نیویورک تایمز:

خروج نیروهای آمریکا از عراق چه تغییر ایجاد می کند؟+جزییات

تارنمای نیویورک تایمز پیش بینی کرده که بیرون رفتن نیروهای رزمی واشنگتن از عراق پس از ۱۸ سال، تغییر اندکی در اوضاع این کشور ایجاد کند.

خروج نیروهای آمریکا از عراق چه تغییر ایجاد می کند؟+جزییات

به گزارش منیبان؛ از تارنمای نیویورک تایمز؛ مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با درخواست بیرون رفتن همه نیروهای رزمی ارتش آمریکا از خاک کشورش، به دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن رفته است.   

آمریکا تا امروز (دوشنبه) برنامه عقب نشینی نیروهای رزمی این کشور را تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) اعلام خواهند کرد.  

به گفته مقام های وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" و دیگر مقام های دولت بایدن، این کشور شمار اندکی از ۲۵۰۰ نظامی مستقر در عراق را خارج خواهد کرد و نقش باقیمانده نیروها را بازتعریف خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه؛ جلب رضایت جناح های غیر آمریکایی در عراق هم زمان با ادامه حضور ارتش آمریکا در این کشور، پیروزی سیاسی برای الکاظمی به شمار می رود.

به گفته یک مقام بلندپایه آمریکا آگاه از مذاکرات جاری در این باره؛ نقش رزمی نیروهای ارتش آمریکا در عراق تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید و پیش بینی می شود نیروهای باقیمانده بر اساس و هماهنگ با تعهدمان، دوباره مستقر شوند.

باوجود تمایل بسیاری از مقام های ارتش عراق برای ادامه حضور نزدیک به ۲۵۰۰ نظامی آمریکا به شکل کنونی، اما به شهادت رسیدن ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران به همراه یک مقام بلندپایه امنیتی عراق و هشت همراهشان در حمله تروریستی سال ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا، ادامه حضور نیروهای این کشور را به لحاظ سیاسی در آمریکا غیرممکن و نامطلوب کرده است.  

مجلس عراق در پی این حمله تروریستی از دولت خواستار بیرون راندن نیروهای آمریکا از این کشور شد که به رغم الزام آور نبودن، پیام نیرومندی برای هر سیاستمداری مانند نخست وزیر عراق که خواستار باقی ماندن در قدرت بود، فرستاد.

"نزار عبود" تحلیلگر مسایل منطقه ای در آمریکا به ایرنا گفت: حتی اگر واشنگتن روزی تصمیم جدی و عملی به خروج از عراق بگیرد، باز هم بازنده میدان خواهد بود زیرا ممکن است هم حامیان شبه نظامی اش از هم بپاشند و هم منافع اش در این کشور به خطر بیفتد.

این تحلیلگر ارشد شبکه المیادین درباره دلایل تصمیمات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی و تفاوت آنها در عراق و افغانستان گفت: هر دو رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ و بایدن می خواستند از افغانستان خارج شوند، اما بایدن این تصمیم را گرفت.  بایدن مشغول سیاست های منطقه ای به ویژه در عراق و سوریه است و به دلیل تمرکز بر چین و روسیه خواهان خروج از منطقه است.


ت ت
کدخبر: 30725 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      • در جدیدترین بخشنامه صادره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات طلا، پلاتین و نقره تا پایان فروردین ۱۴۰۴ از پرداخت…