تنش‌ها بالا گرفت!/سیاست مسکو چه خواهد بود؟

در حالی که دامنه اختلافات میان روسیه و اوکراین در ماههای اخیر بیشتر و کی‌یف در سیاست فاصله گرفتن از مسکو و همگرایی با غرب اقدامات خود را تشدید کرده است، ولادیمیر پوتین با پیشه کردن سیاست شکیبایی، بارها خواستار رفع تنش با اوکراین شده است که تاریخ و فرهنگ دو کشور را یکی می داند.

تنش‌ها بالا گرفت!/سیاست مسکو چه خواهد بود؟

به گزارش منیبان، پوتین رئیس جمهوری روسیه اخیرا در مقاله ای که به گفته او چهار ماه برای تهیه آن وقت گذاشته با گشت و گذار گسترده در تاریخ، سعی کرد تز خود را به خوانندگان منتقل کند: روس ها و اوکراینی ها یک قوم هستند و برای همین به طور ضمنی گلایه کرده بود که گرویدن کی یف به سمت غرب رویگردانی از اصالت و تاریخ فرهنگ دیرینه اش است.

بیزاری روزافزون اوکراین از روسیه

پس از تحولات سال ۲۰۱۴میلادی(۱۳۹۳) که دولتی غرب گرا در اوکراین به روی کار آمد و  روس ها از آن به عنوان کودتا یاد کردند مناقشه میان دو کشور به شدت بالا گرفت و مجددا در ماههای اخیر شعله ور شده است.

شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ پس از اعلام استقلال یکجانبه از اوکراین با امضای توافقنامه ای به روسیه ملحق شد. بعد از استقلال کریمه، بیشتر جمعیت منطقه دونیاس نیز خواهان جدایی از اوکراین شدند اما با مخالفت دولت اوکراین روبرو شد و از آن موقع تاکنون درگیری بین جدایی طلبان و حکومت کی یف ادامه دارد.

تنش ها در دونباس بین جدایی طلبان و دولت اوکراین از ابتدای فروردین امسال اوج گرفت.  با اوج گرفتن اختلاف های بین مسکو و کی‌یف بر سر دونباس در مرز بین دو کشور و حمایت غرب از اوکراین، وضعیت دریای سیاه طی چند ماه اخیر به سرعت به سمت تبدیل شدن به رویارویی بین روسیه و غرب گراییده بود.

منطقه دونباس با اکثریت ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع و از سال ۲۰۱۴ با تغییر حکومت در کی یف و روی کار آمدن دولت غرب گرا اعلام خودمختاری کرده و در جریان جنگ های بین شبه نظامیان مناطق دونتسک و لوگانسک و گلوله باران این مناطق تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر ازجمله شمار زیادی از ساکنان غیرنظامی کشته شده اند.  

زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در هیچ مجمع بین المللی یا نشستی چندجانبه نیست که از روس ها گلایه نکند و از کشورهای دیگر مخصوصا اروپایی ها نخواهد به کمک این کشور برای مقابله با روسیه به عنوان جبهه نخست مقابله با روس ها بیایند.

مقامات اوکراینی در ماههای  اخیر بر شدت حملات خود بر روس ها افزوده اند و بسیاری از ملی گرایان اوکراین در مناسبت های مختلف، به مراکز فرهنگی و سازمان های دولتی روسیه در اوکراین حمله می کنند و پرچم روسیه را به آتش می کشند.

تنش در روابط روسیه و اوکراین تا جایی پیش رفته است که اوکراینی ها که بیشتر جمعیتشان را ارتدوکس ها و هم کیشان روس ها تشکیل می دهند، کریسمس را به سبک غربی ها (کاتولیک ها یا پروتستان ها) برگزار می کنند. در واقع مقامات اوکراین تلاش می کنند هر گونه اشتراکات فرهنگی یا مذهبی با روس ها را در کشورشان نابود کنند.

الکسی رازنیکوف، نخست وزیر اوکراین نیز هفته گذشته گفت: از آنجایی که کی‌یف، کریمه را به خاک خود بازخواهد گرداند، این کشور قصد دارد ۵۰۰ هزار روس را که از سال ۲۰۱۴ ساکن این شبه جزیره شده‌اند، از آنجا دیپورت کند.

وی افزود: در اوکراین دیدگاه‌های مختلفی در مورد روس‌های ساکن کریمه وجود دارد. رازنیکوف تاکید کرد وی طرفدار دیدگاه حقوقی به این مسئله و «دیپورت» برخی روس‌های ساکن این منطقه است. در ادامه دشمنی‌های  مقامات کی‌یف با مسکو، الکسی دانیلوف، عضو شورای امنیت ملی اوکراین در اظهاراتی از فروپاشی روسیه سخن می راند.  

وی در یک برنامه تلوزیونی در این خصوص گفت: «روسیه نمی‌تواند شرایطی را که اکنون در آن قرار دارد تحمل کند. این کشور فرو خواهد پاشید».

دانیلوف افزود که روسیه کشور چندقومیتی است و همه اقوام آن باید جدا از یکدیگر زندگی کنند.

کشور اوکراین همچنین در یک سال گذشته سیاست تقویت نیروی نظامی خود با تسلیحات آمریکایی و ناتو را در دستورکار قرار داده است به شکلی که تحویل تسلیحات آمریکایی به اوکراین که از دو سال پیش در راستای تلاش های واشنگتن برای تجهیز ارتش اوکراین انجام می گیرد، همچنان ادامه دارد.

این تسلیحات به صورت سری به اوکراین تحویل داده می شود و برهمین اساس هر ساله دهها میلیون دلار سلاح از کشورهای اروپا و آمریکا به اوکراین انتقال می یابد.

درخواست عضویت در ناتو

مقامات اوکراین به شدت سیاست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دنبال می کنند و روسیه را کشوری متخاصم می خوانند که در وضعیت بحرانی بوجود آمده در منطقه دونباس در شرق این کشور نقش ایفا می کند.

تنش‌ها چند ماه اخیر در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از ماه گذشته بار دیگر اوج گرفته است و کی یف مسکو را مقصر این  اختلافات می داند که از جدایی طلبان حمایت می کند.

زلنسکی اخیرا طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو «ینس استولتنبرگ» گفت که تنها با ورود اوکراین به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) می‌توان به درگیری در دونباس پایان داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین درباره پیوستن این کشور به ناتو واکنش نشان داد و بیان کرد: پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

سیاست شکیبایی روس ها در مقابل اوکراین

روسیه اما از سال ۲۰۱۴ تاکنون در مقابل اوکراین سیاست خویشتن داری پیشه کرده است و مقامات این کشور معتقدند که مقامات فعلی اوکراین نماینده تمام جامعه این کشور نیستند و بر اثر کودتا و با حمایت غرب به قدرت رسیده اند و وضعیت روسیه و اوکراین سرانجام بهبود خواهد یافت.

در خصوص کریمه نیز روسیه بارها اعلام کرده اند که با هیچ کشوری در این خصوص مذاکره نخواهند کرد و با تحریم های سنگین آمریکا و غرب به دلیل الحاق کریمه مقابله خواهند کرد.

روسیه در عرصه بین المللی نیز سیاست بی توجهی به اظهارات ضد روسی مقامات اوکراینی را پیشه کرده است و در مقابل اقدامات اوکراین تلاش می کند از اوکراین به مجامع بین المللی و حقوق بشری شکایت کند و رفتارهای اوکراین را خجالت آور و در راستای تنش آفرینی قلمداد می کند.

به گفته پوتین رئیس جمهوری روسیه، دولت اوکراین هربار با نشان دادن بی توجهی خود به توافق ها و بی تمایلی برای انجام گفت وگو با مردم این کشور، امیدوار به اجرای سناریوهایی با استفاده از زور است.

وی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که مجموعه تدابیر پیش بینی شده در توافقنامه مینسک، پایه و اساس واقعی برای حل و فصل سیاسی این وضعیت بحرانی است.

روس ها معتقدند که کلید تامین امنیت و ثبات در غرب این کشور و در همسایگی با کشورهای اروپایی در گسترش همکاری ها و اعتمادسازی نهفته است.

زلنسکی نظریه پوتین در باره روابط تاریخی روسیه و اوکراین را رد کرد

ولدیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته گفته های ولادیمیر پوتین همتای روسش که دو کشور را  را یک ملت دانسته بود رد کرد و گفت که با این نظریه موافق نیست.

به گزارش ایرنا ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نشستی در کی بف در واکنش به مقاله ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش  که در آن استدلال کرده بود، «اوکراین و روسیه ها یک ملت هستند»، اظهار داشت که با  این گفته موافق نیست و در عین حال وی  مقاله پوتین را عمیق و مفصل خواند که در فرصت مناسب جواب خواهد داد.

ولادیمیر پوتین مقاله ای را «در مورد وحدت تاریخی روس ها و اوکراینی ها»  منتشر کرد. در آن رئیس فدراسیون روسیه، با گشت و گذار گسترده در تاریخ، سعی کرد تز خود را به خوانندگان منتقل کند: روس ها و اوکراینی ها یک قوم هستند.

پوتین گفته است که برای تهیه این مقاله خود در باره اوکراین چهار ماه وقت گذاشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مقاله‌ خود کشورهای غربی و در راس آن آمریکا را متهم کرد که برای تبدیل اوکراین به پایگاه ضدروسیه تلاش می‌کنند و برنامه بزرگی برای این منظور تدارک دیده شده و اجرا می‌شود.

پوتین خاطر نشان کرد: اوکراین معاصر در واقع زاییده اتحاد جماهیر شوروی است اما در زمان کنونی که ملت اوکراین خود را ملت مستقل می‌داند باید با احترام به این دیدگاه نگریست.

در همین حال، مقامات اوکراین مخالفت قاطع خود را با این نظریه پوتین ابراز داشته اند.

ولادیمیر زلنسکی در پاسخ به انتقاد از قانون «مردم بومی»  که در اول ژوئیه ( ۱۱ خرداد) توسط پارلمان اوکراین تصویب شد، تأکید کرد که این یک امر داخلی کشور است.

وی گفت: «طرف روسی این را دوست ندارد؟ خوب، آنها چیزهای زیادی را دوست ندارند، این قانون اساسی اوکراین است نه روسیه».

رئیس جمهوری اوکراین اخیرا لایحه‌ای در خصوص اقوام اصیل روسیه به پارلمان این کشور ارائه کرد که در آن روس‌های ساکن این کشور جایی ندارند.

"رئیس جمهوری روسیه در مقاله خود این سند را یک «رسوایی» خواند. پیش از این، ولادیمیر پوتین حتی تخصیص «مردم بومی»  را در یک طبقه جداگانه با «نظریه و عملکرد آلمان نازی»  مقایسه کرده بود  این مصوبه در وزارت خارجه روسیه نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت.  

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تصویب قانونی که در آن روس‌های ساکن اوکراین جزو اقوام اصیل این کشور محسوب نمی‌شوند، اظهار داشت: «تصویب چنین قوانینی مواضع ملی گرایانه و نئونازیستی اوکراین را تحکیم می‌کند»  پیش‌تر دومای روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای تصویب این قانون در اوکراین را محکوم کرده بود.


ت ت
کدخبر: 29600 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها