در مکزیک

واکسن کوبایی مورد آزمایش بالینی قرار گرفت+جزییات

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

واکسن کوبایی مورد آزمایش بالینی قرار گرفت+جزییات

به گزارش منیبان؛ از نشریه اکسلسیور مکزیک، «مارسلو ابراد» وزیر امور خارجه مکزیک اعلام کرد دولت این کشور در انتظار صدور مجوز از سوی کمیسیون مرکزی مراقبت در برابر خطرات بهداشتی (COFEPRIS) است تا بتواند مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کوبایی را در این کشور اجرا کند.

وزیر خارجه مکزیک، با انتقاد شدید از تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه هاوانا گفت: همه می دانیم که در حال حاضر ۶ واکسن در آستانه آزمایش های بالینی است که پیشرو آنها واکسن کوبایی "سوبرانا ۲" است. زیرا این کشور تحت تحریم، ناگزیر است خودش در تولید واکسن پیشرفت کند. این باورکردنی نیست، اما این تحریم ها همچنان بدون اصلاح و تغییری برقرار است و این قابل قبول نیست.

ابراد ، همچنین  با اشاره به توسعه مطالعات ایمنی‌سازی علیه ویروس کرونا که علاوه بر کوبا، شیلی و برزیل در مکزیک هم پیشرفت خوبی داشته، ابراز امیدواری کرد که نهاد کوفپریس هم به روند صدور آزمایش بالینی یاد شده سرعت بیشتری ببخشد.

وی در این باره افزود: کوبا در حال پیشبرد واکسن خود است. امیدواریم همزمان با اجرای کارآزمایی‌ها در مکزیک، برزیل، شیلی و آرژانتین، وزارت بهداشت مکزیک در همکاری با موسسه کوبایی تولیدکننده این واکسن، سومین مرحله آزمایشی را در این کشور اجرا کند. فقط منتظر تاییدات کوفپریس هستیم که با شتاب در حال تلاش برای انجام مراحل صدور مجوز هستند، اما انتظار داریم به فعالیت خود سرعت بیشتری دهند.

کوبا که از ده سال گذشته تا کنون تحت تحریم های شدید آمریکا است، از دستیابی به بسیاری از امکانات بهداشتی و دارویی بازمانده است. با این وجود این کشور آمریکای لاتین، با تکیه بر پیشینه درخشان خود در حوزه پزشکی و دارویی، چهار واکسن را برای مقابله با کرونا ارائه داده  که در این میان واکسن "سوبرانا 2 "پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱ و ۲ کارآزمایی های بالینی، فاز سوم آزمایش ها را در اول مارس در هاوانا آغاز می کند.

سوبرانا 2 که پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده، براساس همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران فاز سوم آزمایش های انسانی را پس از کوبا در ایران و چند کشور دیگر مانند ونزوئلا و مکزیک ادامه خواهد داد. کوبا پس از بررسی و کسب اطمینان کامل از نتایج مراحل کارآزمایی‌های بالینی، از ماه آوریل شروع به توزیع واکسن خود خواهد کرد.

مکزیک که از نخستین کشورهای منطقه برای آغاز واکسیناسیون کرونا است، در ادامه مذاکرات برای خرید واکسن با چند کشور ازجمله چین، روسیه، در حال حاضر به دنبال همکاری با کشور کوبا در زمینه آزمایش های انسانی برآمده تا به روند برنامه واکسیناسیون خود سرعت بدهد. این در حالی است که «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک همزمان به توسعه واکسن داخلی با عنوان «پاتریا» (سرزمین) هم چشم دوخته است.

کشور مکزیک با ثبت نزدیک به 2 میلیون مبتلا و بیش از ۱۷۴ هزار جانباخته بر اثر ویروس کرونا، چهارمین کشور در منطقه آمریکای لاتین با بیشترین آمار ابتلا به کووید ۱۹ است.


ت ت
کدخبر: 3188 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها