چین آمریکا را نگران کرد!

نمایندگان جمهوریخواه کنگره و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دنبال انتشار گزارش جدیدی درباره ساخت بیش از ۱۱۰ سیلوی موشکی در پکن، بار دیگر درباره تقویت توان هسته ای چین ابراز نگرانی کردند.

چین آمریکا را نگران کرد!

به گزارش منیبان، خبرگزاری رویترز نوشت: فدراسیون دانشمندان آمریکا (AFS) روز دوشنبه گزارش داد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که چین در حال ساخت یک میدان جدید از سیلوهای (انبار) موشکی در نزدیکی منطقه هامی در استان سین کیانگ است.

این گزارش در حالی منتشر شده که در هفته های گذشته نیز گزارش دیگری درباره ساخت حدود ۱۲ سیلوی موشکی به مساحت تقریبی ۳۸۰ کیلومتر در منطقه بیابانی «یومن» در جنوب شرق چین منتشر شده بود.

فرماندهی راهبردی آمریکا در توئیتی که به مقاله روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکا لینک شده است، نوشت: این دومین بار در دو ماه گذشته است که شواهدی از آنچه که ما می گویم تهدید فزاینده جهان و پنهان کاری درباره آن است، بر ملا شده است.

وزارت خارجه آمریکا در اوایل ماه ژوئیه تقویت توان هسته ای چین را نگران کننده خواند و گفت به نظر می رسد پکن از راهبرد هسته ای چند دهه گذشته بر اساس حداقل بازدارندگی منحرف شده است. این وزارتخانه از چین خواست «با اقدامات عملی در زمینه کاهش خطرات ناشی از رقابت تسلیحاتی بی ثبات کننده » همکاری کند.

مایک تونر نماینده جمهوریخواه کنگره و از اعضای ارشد کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت تقویت توان هسته ای چین «بی سابقه» بوده است.

وی علنا مدعی شد که که «چین بااستقرار تسلیحات هسته ای آمریکا و متحدان ما را تهدید می کند.»

تونر همچنین اظهار داشت خودداری پکن از مذاکره درباره کنترل تسلیحاتی باید موضوعی نگران کننده باشد و از سوی کشورهای مسئول و پاسخگو محکوم شود.

مایک راجرز دیگر عضو ارشد کمیته خدمات نیروهای مسلح آمریکا نیز گفته است تقویت توان هسته ای چین به مدرنیزه کردن قدرت بازدارندگی هسته ای آمریکا نیاز دارد.

تحلیلگران می گویند آمریکا حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته ای دارد و بر اساس گزارش وزارت خارجه این کشور تا اول مارس هزار و ۳۵۷ کلاهک هسته ای مستقر شده است.

واشنگتن بارها از چین خواسته است به این کشور و روسیه در توافق جدید کنترل تسلیحاتی بپیوندد.

چین گفته است زرادخانه هسته ای این کشور در مقایسه با زاردخانه های هسته ای آمریکا و روسیه بسیار اندک است و آماده مذاکرات دوجانبه درباره مسائل امنیتی راهبردی بر اساس احترام متقابل و عدالت است.


ت ت
کدخبر: 30997 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها