتاد. آنها بزرگترین ترس را عدم توانایی لبنان برای تغییر آنچه در طرابلس اتفاق خواهد افتاد، می دانند.


ت ت
کدخبر: 28946 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها