تحرکات نظامی در میانمار همزمان با ادامه اعتراض‌ها به کودتا

با گذشته دو هفته از کودتای نظامی در میانمار ،اعتراض‌ها در در داخل و خارج از میانمار به این اقدام ارتش ادامه دارد و همزمان گزارشهایی از تحرکات نظامی در این کشور منتشر شده است.

تحرکات نظامی در میانمار همزمان با ادامه اعتراض‌ها به کودتا

به گزارش منیبان؛ به نقل از رویترز ، صدها هزار تظاهرکننده برای درخواست آزادی آنگ سان سوچی روز یکشنبه نیز برای نهمین روز متوالی در شهرهای مختلف میانمار جمع شدند. تظاهرات روز یکشنبه درحالی برگزار شد که ارتش قوانین مدافع آزادی ها را لغو و به نیروهای امنیتی اجازه داد تا بدون دستور قضایی، اقدام به بازداشت مظنونان و جستجو اماکن شخصی کنند.

دانشجویان در مرکز یانگون، بزرگترین شهر میانمار،در تظاهراتی خواستار آزادی سوچی شدند که از زمان برکناری دولت منتخب در روز اول فوریه تاکنون در بازداشت بسر می‌ برد.

در تظاهرات روز یکشنبه که بزرگترین اقدام اعتراضی در مدت یک دهه گذشته بود،کاروانی از اتوبوسها در پایتخت با حرکت در سطح شهر به نشانه اعتراض بوق زدند.در شهرهای دیگر میانمار هم معترضان با حمل تصاویر سوچی ،خواستار آزادی وی شدند.قرار بود بازداشت موقت سوچی امروز به پایان برسد  اما گفته می شود قرار بازداشت وی تا روز چهارشنبه تمدید شده است .

براساس گزارش گروههای ناظر، از زمان کودتا تاکنون بیش از ۳۸۴ نفر از تظاهر کنندگان بازداشت شده اند.

همچنین در پی عفو و آزادی هزاران زندانی توسط هیات حاکمه نظامی در میانمار ، گروهی از مردم در یانگون و برخی دیگر از شهرها از هراس بازداشتهای گسترده و جرایم ،گروههایی را برای حفاظت از مردم تشکیل داده اند.

برخی رسانه ها مدعی شده اند که از زمان اعلام نظامیان مبنی بر آزادی ۲۳ هزار زندانی ، نگرانی از افزایش اقدامات مجرمانه افزایش یافته است. برخی از ساکنان شهر یانگون می گویند که ارتش قصد دارد با فرستادن زندانیان آزاد شده در میان تظاهرکنندگان دست به خشونت بزنند و از این اقدام برای توجیه حکومت نظامی بهره برداری کند.

برخی افراد هم گفته اند که دربرخی مناطق شهر یانگون پهپادهایی را هنگام پرواز بالای سر جمعیت معترضان مشاهده کرده اند که اقدام به فیلمبرداری کرده اند.

ارتش شنبه شب از مردم خواست برگزار کنندگان تجمع های شبانه را معرفی کند و به نیروهای امنیتی اجازه داد اقدام به جستجوی اماکن خصوصی و بازداشت مظنونان کند.

کشورهای مختلف جهان کودتای میانمار را محکوم کرده اند و آمریکا نیز تحریمهایی علیه ژنرالهای حاکم وضع کرده است.

تظاهرات در توکیو در اعتراض به کودتای میانمار

در شهر توکیو پایتخت ژاپن نیز روز یکشنبه هزاران نفر در مرکز این شهر برای محکومیت کودتای میانمار راهپیمایی کردند.سازمان دهندگان میگویند که این بزرگترین تظاهرات این چنینی در توکیو تا امروز بوده است.

بنا به گزارش منابع خبری بیش از چهار هزار نفر در تظاهرات توکیو با حمل پوسترهایی خواستار "نجات میانمار" و "توقف جرایم ضدبشری" شدند. پلیس توکیو گفته که نمی تواند درباره شمار شرکت کنندگان اظهار نظر کند.

از زمان کودتا در میانمار در روز اول فوریه تاکنون میانماری های ساکن ژاپن تاکنون چندین تظاهرات برگزار کرده اند.این تظاهرات برای جلوگیری از انتشار ویروس بدون سردادن شعار برگزار شده است.

هر چند برخی کشورها در حال بررسی اعمال تحریم علیه میانمار هستند اما احتمال اعمال این تحریم ها از سوی ژاپن به  دلیل اهمیت راهبردی میانمار کم است.

هشدار سفارت آمریکا به شهروندان در پی تحرکات نظامی در یانگون

در همین حال سفارت آمریکا در میانمار روز یکشنبه با استناد به گزارشهایی از تحرکات نظامی در شهر یانگون پایتخت تجاری این کشور، از اتباع آمریکا خواست که هوشیار باشند و در محلهای امن باقی بمانند.

برای اولین بار از کودتای اول فوریه تاکنون،خودروهای زرهی و نظامی در شهر یانگون مشاهده شده است. از دیگر  شهرها هم خبر می رسد که ارتش ،اقدام به استقرار خودروهای نظامی در خیابانها کرده است.

سفارت آمریکا همچنین اعلام کرد که احتمال اختلال در ارتباطات مخابراتی وجود دارد.


ت ت
کدخبر: 3059 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها