آمریکا بزرگترین سارق آثار تاریخی این کشور است!+جزییات

بازستاندن ۱۷ هزار و ۳۲۱ قطعه تاریخی جدید عراق از آمریکا بار دیگر نام ایالات متحده آمریکا را به عنوان بزرگترین سارق آثار تاریخی عراق در دوره اشغال (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) مطرح کرده است.

آمریکا بزرگترین سارق آثار تاریخی این کشور است!+جزییات

به گزارش منیبان، «ناظم حسن» وزیر فرهنگ، آثار تاریخی و گردشگری عراق روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورش تاکید کرد که بازستاندن این قطعه های تاریخی، بزرگترین مجموعه آثار باستانی به سرقت رفته ای هستند که عراق توانسته است از آمریکا بازپس بگیرد.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز تاکید کرد که آثار تاریخی عودت داده شده به کشور، بزرگترین محموله آثار تاریخی است که وزارتخانه او تاکنون تحویل وزارت فرهنگ، آثار تاریخی و گردشگری عراق داده است.

به گفته وی، از سال ۲۰۱۶ تاکنون در پنج مرحله وزارت امور خارجه عراق توانسته است آثار و اسناد تاریخی ربوده شده از کشور را تحویل وزارت فرهنگ بدهد.

پیش از این، وزیر فرهنگ، آثار تاریخی و گردشگری عراق ۱۱ خردادماه گذشته در دیدار با هیاتی از خبرنگاران ایرانی تصریح کرد که عراق پنج هزار اثر تاریخی به سرقت رفته در دوره اشغال (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) توسط آمریکا را به کشور برگردانده است.

وی در همان دیدار افزود که وزارت فرهنگ برای بازگرداندن ۱۱ هزار قطعه تاریخی، برنامه ریزی می کند و بخشی از آنها در سفارت عراق در واشنگتن نگهداری می شود.

آثار تاریخی عودت شده به عراق که بالغ بر ۱۷ هزار قطعه عنوان شده، فقط توسط آمریکا به سرقت نرفته است اما آمریکا سهم بیشتری را در سرقت میراث تاریخی و فرهنگی مردم عراق دارد.

وزیر امور خارجه عراق گفته است ۱۷ هزار و ۳۲۱ قطعه تاریخی به سرقت رفته از عراق از کشورهای آمریکا، ژاپن، هلند و ایتالیا بازگردانده شده اند.

وزیر فرهنگ عراق نیز در همین کنفرانس تاکید کرد که اغلب آثار توسط آمریکا از عراق به سرقت رفته است.

یکی از مهمترین آثار عودت داده شده به عراق یک لوح خط میخی است که قدمت سه هزار و ۵۰۰ ساله دارد و بخشی از «حماسه گیلگامش» را روایت کرده است.

براساس گزارش ها در جریان اشغال عراق توسط آمریکا (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) تنها از موزه عراق ۱۵ هزار قطعه تاریخی و از ۱۲ هزار منطقه باستانی در این کشور، بالغ بر ۳۲ هزار قطعه تاریخی به سرقت رفت.

بخش قابل توجهی از آثار تاریخی عراق نیز در جریان تهاجم گروه تروریستی داعش (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) تخریب شد.

«هیلاری کلینتون» وزیر وقت امور خارجه و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا دو مقام ارشد آمریکایی هستند که اعتراف کردند آمریکا این گروه تروریستی را در منطقه ایجاد کرد.

گروه تروریستی داعش در مدت تسخیر بخشی از اراضی عراق تنها به تخریب آثار و مناطق تاریخی محدود نشد، بلکه بخشی از آثار تاریخی این کشور را به خارج عراق قاچاق کرد.

وزیر فرهنگ عراق ابراز امیدواری کرده است که کشورش بتواند بخش بیشتری از آثار و اسناد تاریخی به سرقت رفته از کشورش را بازگرداند.

برخی صاحب نظران عراقی خواهان پیگرد قضایی سارقان اصلی آثار تاریخی این کشور شده اند.

«عباس جابر الموسوی» یکی از تحلیلگران سیاسی این کشور در توئیتی گفته است که بازگرداندن بیش از ۱۷ هزار اثر تاریخی متعلق به عراق از آمریکا ارزشمند است اما سوال مهم این که چه کسی با عاملان سرقت و قاچاق این آثار به آمریکا برخورد می کند.

وی با بیان اینکه «ما چگونه می توانیم دوباره به این افراد اعتماد کنیم» افزود: قاچاق آثار باستانی جرمی است که در تمام قوانین جهان با عاملان آن برخورد می شود.

 با وجود اینکه طبق اظهارات مقامات عراقی تاکنون دستکم ۱۶ هزار قطعه تاریخی به سرقت رفته عراق از آمریکا عودت داده شده اما هیچ طرفی به خاطر این حجم از سرقت های آثار تاریخی و فرهنگی عراق، در آمریکا مورد بازخواست نگرفته یا دستگیر نشده است.

جالب اینکه برخی از دانشگاه های آمریکایی به صورت غیرقانونی بر روی این آثار به سرقت رفته عراق مطالعات تاریخی انجام داده اند که یکی از مهمترین این دانشگاه ها «کورنیل» است.

آمریکا همانند بسیاری از جنایت های دیگر تاکنون در برابر سرقت میراث تاریخی و فرهنگی عراق از این کشور عذرخواهی نکرده و حتی سارقان را معرفی نکرده است.


ت ت
کدخبر: 31962 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها