پیشنهاد چهار ماده‌ای برای حل این برجان از سوی چین ارائه شد

«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در دیدار با «فیصل مقداد»، همتای سوری خود در دمشق گفت که چین پیشنهادی چهار ماده ای برای حل مساله سوریه ارائه داده است.

پیشنهاد چهار ماده‌ای برای حل این برجان از سوی چین ارائه شد

به گزارش منیبان؛ به نقل از منابع رسانه ای منطقه، وزیر امور خارجه چین در این دیدار تاکید کرد که کلید حل جامع مساله سوریه اجرای اصل اجرای اصل «رهبری و حاکمیت ملی سوریه» است که شورای امنیت سازمان ملل متحد هم به آن اعتقاد دارد.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که همه طرف‌های مسئول باید گام‌های ملموس و مشخص برای پیشبرد موثر روند آشتی فراگیر در مساله سوریه بردارند.

وی گفت: چین برای حل این مساله چهار پیشنهاد شامل این موارد دارد؛ نخست اینکه باید به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی سوریه احترام گذاشته شود.

وانگ یی افزود که چین خواستار احترام به انتخاب مردم سوریه، کنار گذاشتن توهم تغییر رژیم است ضمن اینکه اجازه داده شود که ملت سوریه به طور مستقل آینده و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

وی بیان کرد که چین قاطعانه از سوریه در مسیر حرکت مستقل و آزاد خود به سمت پیشرفت و حفاظت از وحدت و عزت ملی حمایت می کند.

وزیر امور خارجه چین گفت که پیشنهاد دوم این است که رفاه ملت سوریه باید در درجه نخست قرار گیرد و روند بازسازی کشور شتاب گیرد.

وانگ یی ادامه داد: چین معتقد است که اصلی ترین راهکار حل بحران انسانی در سوریه رفع فوری تحریم های یک جانبه و محاصره اقتصادی این کشور است.

وی تاکید کرد که کمک های بین المللی باید بر اساس اصل احترام به حاکمیت ملی به سوریه ارائه شود و با مشورت دولت، کمک های بشردوستانه افزایش یابد و با شفافیت در ارائه کمک ها از حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه محافظت شود.

وزیر خارجه چین گفت که سومین پیشنهاد این است که باید از موضع قاطعانه در مبارزه با تروریسم حمایت شود. چین بر لزوم مبارزه با سازمان های تروریستی در فهرست شورای امنیت تأکید و استانداردهای دوگانه را در این باره رد می کند.

وی افزود که در مبارزه با تروریسم باید به نقش اصلی دولت سوریه در خاک این کشور احترام گذاشته شود و همه طرح هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم باعث ایجاد اختلاف های قومی می شوند، باید رد شوند و فداکاری ها و کمک های سوریه در مبارزه با تروریسم به رسمیت شناخته شود.

وانگ یی بیان کرد که چین از موضع ضد تروریسم سوریه حمایت می کند و به طور مشترک با دولت سوریه همکاری جهانی ضد تروریسم را ارتقا خواهد داد.

 وی در توضیح پیشنهاد چهارم گفت که باید از یک راه حل سیاسی جامع و سازگار برای مساله سوریه حمایت شود. چین خواستار پیشبرد و حل و فصل سیاسی مساله سوریه تحت هدایت سوری ها، کاهش اختلافات میان همه جناح های سوریه از طریق گفت و گو، مشورت و ایجاد بنیاد مستحکم سیاسی با هدف برقراری ثبات و پیشرفت در سوریه است.

وزیر امور خارجه چین افزود که جامعه بین الملل همچنین باید در این زمینه به سوریه کمک سازنده کند و از سازمان ملل در ایفای نقش خود به عنوان کانال اصلی میانجیگری حمایت شود.

فیصل  مقداد نیز در این نشست گفت که سوریه با پیشنهاد چین موافق بوده و مایل است در این زمینه هماهنگی های بیشتری با پکن انجام دهد.

وزیر امور خارجه سوریه افزود که چین به عنوان یکی از اعضای مهم جامعه بین المللی همواره در جبهه عدالت قرار داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که پکن نقش بیشتری در حل مساله سوریه و دیگر مسائل بین الملل ایفا کند.

وی همچنین همکاری سوریه و چین از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​توسعه اقتصادی و هماهنگی در همه مجامع سیاسی بین المللی را بررسی و بر مخالفت دو کشور با اقدامات اجباری یکجانبه تاکید و از دولت و ملت چین برای حمایت از سوریه در زمینه های مختلف، قدردانی کرد.

مقداد با اشاره به شصت و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور، تاکید کرد که این روابط عمیق تر و برجسته تر می شود.

در پایان این نشست، توافق نامه همکاری اقتصادی و فنی میان دولت سوریه و جمهوری خلق چین با حضور دو وزیر امضا شد.


ت ت
کدخبر: 29660 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها