مقام پیشین سیا:

آمریکا چند تریلیون دلار در جنگ عراق و افغانستان هدر داد

فیلیپ گیرالدی مقام پیشین اطلاعات نظامی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مقاله ای نوشت: آمریکا چندین تریلیون دلار در جنگ های عراق و افغانستان هزینه کرده بدون این که به هیچ هدفی دست یابد.

آمریکا چند تریلیون دلار در جنگ عراق و افغانستان هدر داد

به گزارش منیبان، این کارشناس پیشین آمریکایی مبارزه با تروریسم در مقاله ای که اندیشکده روسی بنیاد فرهنگ راهبردی منتشر کرده نوشت: نه تنها جنگ های عراق و افغانستان اوضاع بد را بدتر کرد اما این حقیقت که هیچ کس در واشگتن نمی تواند تعریفی از  «پیروزی»  در این کشور ارائه دهد و به راهبرد خروج فکر کند، به این معنا است که این جنگ ها و بی ثباتی ناشی از آنها هنوز با ما است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که سربازان آمریکایی بعد از تقریبا دو دهه جنگ در افغانستان از این کشور خارج می شوند و فشارها بر دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن همه سربازانش از عراق افزایش یافته است.

این مقام آمریکایی همچنین اوضاع کنونی در عراق را مورد انتقاد شدید قرار داد. به ادعای وی عراق اکنون روابط قوی تر با ایران در مقایسه با واشنگتن دارد.

وی افزود: پارلمان عراق از نیروهای آمریکایی خواسته است خاک عراق را ترک کنند؛ خواسته ای که مورد بی توجهی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و جو بایدن قرار گرفت.

مقام پیشین سیا افزود: در واقع ترامپ تهدید کرد همه دارایی های بانکی عراق را مسدود کند تا این کشور را وادار به پذیرش تداوم عملیات آمریکا در این کشور کند.

گیرالدی همچنین از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه انتقاد کرد. وی گفت این حضور در حالی همچنان ادامه دارد که بشار اسد رئیس دولت فعلی سوریه از آمریکا نخواسته در جنگ داخلی طولانی این کشور مداخله کند.

وی درباره حضور آمریکا در سوریه گفت: نیروهای امریکایی به طور غیرقانونی در کشور همسایه عراق، سوریه، حضور دارند و به اشغالگری میادین نفتی این کشور و محروم کردن دولت دمشق از منابع مورد نیاز این کشور ادامه می دهد. نه عراق و نه سوریه هرگز دیگر تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی شوند.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد خروج نیروهای امریکایی از عراق و پروژه کشورسازی در افغانستان به آسانی برنامه ای که پنتاگون و کاخ سفید ظاهرا آماده کرده بودند، نبود.

در مقاله گیرالدی همچنین بیان می شود که نیروهای آمریکایی  نیمه شب و بدون اطلاع به فرمانده آینده این پایگاه هوایی افغانستان از پایگاه هوایی بگرام خارج شدند. به دنبال این خروج برخی از تجهیزاتی که باقی مانده بود به غارت رفتند.


ت ت
کدخبر: 30600 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها