سرمای شدید منجر به قطع شدن برق بیش از پنج ‌میلیون نفر شد

بلومبرگ با اشاره به بروز توفان ساحلی و موج سرمای شدید در ایالات‌متحده از قطع برق دستکم پنج‌میلیون آمریکایی خبرداد.

سرمای شدید منجر به قطع شدن برق بیش از پنج ‌میلیون نفر شد

به گزارش منیبان؛ به نقل از این خبرگزاری آمریکایی، خاموشی های سراسری در آمریکا ، شمال تا جنوب این کشور را فراگرفته است. گفته می شود بحران انرژی ناشی از وقوع توفان زمستانی که سیستم برق تگزاس را فلج کرده و بهای انرژی را به سطح بالایی رسانده، در حال شدت گرفتن است و در حال حاضر دستکم پنج میلیون نفر در تاریکی سراسری فرو رفته اند.

بلومبرگ نوشت: خانه ها و محل های کسب و کار از داکوتای شمالی (در مرز کانادا) تا تگزاس (در مرز مکزیک) در میانه سرمای بی سابقه ای که رکورد روزانه دما را در صدها مکان شکسته، بدون برق مانده اند. در این میان باتوجه به پیش بینی تداوم سرما تا چهارشنبه، مدیران شبکه هم نمی توانند به طور دقیق بگویند چه موقع خاموشی ها به پایان می رسد.

همزمان مراکز پزشکی هم تلاش می کنند، پیش از فاسد شدن واکسن ها، واکسیناسیون را انجام دهند. پروازها زمین گیر شده و تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و ۱۰ میلیارد فوت مکعب گاز متوقف شده است ، این در حالی است که خطوط لوله، اعلام وضعیت اضطراری کرده و پالایشگاه های عظیم تولید بنزین و گازوئیل را متوقف کرده اند. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعلام وضعیت اضطراری را برای تگزاس تائید کرده و منابع بیشتری را برای کمک در دسترس قرار داده است.

«نیل چاترجی» (Neil Chatterjee) یک عضو کمیسیون تنظیم انرژی دولت فدرال آمریکا در این خصوص گفت: من مدت هاست بازار انرژی و مشکلات شبکه را از نزدیک زیر نظر دارم و نمی توانم یک رویداد آب و هوایی مشابه را به یاد آورم که توانسته باشد تا این اندازه بر روی جامعه تاثیر بگذارد.

 موج شدید سرما تازه ترین زنجیره ای از حوادث شدید آب و هوایی است که طی ماه های اخیر شبکه های برق را از بین برده و بازارهای جهانی انرژی را از ژاپن تا پاکستان و فرانسه متوقف کرده است. همه آنها پذیرفته اند که جهان تا چه اندازه در برابر آب و هوای غیرقابل پیش بینی ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب پذیر شده و همین امر سوالاتی را در مورد فشار جهانی برای استفاده از انرژی برق در تمامی امور از حمل و نقل گرفته تا سیستم های سرمایش و گرمایش مطرح کرده است.  

در حالی که پیش بینی می شود دما طی روزهای آینده افزایش یابد، اما سرمای شدید دستکم تا آخر هفته جاری در آمریکا  ادامه خواهد داشت.

چنین شرایط جوی به ویژه در مناطقی از تگزاس بسیار نادر است. در هوستون بزرگترین شهر این ایالت، جاده ها یخ زده و مردم برای پر کردن کپسول های گاز خانگی صف های طولانی کشیده اند. چراغ های راهنمایی و رانندگی خاموش است و مردم برای گرمایش به خرید هیزم روی آورده اند. فروشگاه ها، مواد غذایی ضروری از جمله شیر برای عرضه ندارند.

اما علاوه بر تأثیرات انسانی، سرما در صنعت انرژی نیز ویرانی هایی ایجاد کرده است. تولید نفت ایالات متحده به ۱.۵ میلیون تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته و این امر برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته بهای نفت خام آمریکا را به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسانده است. مجتمع پالایشی منطقه که نزدیک به نیمی از سوخت کشور را تولید می کند در تلاش است تا بدون برق به کار خود ادامه دهد و این در حالی است که برخی از بزرگترین پالایشگاه های نفت به طور کلی تعطیل شده و تهدید به کاهش عرضه بنزین و گازوئیل در سراسر کشور کرده اند.


ت ت
کدخبر: 3136 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها